Sen är det alltid lätt att skylla på grannar. Men ifall man vågar sig ut i naturen så inser man att det är väldigt blött i princip överallt i låglägen. Vatten rinner nedåt. Så vill man undvika blöta så se till att skaffa en fastighet som ligger lite högre upp. Men väljer man att Men vissa betalar dyra pengar för att köpa ett boende på en lågt belägen leråker.
 
Claes Sörmland
K Klass0n skrev:
Får man spinna vidare lite på din fundering så känns det som att du närmar dig slutsatsen att "folk är av sämre virke idag".
Jag säger egentligen inte emot utan funderar bara om vi har det lite för bra, allt är bara ett knapptryck bort. Då kanske tröskeln är högre att sporra i nävarna och börja gräva eller vad det nu kan vara som behövs.
En annan fundering är om svenskar var mer "kollektivistiska" (är det ens ett ord?) förr. I ett samhälle som gärna framhäver individens rätt men inte skyldigheter är det kanske lättare att ge fan i de problem man orsakar någon annan med sitt dagvatten?
Jag kan iaf lova att om ni hade haft min mormor och morfar till grannar hade de tagit hand om sitt dagvatten och regelbundet bjudit på fika och visat oerhört mycket hänsyn, för det var genuint viktigt för dem vad grannarna tyckte om dem och hur de uppfattades.
De kanske inte är av sämre virke utan bara att småhusägare i snitt är mindre praktiska än förr? Att man helt enkelt inte har någon erfarenhet av att gräva, anlägga diken, hur vatten rinner i ledningar o s v. Därmed känns problemet stort och dyrt. Det i sin tur kanske leder till slutsatsen att det kräver proffs. Och med vår samhällsmodell med höga löner och löneskatter så leder det till att det blir väldigt kostsamt. Nu är tanken i långt borta att någon annan borde ta notan tänker jag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Men ifall man vågar sig ut i naturen så inser man att det är väldigt blött i princip överallt i låglägen. Vatten rinner nedåt. Så vill man undvika blöta så se till att skaffa en fastighet som ligger lite högre upp. Men väljer man att Men vissa betalar dyra pengar för att köpa ett boende på en lågt belägen leråker.
Kul perspektiv!

För att dra den ett steg längre: Urbaniseringen har lett till att husägare inte längre kan läsa landskapet och dess naturliga förutsättningar. De förstår inte intuitivt var mark kan förväntas vara blöt och torr vid vilken tid på året eftersom de huvudsakligen i sitt liv har rört sig i urbana miljöer där allt är dränerat och torrt.

Jag menar Stockholms ungdom går i vita sneakers året om och har gjort det i generationer. Verkar vara väl spritt till mindre orter i Sörmland också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Var väl lite så förr i tiden när man byggde husen uppe på en kulle så behövdes ingen dränering.Ser nog lite problem med nederbörden på sikt och om det kommer regna kraftigare så undrar man om dränering son utförs idag om det räcker. Man ska nog försöka leda bort vatten så mycket man kan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
En fundering: har vi människor blivit lite av drömmare, där:
..det är långt till grannen
..det är tyst o fridfullt
… ingen som eldar
..ingen som smutsar ned
…inget löv/barr som blåser in
… lagom mycket nederbörd
… varmt o soligt
…. Blåser inte
….ren luft
… grannarna är som jag
… inga störande ungdomar
… inga bullrande bilar
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det kan ju också bero på att folk skapar sina egna diskussioner sinsemellan i trådar istället för att helt enkelt delge sina tankar och sedan nöja sig där, då upplevs nog problemet större än vad det är ;)
Men som någon tidigt i denna tråd skrev, många av oss som frågar om detta är nog nya husägare och vill helt enkelt bolla frågan om hur man hanterar vätan.
I min tråd, som jag misstänker är bakgrunden till detta inlägg, bad jag främst om lösningar och tog inte upp grannarna så mycket. Utifrån bilderna jag la upp blev diskussionen kring grannarna desto större. Du och din motståndare blev en onödig parentes i en tråd där jag ville ha tips och råd på smarta, enkla och billiga lösningar.
Med andra ord kanske du är bidragande till att känslorna svallar? Resten av den tråden är trots allt väldigt lugn med trevligt bemötande i de flesta fall.

Oavsett ger folk i denna tråd väldigt goda förslag på vad anledningen kan vara tycker jag. Eftersom du verkar kunnig tycker jag definitivt att du ska svara i trådar på ämnet, men du kanske inte ska starta lite småhetsiga diskussioner med de som du tycker ger sämre råd, du kan påpeka att du inte håller med ”andra” utan att tagga dem i inlägget. Tack för ditt svar i min tråd! :D

(Vill dock påpeka att jag faktiskt bor på en kulle, en lerig kulle, men likväl på ett väldigt högt läge jämfört med resten av centralorten och då räknade jag inte med en ofrivillig pool och konstant lervälling, men det kanske var naivt av mig men jag är husägare för första gången på en för mig ny ort..)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En spaning är ju att man kan tänka sig ökande konflikter kring dagvattnet i tätbebyggt område där kommunen inte har ett verksamhetsområde för dagvatten och LOD-principen gäller. Där gäller dagvattenhanteringen lösas genom infiltrationen på egen tomt eller i det nära grannskapet och det går ju t ex inte om det är lera i marken. Eller så måste det lösas gemensamt med de olika markägarna i grannskapet, kanske t o m i form av en ny gemensamhetsanläggning. Och sådana där delade ledningar blir ju lätt allmänningens tragedi och inget som den enskilde tomtägaren alls vill betala.

