L lbgu skrev:
Vad är fördelen att vara en HSB-förening?
Det finns ingen fördel alls med att vara Riksbyggen/HSB förening. Oftast kan dessa föreningar göra stora besparingar på att konkurrensutsätta förvaltningen.
 
O
L lbgu skrev:
Vad är fördelen att vara en HSB-förening?
Finns oerhörda fördelar så länge HSB gör vad de ska. Har tidigare suttit med i en BRF styrelse i en större förening (170 lägenheter) där HSB var oumbärliga ibland. Vi fick snabba och proffsiga svar. Möjlighet att vara med på möten med andra HSB-föreningar för erfarenheter(som betalade sig flera gånger om). Sen höll de ihop en stor del administration och saker som ”storupphandling” av el vilket gjorde att vi hade otroligt bra elavtal.

Saker som fungerade mindre bra var ofta i HSB:s fel utan enskilda personer som inte gjorde det dom skulle. Fördelen med en stor organisation som HSB var dock att de kunde byta ut folk.

Den föreningen hade egen Vicevärd vilket fungerade otroligt bra tack vare den personens kunskap och engagemang. Men det fanns också risker med att ha en person som tex frånvaro pga sjukdom. Även skötsel och underhåll hölls i egen regi genom upphandlingar.

Allt som allt kan jag rekommendera att vara del av HSB.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Finns oerhörda fördelar så länge HSB gör vad de ska. Har tidigare suttit med i en BRF styrelse i en större förening (170 lägenheter) där HSB var oumbärliga ibland. Vi fick snabba och proffsiga svar. Möjlighet att vara med på möten med andra HSB-föreningar för erfarenheter(som betalade sig flera gånger om). Sen höll de ihop en stor del administration och saker som ”storupphandling” av el vilket gjorde att vi hade otroligt bra elavtal.

Saker som fungerade mindre bra var ofta i HSB:s fel utan enskilda personer som inte gjorde det dom skulle. Fördelen med en stor organisation som HSB var dock att de kunde byta ut folk.

Den föreningen hade egen Vicevärd vilket fungerade otroligt bra tack vare den personens kunskap och engagemang. Men det fanns också risker med att ha en person som tex frånvaro pga sjukdom. Även skötsel och underhåll hölls i egen regi genom upphandlingar.

Allt som allt kan jag rekommendera att vara del av HSB.
Förstår tanken, när det fungerar bra. De delar som fallerar, gå in hårt och ställ krav så löser det sig. Men undrar, vilken vinst gör hsb på föreningen? För saker kostar ju...
 
O
M Mercruiser skrev:
Förstår tanken, när det fungerar bra. De delar som fallerar, gå in hårt och ställ krav så löser det sig. Men undrar, vilken vinst gör hsb på föreningen? För saker kostar ju...
Man får ju självklart betala för den hjälp man behöver. Men ”vinsten” som HSB gör går tillbaka till föreningarna som äger HSB genom ett kooperativ.

Så ägarna (föreningarna) får stordriftsfördelar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
M Mercruiser skrev:
Men undrar, vilken vinst gör hsb på föreningen? För saker kostar ju...
HSB är ett kooperativ dvs. i sig en förening som ägs av medlemmarna. Så "vinsten" går ju på ett eller annat sätt tillbaka till kollektivet.

Så det är inte vinstmarginalen som är problemet utan snarare ambitionsnivån och effektiviteten. Enligt min mening är HSB:s modell att det skall vara bekvämt att vara bostadsrättsinnehavare. Men bekvämt = dyrt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O
C cpalm skrev:
HSB är ett kooperativ dvs. i sig en förening som ägs av medlemmarna. Så "vinsten" går ju på ett eller annat sätt tillbaka till kollektivet.

Så det är inte vinstmarginalen som är problemet utan snarare ambitionsnivån och effektiviteten. Enligt min mening är HSB:s modell att det skall vara bekvämt att vara bostadsrättsinnehavare. Men bekvämt = dyrt.
Det är ju klart att det skiljer från förening till förening. Men min förra förening kollade flera gånger om det var ekonomiskt värt (om man tog bort alla andra aspekter) att gå ur HSB och kom varje gång fram till att det var billigare än alternativen.

Så har man problem med HSB, tro inte att alla de problemen löser sig bara för att man byter. För det finns många exempel på det när det skitit sig rejält och HSB Malmö har iaf några exempel på föreningar som väljer att återansluta.

Ha samtal med dom ist och tryck på problemen och fråga om hur de ser på hur de ska lösa problemen.


Sen gäller det i första hand att det är med i kontraktet med HSB att vissa saker ska göras. Mest dråpliga klagomålet jag hört om var en förening som valt bort snöröjningen och sedan klagat högljutt hur dåliga HSB är som inte ens kan snöröja..
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Man får ju självklart betala för den hjälp man behöver. Men ”vinsten” som HSB gör går tillbaka till föreningarna som äger HSB genom ett kooperativ.

Så ägarna (föreningarna) får stordriftsfördelar.
Kooperativ/föreningar med svaga medlemmar som blivit för stora går alltid över till att primärt arbeta för kooperationen snarare än för medlemmarnas bästa. HSB existerar primärt idag för att avlöna sina anställda. Ett HSB medlemskap är väldigt praktiskt eftersom föreningen pressas in i en mall där det mesta utförs på en rimlig nivå.

