Vårt radhus är byggt 1960 med trästomme, vi flyttade in 2021. Badrummet som har klinker och kakel upp till taket ska vara renoverat 2016, vet inte om det är helt professionellt gjort, det finns ingen dokumentation iaf. Det satt en badrumsspegel uppsatt med röda plastpluggar, vi vill nu sätta upp ett badrumsskåp istället som ska vara 90 högt så ganska stort. Jag trodde det skulle finnas OSB-skiva bakom kakel och gips men efter att vi borrat hål i kaklet och skruvat i träskruven känner jag bara hur det är porös materia rakt in. Provade med en 10 cm lång skruv och det finns liksom inget fast. Har provat att peta med en lång smal pinne i hålet efter det och det känns som att det efter gipset bara är mellanrum och att man sen petar på isolering/byggull. Kan det verkligen vara ok? Nedanför där spegeln satt sitter ett rejält handfat och en kommod under så jag fattar inte hur dessa är uppsatta. Nåväl, materialet är som det är. Hur ska jag kunna sätta upp badrumsskåpet? Om man försöker använda mollyplugg blir det väl problem då dessa har vassa taggar som ska göra så att inte pluggen snurrar, dessa kommer kanske spräcka kaklet? Ska man bara sätta dit universalpluggar i plast? Skåpet är från i IKEA och som det är konstruerat sätter man bara upp det med två skruvar.
 
Idag bygger man oftare med plyfa i väggarna av just denna anledning men förr var det vanligare att man kortlade just där man visste att något skulle monteras. Dvs att man lägger en tvärgående regel mellan två stående. Jag hade nog använt mig av en universalplugg i plast/nylon, typ fischer och sen rikligt med silikon om dusch finns i badrummet. Två st 6 eller 8mm plugg tar mycket mer än man tror. Helt rätt, inga molly.
 
Redigerat:
  • Gilla
mrgert och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mrgert skrev:
Hur ska jag kunna sätta upp badrumsskåpet?
Går det inte att hitta någon stående regel någonstans bakom skåpet som går att använda för infästningen?
En tvärgående list utanpå kaklet som är inskruvad i regeln och med mollyplugg i gipset som man sen sätter upp skåpet på.

S0MMER S0MMER skrev:
sen rikligt med silikon
Går ju inte att fylla ett hål med silikon när det tomrum bakom, man kan ju proppa in hur mycket som helst som bara hamnar i mellanrummet.
 
  • Gilla
mrgert
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att hitta någon stående regel någonstans bakom skåpet som går att använda för infästningen?
En tvärgående list utanpå kaklet som är inskruvad i regeln och med mollyplugg i gipset som man sen sätter upp skåpet på.


Går ju inte att fylla ett hål med silikon när det tomrum bakom, man kan ju proppa in hur mycket som helst som bara hamnar i mellanrummet.
Det är ju naturligtvis att föredra att hitta en regel, men om man prompt ska plugga i gips skadar det ju inte att borra, plugga, fylla pluggen med silikon, montera, och om möjligt även lägga silikon utanpå.
 
  • Gilla
mrgert
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Idag bygger man oftare med plyfa i väggarna av just denna anledning men förr var det vanligare att man kortlade just där man visste att något skulle monteras. Dvs att man lägger en tvärgående regel mellan två stående. Jag hade nog använt mig av en universalplugg i plast/nylon, typ fischer och sen rikligt med silikon om dusch finns i badrummet. Två st 6 eller 8mm plugg tar mycket mer än man tror. Helt rätt, inga molly.
Inte för att det spelar någon roll för mig men grannarna i samma radhusområde har upptäckt någon typ av trälager bakom när de renoverat badrummen, därför tänkte jag att jag också skulle ha det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att hitta någon stående regel någonstans bakom skåpet som går att använda för infästningen?
Vi har en regelsökare men den piper hur som helst, vågar inte lita på den. När jag satt upp grejer i taken i de andra rummen har jag kunnat knacka med knogen på gipsskivorna för att hitta reglarna. Men i ett badrum med kakelvägg har jag svårt att använda samma metod. Hur ska jag hitta regeln?
 
BirgitS
Går det att knacka eller använda sökaren från andra sidan väggen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att knacka eller använda sökaren från andra sidan väggen?
Väggen delar av mellan oss och grannarna tyvärr.
 
Jag hade pluggat, skruvat och silikonerat/limmat skåpet mot kaklet. Lastar du inte fullt med tegelstenar utan vanliga badrumsartiklar bör det funka bra.
 
  • Gilla
mrgert
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag hade pluggat, skruvat och silikonerat/limmat skåpet mot kaklet. Lastar du inte fullt med tegelstenar utan vanliga badrumsartiklar bör det funka bra.
Japp, det var så det fick bli. Verkar funka!
 
  • Gilla
S0MMER och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.