Å andra sidan har vi haft trådar rätt nyligen här på BH där det har uppstått konflikter mellan grannarna om dagvattnet trots att den tomtägare som upplever problem med dagvatten har en anslutning till ett allmänt dagvattennät. Man har i de fallen helst inte velat ombesörja/besvära sig med/bekosta att dra en dagvattenledning från den våta delen av sin tomt till sin anslutningspunkten.

Kan detta vara lite som i tråden om den svenska "fobin" mot att bila? Att an ansenlig andel småhusägare har en "fobi" (Läs detta på det lättsamma sättet nu, jag menar ingen klinisk diagnos!) mot att gräva? Om jag funderar på mitt grannskap så finns nog den där "grävfobin" hos de flesta, förutom en och annan tokstolle som jag själv som gillar grävprojekt. Fasiken, mina föräldrar hade den nog också, en spade sågs inte som något positivt...
är det inte också så att mycket detaljplanerade områden har ganska små tomter (under 800kvmk) och ganska tät exploatering. Idag vill de flesta haha mycket hårdjord yta exempelvis stensättning, asfalt, atlan etc. Sen gör man ofta budget på huset och många låter tomten agera buffert i projektbudgeten så de finns ofta inga resurser till bra dagvattenhantersde tomter. Sist så tror jag inte det som tas fram i detaljplan gällande sagvattenhantering riktigt går fram hos familjen som gör köpet. Svårare än så är det nog inte.

gällande träd (där jag också har tydliga åsikter) är nog frågan känslig för att många som köper hus missar att grannen har väldigt stor påverkan (deras träd) hur din egen trivsel blir på din tomt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Visan i mitt liv Visan i mitt liv skrev:
Det kan ju också bero på att folk skapar sina egna diskussioner sinsemellan i trådar istället för att helt enkelt delge sina tankar och sedan nöja sig där, då upplevs nog problemet större än vad det är ;)
Men som någon tidigt i denna tråd skrev, många av oss som frågar om detta är nog nya husägare och vill helt enkelt bolla frågan om hur man hanterar vätan.
I min tråd, som jag misstänker är bakgrunden till detta inlägg, bad jag främst om lösningar och tog inte upp grannarna så mycket. Utifrån bilderna jag la upp blev diskussionen kring grannarna desto större. Du och din motståndare blev en onödig parentes i en tråd där jag ville ha tips och råd på smarta, enkla och billiga lösningar.
Med andra ord kanske du är bidragande till att känslorna svallar? Resten av den tråden är trots allt väldigt lugn med trevligt bemötande i de flesta fall.

Oavsett ger folk i denna tråd väldigt goda förslag på vad anledningen kan vara tycker jag. Eftersom du verkar kunnig tycker jag definitivt att du ska svara i trådar på ämnet, men du kanske inte ska starta lite småhetsiga diskussioner med de som du tycker ger sämre råd, du kan påpeka att du inte håller med ”andra” utan att tagga dem i inlägget. Tack för ditt svar i min tråd! :D

(Vill dock påpeka att jag faktiskt bor på en kulle, en lerig kulle, men likväl på ett väldigt högt läge jämfört med resten av centralorten och då räknade jag inte med en ofrivillig pool och konstant lervälling, men det kanske var naivt av mig men jag är husägare för första gången på en för mig ny ort..)
Din tråd var bara den senaste i raden av trådar här på BH som gäller dagvatten så se inte denna tråd som att den handlar om just din tråd.

Frågan är mer varför dagvatten väcker så mycket känslor generellt, en rätt praktiskt lite tråkig teknisk fråga tänkte jag. Men det finns ju en hel del underliggande faktorer som gör att frågan kan vara laddad förstår jag nu. Lite som trädfrågor, det andra ämnet som alltid ger känslohetta i trådarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I jakten på att höja sitt värde på huset med några kronor är det av största vikt att löv, skugga och vatten ovillkorligen inte får komma in på Svenssons tomt.

Uppstår det en dessutom en situation där man kan kräva grannarna på kompensation och skadestånd är det mer frestande än en fungerande grannsämja.
 
Grannen skickade ut sitt dagvatten när stenkistan flödar över i ett rör precis utanför min tomtgräns. Jag löste det genom att gräva ett rör över min tomt där jag leder bort vattnet - klart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Grannen skickade ut sitt dagvatten när stenkistan flödar över i ett rör precis utanför min tomtgräns. Jag löste det genom att gräva ett rör över min tomt där jag leder bort vattnet - klart.
Jag tror verkligen på detta pragmatiska sätt att lösa sånt här. Att få grannen att backa (särskilt om det har varit en dyr firma involverad i att lägga stenkistan) leder så lätt att problemet aldrig löses.

