Har en gammal vedpanna och måste värma den med eld. Hur kan jag värma den på ett mer effektivt sätt än ved eller pellets. Pannan är från 1972 och har en ackumulatortank. När vi värmer den med ved så blir hela huset varm. Men jag vill slippa gå ner var 3e time för att elda på.

Hade tänkt mig en värme slinga som kan kopplas till solceller eller något likadant och stoppas i pannan.

Är öppen för alla förslag.
 
  • Haha
AG A
  • Laddar…
Solceller eller för den delen solfångare ger ju inget mitt i vintern när du måste elda som mest. En värmepumpslösning kanske är mer rätt för dig
 
Jo i o försig det är helt correct, problemet är ju att ekonomin är inte i bästa skicket dessvärre med tanke på det som händer i världen så tyvärr har jag inte råd med den lösningen. Därför tänkte jag om man kunde på något sätt uppfinna något tillsvidare
 
Måste du elda så ofta trots acktank? Hur stor är tanken och hur stort är huset?
 
Martin Khammo Martin Khammo skrev:
Jo i o försig det är helt correct, problemet är ju att ekonomin är inte i bästa skicket dessvärre med tanke på det som händer i världen så tyvärr har jag inte råd med den lösningen. Därför tänkte jag om man kunde på något sätt uppfinna något tillsvidare
Olja valde folk för 60 år sen, det är energirikt och kan brinna när det behövs utan att man behöver fylla på bränsle ofta.

Fler Acctankar är nog vad du behöver om du ska värma med ved begagnade brukar de vara överkomliga i pris.
 
B
Om ekonomin tryter så är ju ved det bästa alternativet, framförallt om man köper veden på stock. Fler acktankar är lösningen på att få längre tid mellan brasorna, och begagnat är det ofta riktigt billigt. Speciellt om man kan installera själv.

Det går ganska bra att kombinera ved med ett monoblock (luft vatten vp), för att få ner behovet av eldning. Framförallt södra halvan av landet blir driftekonomin ganska vettig, som komplement till ved. Men jag tyckte det såg ut som det var ganska utsålt på värmepumpssidan, kan nog ta tid att få fram en bra värmepump. Och installatörerna har mycket att göra, så priset på de tjänsterna är rätt höga.
 
P PatrikJo skrev:
Måste du elda så ofta trots acktank? Hur stor är tanken och hur stort är huset?
Hej Patrik.

Tanken rymmer 240L och huset är på ca 240kvm. Anledningen till att jag måste ner var 3e time är att våra fönster är gamla och värmen försvinner där. Så tills ekonomin blir bättre så måste jag tyvärr hitta på egna lösningar för att värma huset.
 
Det är väl ungefär som att elda pellets i sin luftvärmepump. Dvs ganska omöjligt. En vedpanna är avsedd för ved och därmed eld. Inget annat kan värma en vedpanna på ett effektivt sätt. Absolut inte solceller. Solpaneler kan dock fungera som komplenent om de kopplas till acctankarna, inte pannan. Ved är annars det som kan vara absolut billigast idag. Allt beror naturligtvis hur mycket man köper den för, eller om man kanske sågar och hugger själv.
Men en panna från 72 gör ingen lycklig. Med en ny panna och stora tankar räcker det med att tända och sedan fylla på en gång till, så håller det sig hela dygnet. Det är dock en investering som kostar, likt allt annat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.