H Henrietta73 skrev:
Tack! I monteringsanvisningen anges endast fäste med metallspindla både till glasen som jag hade först och nu kanalplast och polykarbonat. Jag har köpt ca 200 extra för att verkligen fästa varje ruta med riktigt många. Dock verkar rörelsen av stommen (krävs inte mkt mer än byar på 16 m/s) göra att rutorna trycks ut. Har köpt NoMoreNails, kanske det kan fästa bättre än silikon? Läste även om någon som fäst med montageskruv direkt genom plast och stomme.

Så här ser växthuset ut i denna stund, blåser en del idag igen. Känns som om det blir ett sista försök att komma tillrätta med det hela, har tröttnat på att höra glassplitter och vinandet av plastskivor som seglar iväg .
[bild]
H Henrietta73 skrev:
Tack! I monteringsanvisningen anges endast fäste med metallspindla både till glasen som jag hade först och nu kanalplast och polykarbonat. Jag har köpt ca 200 extra för att verkligen fästa varje ruta med riktigt många. Dock verkar rörelsen av stommen (krävs inte mkt mer än byar på 16 m/s) göra att rutorna trycks ut. Har köpt NoMoreNails, kanske det kan fästa bättre än silikon? Läste även om någon som fäst med montageskruv direkt genom plast och stomme.

Så här ser växthuset ut i denna stund, blåser en del idag igen. Känns som om det blir ett sista försök att komma tillrätta med det hela, har tröttnat på att höra glassplitter och vinandet av plastskivor som seglar iväg .
[bild]
Vi hade liknande problem. Silikon och farmarskruvar genom plasten och stommen avhjälpte problemet, har hållit senaste 5 åren utan en enda skiva som blåst ut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har oxå ett växthus där rutorna (i kanalplast) blåste ur med jämna mellanrum. Vi köpte flera metallspindlar och satt ut överdrivet många per ruta. För oss räckte det eftersom vinden troligtvis inte ligger på lika mycket som hos er.
Om det inte hade fungerat så har jag en plan b:
Problemet med hårda vindar uppstod höst, vinter och tidig vår, väldigt sällan på sommaren. Då tänkte jag man kunde plasta in hela växthuset i sån där som bönderna sätter på sina ensilagebalar. Eller någon form av plastfolie, sånt som posten brukar använda för att platsa in lastpallar, rullhäckar och liknande. Sen klipper man loss det till sommaren.
 
  • Gilla
Henrietta73
  • Laddar…
Jag silikonade också fast rutorna i mitt gamla växthus med kanalplastrutor och aluminumstomme. Det hjälpte rätt bra, de flesta av rutorna slutade blåsa iväg varje höst/vår. Sen kom en extra snöig vinter dock och hela växthuset kollapsade under snön :D

Så jag löste det långsiktigt, men billigt, genom att hitta 20 gamla fönster som bortskänktes på blocket och lura min stackars pappa att bygga ett riktigt växthus med trästomme åt mig.

Växthus med vit stomme, genomskinligt tak, i grönt landskap mot träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Annaet och 9 till
  • Laddar…
komakino komakino skrev:
Jag silikonade också fast rutorna i mitt gamla växthus med kanalplastrutor och aluminumstomme. Det hjälpte rätt bra, de flesta av rutorna slutade blåsa iväg varje höst/vår. Sen kom en extra snöig vinter dock och hela växthuset kollapsade under snön :D

Så jag löste det långsiktigt, men billigt, genom att hitta 20 gamla fönster som bortskänktes på blocket och lura min stackars pappa att bygga ett riktigt växthus med trästomme åt mig.

[bild]
Så fint!
 
  • Gilla
komakino och 1 till
  • Laddar…
H Henrietta73 skrev:
Det var inte många veckor som mitt växthus 11,2 kvm höll. Aluminiumstommen är så klen att den vid blåst rör sig så att alla rutor flyger ut, trots monterad och punktgjuten med sockel enligt konstens alla regler.

Nu efter drygt ett och ett halvt år är de flesta säkerhetsglasen i smulor och jag har bytt ut mot kanalplast i taket (4 mm) och polypropenplast runt om (2 mm). Hur fäster jag dessa så att de håller? Spindelklämmor hjälper inte det minsta - kan man borra /nita fast skivorna i aluminiumstommen? Sätta lister? Limma? Alla tips mottages tacksamt (dock har jag inte råd att köpa tjockare plast vilket såklart kanske hade hjälpt lite, men å andra sidan höll inte 3 mm säkerhetsglas heller).

Dörrarna har flugit av några gånger, kan man byta ut dem tro, eller förstärka på något sätt? Stommen och dörrar har blivit skeva efter alla stormar. Bifogar bilder så ni ser hur det såg ut först, efter storm och slutligen med plast istället för glas.


[bild]
[bild] [bild]
Hoppas på era kloka råd, stressnivån kring detta växthus som skulle bli vår lugna oas är väldigt hög.
L Lilllen skrev:
Hur satt glasen monterade från början?

Silicon fäster inte på all typ av plast.
Hej,
Undrar om du har fixat till det eller önskar du fortfarande tips om det?
Sohrab
 
Hej,
Undrar om du har fixat till det eller önskar du fortfarande tips om det?
Sohrab
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.