Hej!
Total nybörjare till allt som har med bygg och fix att göra, så supertacksam om någon har något klokt att säga om detta. Vi har en stor garderob hemma som gav upp en dag, står inte längre stadigt eller rakt, utan går att tilta helt i sidled i båda riktningar. "Bottensockeln" och "topplattan/taket" är fortfarande raka, men väggarna håller ingen stabilitet längre, förmodligen så har vi överbelastat skåpet, använt det för att förvara diverse. Tror ni att detta är reparerbart? Jag tänker mig att det hade kunnat hjälpa att borra fast lite rejäla plankor/konsoler på baksidan (som nu bara är mjuk plywood), som får fästas med långa skruvar i kortsidan av väggarna. Vad tror ni? Behöver inte vara något vidare snyggt, bara fungerande.

Stort tack till den som har tips!
 
  • Två vita skjutdörrar i ett rum, skugga på höger dörr, tak med stuckatur, golvstående fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med en väska och plana föremål lutade mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus!

Det verkar som att dina garderober har blivit svajiga pga att ryggstycket har släppt från stommen.

Du kan fixa dem isåfall genom att dra fram dem så att du kommer åt baksidan, med största säkerhet har plywooden (masonit?) lossnat förmodligen för att man slarvat vid infästningen av dem.

Räta upp stommarna så att de står vinkelrätt och sedan spikar du fast ryggstycket igen på baksidan med huggen dyckert (spik med ett litet huvud som kan slås ner i ytan på skivan, huggningen är hack tvärs över spiken och fungerar som hullingar). Det räcker om dyckerten är 20-25 mm och sätts med ca 150 mm mellanrum runt om ryggstyckets hela kant.

Om du skråspikar dyckerten — lutar dem några grader — när du slår i dem, varannan höger och varannan vänster så håller de ryggstycket ännu bättre.

Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
Bröstmjölk och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Det verkar som att dina garderober har blivit svajiga pga att ryggstycket har släppt från stommen.

Du kan fixa dem isåfall genom att dra fram dem så att du kommer åt baksidan, med största säkerhet har plywooden (masonit?) lossnat förmodligen för att man slarvat vid infästningen av dem.

Räta upp stommarna så att de står vinkelrätt och sedan spikar du fast ryggstycket igen på baksidan med huggen dyckert (spik med ett litet huvud som kan slås ner i ytan på skivan, huggningen är hack tvärs över spiken och fungerar som hullingar). Det räcker om dyckerten är 20-25 mm och sätts med ca 150 mm mellanrum runt om ryggstyckets hela kant.

Om du skråspikar dyckerten — lutar dem några grader — när du slår i dem, varannan höger och varannan vänster så håller de ryggstycket ännu bättre.

Lycka till!
//Ronnie
Hej och tack!
Det låter rimligt, ska testa detta omgående! Jag har föreställt mig att ryggstycket inte gör så mycket i och med att det är ganska böjbart, det är masonit som du säger (vet inte vad jag fick tanken att det skulle vara plywood ifrån). Men iofs så känns det ju ganska stadigt i den ledden som spelar roll, så jag har kanske underskattat hållbarheten där bak lite. Tror du att det finns någon vits med att stärka upp det med lite grövre material också? Typ Reglar högst upp, längst ned och i mitten, eller är detta överflödigt?

Stort tack för hjälpen iaf, det är guld, jätteschysst att du tog dig tiden!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.