Någon som har tips på en bra och vettig väderstation som går att koppla till Home Assistant? Tex med z-wave.
Utetemp, vind, regn etc.
 
Jag går i samma tankar och lutar åt denna:
https://www.hobbyequipment.se/z-wave/qubino-weather-station.html

Jag vill dock montera vindmätaren på ca 8m höjd, och jag har inte lyckats läsa mig till hur det funkar med batterier och solceller till denna. Eller om det är enkelt att ansluta en batterieliminator. Jag har tillgång till ström nära den tänkta platsen.

Jag har ingen lust att någonsin byta ett batteri i den.
 
Det lutar nu åt en Netatmo väderstation för min del. Den har temperatur, luftfuktighet, luftkvalitet, lufttryck, väder och sedan kan man köpa till regn och vindmätare.
https://www.netatmo.com/sv-se/weather/weatherstation

Dessutom går den att integrera med andra tjänster. Tibber har tex en färdig integration.
 
Blev det nåt köp åt er?
 
nino nino skrev:
Blev det nåt köp åt er?
Kör Netatmo sedan i fjol, funkar klanderfritt.
Inne, uthus, utomhus och regnmätare.
Helt ok räckvidd även om man alltid vill nå lite lägre bort/ut.

Dock inte kopplat mot HA eller liknande.
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
S spacemoose skrev:
Någon som har tips på en bra och vettig väderstation som går att koppla till Home Assistant? Tex med z-wave.
Utetemp, vind, regn etc.
Jag kör med Tempest , och är mkt nöjd. Bra garanti, app o firmware som upodaterss osv.

Men man har inte satsat än på att verkligen få in den i Europa tyvärr, så frakt osv kostar, och support som är bra, är från USA

Man bör köpa till deras externa batterbaxkup, inbyggda solcellerna o lifo batteriet klart sig fint här i nivå med Stocholm Oslo utom kring november december , 10 dagar utan direkt sol är för tufft.

har stöd för ifttt o en skara av nördar kring sig, är ju ett f d kickstarter-projekt

men jag har ingen aning om det finns något för HA utvecklat, och totslt sett rekommenderar jag det mest om man är beredd isåfall o gräva sig in i hur det fungerar. Finns forum för de som utvecklar.

hoppas de även satsar på Europa , för lite mer konkurrens behövs, skall man ha något bättre än de Taiwan kina system som kjell jula osv säljjer, så finns ju nästan bara netatmo , som blev lite fel för mig, eller Davis. Vill se något som konkurrerar med mer modern lösning i nivå med Davis prisnivå. Sett 2-3 konkurrerande system men inget som tagit sig hit.

(Höll tummarna för Oregon sc men ännu inget sett, och de verkar gett upp Sverige iaf)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.