Hej
Jag har en garagebyggnad där ett förråd (1) och ett uterum (2) är isolerade och uppvärmda (frostfritt) under de kallare månaderna. Jag vill nu även isolera garaget (3). Har även ett cykelföråd (4) som kommer förbli oisolerat. Vart behöver jag sätta ångspärr? Jag inser att det behövs på vägg A, B och C. Men ska det även sättas ångspärr på garagesidan av vägg D och E? Borde jag ha en ångspärr även på förrådssidan av vägg F?
Gul = isolering
Blå= Ångspärr
 
  • Schematisk planlösning som visar isolering och ångspärrar för ett garage, förråd och uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Ludde L skrev:
Hej
Jag har en garagebyggnad där ett förråd (1) och ett uterum (2) är isolerade och uppvärmda (frostfritt) under de kallare månaderna. Jag vill nu även isolera garaget (3). Har även ett cykelföråd (4) som kommer förbli oisolerat. Vart behöver jag sätta ångspärr? Jag inser att det behövs på vägg A, B och C. Men ska det även sättas ångspärr på garagesidan av vägg D och E? Borde jag ha en ångspärr även på förrådssidan av vägg F?
Gul = isolering
Blå= Ångspärr
Egentligen skall du bara spärra mellan varmt och kallt, dvs väggar mellan varmt-varmt skall inte spärras, det leder snarare till ökade risker om du av ngn anledning inte har det 100% tätt och råkar få in fukt där (då finns ju spärrar på båda sidorna)

Jag hade använt ångbroms, som tillåter fuktvandring ut ur vägen om det kommer in, det är bra om du tex i framtiden vill kallställa garaget eller bara ha frostfritt. Och jag hade bara satt ny sådan mot kalla utrymmen/ytterväggar.
Är det mycket jobb att göra om, så hade jag lämnat de väggar som nu hamnar mellan varmt-varmt - det torde iaf kunna vandra ut lite fukt om ena sidan iaf är öppen så det borde gå bra.

Så i ditt fall hade A+B+C klätts med ångbroms (inte spärr). Absolut inte D, E ,F

Är det så att du växlar ltie vilka utrymmen som är kallare/varmer osv så kanske man skulle övervägt att byta till ångbroms i alla väggar och kanske hygroskopisk isolering också. Å andra sidan verkar det vara lite överdrivet hur känsligt det där är. Jag har inte sett många katastrofexempel, utan att det är så noga handlar troligen mest om att det i moderna hur är väldigt tjock isolering. Ett garage isolerar du rimligen inte lika mycket (kanske bara 95-145 mm?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.