En liten enkel fråga.

Jag ska snart gjuta nytt golv inne, där är det ca 15 C.
Men det är stor risk att det utom hus är ett par minusgrader. Så finns det någon risk med att blanda utomhus i tombola när det är ett par minus ?

Jag hade kunnat använda lite varmare vatten än kallvatten. Men det bli meckigt för jag har bara enkelt tillgång till kallvatten. Men är det en lösning så går det att fixa. Jag förvarar betongen inomhus så sanden borde hålla en 10-15 grader. Men sedan blandas den i 5 C vatten ute vid -5 C i 5-10 minuter, så jag inbillar mig att den kan bli kallare än 5 grader under tiden.
 
nej det är ingen fara...

betongen lär inte frysa medan du blandar den...

/ATW
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
nej det är ingen fara...

betongen lär inte frysa medan du blandar den...

/ATW
Nej frysa lär den inte göra. Men kan den påverkas på något sätt om den blir för kall ? tex under 5 grader.
 
Nej.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Nej frysa lär den inte göra. Men kan den påverkas på något sätt om den blir för kall ? tex under 5 grader.
Det är frysning som är risken då iskristaller kan påverka den långsiktiga hållfastheten...

Är man bara på +sidan så påverkas bara tiden... dvs härdningen går långsammare... dvs det tar längre tid innan man kan gå på betongen etc.

/ATW
 
Vattnet löser också in en massa metalloxider så frystemperaturen sänks ganska avsevärt.
 
A ArneTW skrev:
Det är frysning som är risken då iskristaller kan påverka den långsiktiga hållfastheten...

Är man bara på +sidan så påverkas bara tiden... dvs härdningen går långsammare... dvs det tar längre tid innan man kan gå på betongen etc.

/ATW
Då borde man ju hinna blanda iallafall Ute, Även om det är -5 utan att riskera iskristaller. Eller hur ?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Vattnet löser också in en massa metalloxider så frystemperaturen sänks ganska avsevärt.
låter coolt, men vad betyder det ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Då borde man ju hinna blanda iallafall Ute, Även om det är -5 utan att riskera iskristaller. Eller hur ?
Precis...

Det gäller ju att hålla igång verksamheten...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Precis...

Det gäller ju att hålla igång verksamheten...

/ATW
Absolut, detta är första gången jag blandar mycket via säck. Innan har jag kört egen blandning Makadam, sand och cement. Men tanken är att hålla igång minst 3 säckar hela tiden. En polare som gjuter mycket tipsade om att alltid ha betong i tombolan. Alltså dra in 3 säckar, blanda, ta ut 1, i med en ny, blanda, fortsätta så. Men jag vet inte om det blir enklare.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Absolut, detta är första gången jag blandar mycket via säck. Innan har jag kört egen blandning Makadam, sand och cement. Men tanken är att hålla igång minst 3 säckar hela tiden. En polare som gjuter mycket tipsade om att alltid ha betong i tombolan. Alltså dra in 3 säckar, blanda, ta ut 1, i med en ny, blanda, fortsätta så. Men jag vet inte om det blir enklare.
Man märker rätt snart hur det går och sedan får man anpassa efter vilka som är med och hjälper till... det är avsevärt effektivare om man är 2 istället för 1... men det går med 1 också men det blir mer spring...

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.