I mitt småhusområde så ser jag just det, pragmatiska dagvattenlösningar fungerar och gör området beboeligt. Juridik och prat om ansvar leder till att inget händer och frågan bara växer till något abstrakt och olösligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag kan ju förresten också berätta att stenkistan på grannens tomt ligger ovanför marknivån på min tomt, så jag leder ju även bort vattnet från stenkistan, om än i långsammare takt. Men vad skall grannen göra? Deras tomt ligger i en bergsskreva som mynnar mot min tomt. Allt vatten de försöker skicka ned i marken enligt gällande reglementen hamnar på min tomt som därmed blir väldigt vattensjuk om jag inte leder bort vattnet själv. Hade inte grannens hus stått där så hade allt vatten hamnat på min tomt ändå, men i en annan hastighet.

Röret var förresten två meter från tomtgräns så jag grävde på grannens tomt också, jag frågade inte ens om detta och har inte hört ett ljud om det heller, de har ingen tillgång till den delen av tomten om de inte går över min tomt...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag funderar på vad det är för åldersgrupp och socioekonomisk bakgrund på personerna i de olika ”lägren”.

Kan vi på ena sidan ha något i stil med 80/90-talister, som har vuxit upp i en tid där det är normalt att anlita hantverkare, och på andra sidan ha 60/70-talister och äldre, vars föräldrar ofta meckade med det mesta själva eftersom det var så man gjorde?

Är det folk själva som minns och saknar ”tiden innan alla regler” och tycker att alla ska sköta sitt, mot (yngre?) personer som tycker att regler är normalt och till för att följas?

Eller är det storstad, där villorna kostar mycket och man vill ha valuta för pengarna, mot småstad/glesbygd, där man kan ha hus på liten budget om man är beredd att snickra själv?

Obs, jag ser det inte som att vara lat eller pedantisk att anlita folk vid behov eller att vilja följa regler. Att anlita folk kan vara billigare än att göra själv om man är långsam och inte vet hur man gör, och ju tätare man bor (som vi i Stockholmsförorterna) desto viktigare är det att folk visar hänsyn och följer skrivna och oskrivna regler. Vi delar tomtgräns med fem olika grannar. Jag vill inte behöva diskutera dagvatten, träd och byggen med alla fem, så jag är glad att det finns färdiga regler de kan följa helt på egen hand.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Din tråd var bara den senaste i raden av trådar här på BH som gäller dagvatten så se inte denna tråd som att den handlar om just din tråd.

Frågan är mer varför dagvatten väcker så mycket känslor generellt, en rätt praktiskt lite tråkig teknisk fråga tänkte jag. Men det finns ju en hel del underliggande faktorer som gör att frågan kan vara laddad förstår jag nu. Lite som trädfrågor, det andra ämnet som alltid ger känslohetta i trådarna.
Jag förstod att det inte bara var min tråd, men den var lite sista droppen uppenbarligen. Jag har sett en hel del på ämnet även jag, men kände att jag inte riktigt förstod allt och då var det bättre med en egen tråd helt enkelt.

Jag tror det är ganska mycket som är känsligt, men egentligen handlar de känsliga frågorna om folks rädsla för att få problem och påverkas mycket av ekonomisk oro. Sedan finns det nog en besvikelse också, man har någon typ av fantasi kring sitt boende utifrån vad man såg och lockades av när man köpte och sedan dyker det upp ”nyheter” som liksom förstör lite.
Många nya husköpare som sagt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mrsnhp skrev:
Vi delar tomtgräns med fem olika grannar. Jag vill inte behöva diskutera dagvatten, träd och byggen med alla fem, så jag är glad att det finns färdiga regler de kan följa helt på egen hand.
Det är ett intressant perspektiv! Bor man tätt så blir livet kanske lättare av mer regler. Det har ju löst sig lite naturligt i och med att lägenhetsboende som är ett tätt boende sedan länge har varit associerat med regler, vare sig det är hyresvärdens eller bostadsrättsföreningens ordningsregler. Och det finns ju lagstöd för detta, t ex i bostadsrättslagen.

För småhusboende så är det ju både historiskt och fortfarande i dag påtagligt mer utrymme för förhandling och det saknas regler för hur grannar ska agera. Även om det som du säger kanske skulle vara praktiskt för väldigt många i tättbebyggda småhusområden.

Kanske förväntar vi oss helt kontrafaktiskt att det finns en lag om enskilt dagvatten som i detalj reglerar vem som ansvarar för vad och ger oss som tomtägare rättigheter utanför vår tomt på ett enkelt och tydligt sätt? Och det är därför som kommuners hemsidor och samtal med enskilda kommunala tjänstemän så ofta misstolkas i dagvattenfrågor? Och har människans hjärna väl lärt sig något felaktigt så lär den väldigt ogärna av detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.