F
Hur vet man vilken storlek man bör ha? Jag körde på den som installatören rekommenderade men den verkar för stor och vi har massor med start och stopp.
 
Det står under första punkten i innehållsförteckningen om du scrollar ner till den i artikeln.
 
F
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det står under första punkten i innehållsförteckningen om du scrollar ner till den i artikeln.
Aha, missade nog det, och även min installatör.

Vi har 120 kvadrat och ca 20 år gammalt hus. Så säg 30*120= 3.6kw. Vår pump ligger på max 9kw. Dess minsta effekt är 3kw.
 
N
F Fideliox skrev:
Hur vet man vilken storlek man bör ha? Jag körde på den som installatören rekommenderade men den verkar för stor och vi har massor med start och stopp.
Vilken modell har du? Min Daikin kan man strypa när det inte är kallt så får man ned antal start och stop.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
F
N Noun skrev:
Vilken modell har du? Min Daikin kan man strypa när det inte är kallt så får man ned antal start och stop.
Mitsubishi Ecodan. Kanske finns något liknande? :thinking:
 
Siffrorna för Pdesign stämmer inte i tabellen utan det är pumpens storlek som hamnat där. Kollar man t ex på Nibe F2120 står det i listan att den har Pdesign 16 men klickar man in på pumpen så är Pdesign 13 och pumpens storlek 16.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tack för att du upptäckte detta. Vi ska åtgärda
felet så fort som möjligt.
 
Hej!

Bra sammanfattning! Jag reagerade på att det står att R290 (Propan) har GWP på 2400 för Nibe S2125-12. GWP för R290 är väldigt lågt, typ 3.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Ett fel (?) som jag hittade under rubriken pkt. 2:

2. SCOP säger hur effektiv luft vatten värmepumpen är
Vilken är då den bästa bergvärmepumpen i vår lista?

Det bör stå luft/vatten-värmepump gissar jag...
 
  • Gilla
Lime113 och 3 till
  • Laddar…
Ljudnivån på en av ctc maskinerna verkar lite hög :p
 
D Danne213 skrev:
Ljudnivån på en av ctc maskinerna verkar lite hög :p
Detta är korrigerat nu. Tack för feedback.
 
P Petterzon skrev:
Bra sammanfattning! Jag reagerade på att det står att R290 (Propan) har GWP på 2400 för Nibe S2125-12. GWP för R290 är väldigt lågt, typ 3.
Vi kommer ändra så att det står så här under rubriken Kompressor:

1. Typ av köldmedium: t.ex. R290, R410A eller R32
2. GWP-faktor: t.ex. 3, 2088 eller 675
3. Fyllnadsmängd: t.ex. 0,8 kg (nytt fält)
4. CO2-ekvivalent: t.ex. 0,0024 ton (som vi kan beräkna fram genom att multiplicera GWP-faktorn med fyllnadsmängden)
 
J Jimbo.S skrev:
Ett fel (?) som jag hittade under rubriken pkt. 2:
2. SCOP säger hur effektiv luft vatten värmepumpen är
Vilken är då den bästa bergvärmepumpen i vår lista?
Det bör stå luft/vatten-värmepump gissar jag...
Marlén uppdaterade det igår.
 
  • Gilla
Jimbo.S
  • Laddar…
H hellgun skrev:
Siffrorna för Pdesign stämmer inte i tabellen utan det är pumpens storlek som hamnat där. Kollar man t ex på Nibe F2120 står det i listan att den har Pdesign 16 men klickar man in på pumpen så är Pdesign 13 och pumpens storlek 16.
Felet är åtgärdat.

Vi kommer från och med imorgon även att visa upp kolumnen "storlek" i listan så att det blir mer logiskt när man klickar på länken "Jämför NIBE F2120-16 med andra värmepumpar i samma storleksklass" eller när man använder storleksfiltret "10-15 kW".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.