En HSB styrelseledamot kommer t.ex. aldrig att arbeta för att föreningen ska lämna HSB även om det skulle vara det bästa för medlemmarna, jag tycker det säger allt om hur olämplig konstruktionen är.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
O
C cotillion skrev:
Kooperativ/föreningar med svaga medlemmar som blivit för stora går alltid över till att primärt arbeta för kooperationen snarare än för medlemmarnas bästa. HSB existerar primärt idag för att avlöna sina anställda. Ett HSB medlemskap är väldigt praktiskt eftersom föreningen pressas in i en mall där det mesta utförs på en rimlig nivå.

En HSB styrelseledamot kommer t.ex. aldrig att arbeta för att föreningen ska lämna HSB även om det skulle vara det bästa för medlemmarna, jag tycker det säger allt om hur olämplig konstruktionen är.
Det var ungefär så de föreningarna som lämnade sa!

”Hur svårt kan det vara”

Jo tydligen så svårt att de återanslöt.

Men visst, misstro bland kooperativa föreningar är ofta hög bland de första. Titta på tex Lantmännen och Arla. Men alternativen är ofta ännu sämre.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är klart ni kan byta utförare. Men har ni inte gjort er egen läxa först, så är ni inte mogna att genomföra ett sådant byte. HSB har t ex massa it-system och sådant som hjälper er med felnmälningar t ex, och kan kanske er fastighet bättre än ni gör själva. Beror på personalomsättningen. Byter du leverantör så kommer du få stå till svars gentemot medlemmarna för alla försämringar. Tänk på din egen hemfrid lite.

I alla fall, den läxa ni ska göra själva är

-gå igenom skötselavtalet själva
-gå igenom det med HSB
-verka för en god relation, sitt inte bara och gnäll
-följ upp och beröm det som fungerar bra

Betänk att fastighetsskötarna mest interagerar med din förenings gnällspikar. Det är inte kul.

Innan ni gjort listan ovan är ni inte mogna att genomföra ett byte, som kräver ganska mycket arbete att göra och förståelse för vad det är för tjänst ni faktiskt köper.

Har ingen koppling till HSB mer än att jag bott i förening där vi fick HSB att snäppa upp sig rejält, plus att det visade sig att mycket gnäll var för att folk i föreningen inte hade koll på avtalet.
 
  • Gilla
cotillion och 3 till
  • Laddar…
HSB brukar har separata avtal för dom olika delarna. T.ex. Ekonomiska förvaltningen, felanmälan, fastighetsskötsel etc.

Ni kan fritt teckna avtal för felanmälan, fastighetsskötsel och dylikt. Det ekonomiska tror jag blir svårare att ta er ur. Det betyder i princip ett frånträde ur HSB. Och där står det oftast att det måste ske på ett visst sätt enligt stadgarna.
 
Hej

Jag bodde till för någn månad sedan i en HSB-förening som bytte både teknisk och ekonomisk förvaltning från HSB för över 20 år sedan. Dock var föreningen fortfarande medlem i HSB och hade en HSB-representant med i styrelsen. Alla fördelar av att tillhöra HSB kunde utnyttjas (tex utbildningar och juriststöd tex). Under många år sköttes förvaltning av ett mindre företag men för ca fem år sedan beslöt vi att göra en ordentlig upphandling. Det finns branchframtagen kravspec på förvaltning. Extremt få ville lämna offert enligt det underlaget. Men HSB och Fastighetsägarna gjorde det. Vi valde Fastighetsägarna. Det är också en stor aktör med §bra system för felanmälan etc. Dock måste man ha koll på vad de skall göra enligt kontrakt och vad som ingår i deras fasta arvode och vad de kan fakturera extra för.

Att säga att man får tillbaka vinsterna som HSB gör eftersom HSB är medlemsägt har jag svårt att förstå. Det är ju inte som att det sker någon vinstdelning direkt. De vinster som görs går väl till löner och en ännu fläskigare organisation...
 
O
Tack för alla bra svar och ni som delar med er av erfarenheter. Som jag förstår det är det inga hinder att konkurrensutsätta HSB. Det kan bli både billigare och bättre förutsatt att man har ett bra underlag och tydliga kriterier.

Man behöver ju inte byta, det kanske räcker med att börja undersöka alternativ för att HSB ska snäppa upp sig ;-). Feta katter jagar inga möss (eller hur ordspråket lyder).
 
  • Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Nej, så är det inte riktigt sedan ett antal årtionden. Man måste vara kul att jobba med också. Annars får man ett högre pris för att det ska vara värt det.

Läs ert avtal. Kolla så det inte är så att det som klagas på att det inte görs, saknas i avtalet. Gör en upphandling, se till att ha väldigt lika erbjudanden och jämför priset.

En sak som är lätt att missa är att era medlemmar troligen kan anlita HSB för enklare hantverksjobb, väldigt billigt och med väldigt liten minsta debitering. Jättebra för gamlingar. De vill gärna att nån ska ”kolla på diskmaskinen”. Det är inte ens möjligt att få en röris att komma på en sån grej. Eller rensa ett avlopp utan att det kostar 10000 kr. Se till att jämföra vad utförare säger om såna jobb. Även om det eg är mellan dem och medlemmen. Och vad ni tror kommer gälla i praktiken.

Och ta referenser såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.