Hej!

Vore tacksam för era synpunkter på följande.

Bakgrund: Vi har FTX i vår 70-talssuterrängvilla med till- eller frånluft i alla utrymmen förutom bastun och en skrubb under trappan mellan våningsplanen. Eftersom vi inte får ner radonhalterna under 200 Bq på undervåningen fick jag för mig att mäta med Ecoqube i skrubben för att se vad radonhalten ligger på i ett oventilerat utrymme dit dörren alltid är stängd. Mätningen är precis påbörjad men efter ett par timmar har jag timmessnittvärden mellan 1400-3700 Bq. Skrubbens väggar är tjocka, bärande och av riktigt "högstrålande" blåbetong enligt mätning. Det finns en spricka i golvet också, vilket gör att jag misstänker ett tillskott av markradon. Det var bakgrunden.

Funderingar, problem/lösning:
Jag ska laga sprickan i golvet. Men hur löser jag frånvaron av ventilation. Eller är det ens någon idé eller bra idé? Jag kan varken få ditt från- eller tilluft via FTX pga utrymmetsplacering mitt i huset samt befintliga spirorörsdragningar. Kan det vara en idé att sätt en svag fläkt, kanalfläkt eller liknande, som genom ett hål i väggen tar in luft från det utanförliggande rummet samt kapa dörren i underkant så luften från skrubben kan komma ut. Eller är det bara ett sätt att sprida luft med höga radonhalter över hela undervåningen?

Väggarna invändigt i skrubben är målade förutom på otillgängliga platser såsom utrymmet mellan trappans vagnstycken och väggen som är omålade. Å andra sidan, målar jag så mycket jag kan komma åt så kommer ju radonavgivningen stiga i rummen vägg i vägg med skrubben.

Hjälp! Vad ska jag göra?
 
Täta sprickor och sov inte i skrubben så ofta så finns inget att oroa er för :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Täta sprickor och sov inte i skrubben så ofta så finns inget att oroa er för :)

Tack för svar. Mer tröstande än lösande dock.

Har mätt under natten och fått exakt samma värde i 11 timmar. Trodde det var fel på vår Ecocube men det visade sig att den inte kan visa ett högre mätvärden än 3700 Bq. KAN Ju knappast lämna ett rum mitt i huset med så höga värden. Så frågan kvarstår om det också behöver ventileras och om typ en nedställd Pax-fläkt skulle kunna vara en lämplig åtgärd?
 
B Bennca skrev:
Tack för svar. Mer tröstande än lösande dock.

Har mätt under natten och fått exakt samma värde i 11 timmar. Trodde det var fel på vår Ecocube men det visade sig att den inte kan visa ett högre mätvärden än 3700 Bq. KAN Ju knappast lämna ett rum mitt i huset med så höga värden. Så frågan kvarstår om det också behöver ventileras och om typ en nedställd Pax-fläkt skulle kunna vara en lämplig åtgärd?
Troligen ingen fördel, men du bör prata med någon som kan området bättre.
 
Vad får du för värde i skrubben om du mäter med dörren öppen en natt?
 
Fast vad är problemet? Di mäter normala värden i huset i övrigt förutom skrubben där det är högt. Vad spelar det då för roll? Är det någon som ska flytta in dit?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Täta sprickan i golvet och se vad som händer. Du skriver att väggarna till skrubben strålar ut radon, vet du det säkert?

Det finns radontapeter som kanske kan lösa problemet om det är radon från blåbetong.

Men som många skriver är det ju inget problem i sig med hög radonhalt i ett utrymme ingen vistas i. Men möjligen skulle en lyckad åtgärd i skrubben sänka radonnivån i övrigt i huset.
 
  • Gilla
Bennca och 1 till
  • Laddar…
Sätt tätningslist till dörren så att du minskar spridningen till övriga huset. När skrubben öppnas kommer du få tillfälligt högre nivåer i övriga huset, men in medeltal kommer de bli lägre.
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Täta sprickan i golvet och se vad som händer. Du skriver att väggarna till skrubben strålar ut radon, vet du det säkert?

Det finns radontapeter som kanske kan lösa problemet om det är radon från blåbetong.

Men som många skriver är det ju inget problem i sig med hög radonhalt i ett utrymme ingen vistas i. Men möjligen skulle en lyckad åtgärd i skrubben sänka radonnivån i övrigt i huset.
Japp, första steget blir att laga sprickorna i golvet. Vet att det finns radontapeter. Men det blir väldigt svårt att få det tillräckligt bra (=tätt) i skrubben med tanke på trappan, proppskåp, etc., etc.. Kruxet är ju också att tätar jag insidan av skrubben kommer radonhalten öka på motstående sida om den tapetserade sidan enligt den numera klassiska Radonboken.

Det är ett problem med radonhalterna i skrubben då jag har anledning att misstänka att de orsakar förhöjda värden på hela undervåningen. Eller så är det blåbetongen i väggarna i sig som avger så här höga värden och inte inläckande markradon. Det kommer visa sig när sprickorna är fixade. Har för mig att jag har läst någonstans att blåbetong maximalt kan avge ca 800 Bq. Vi har >3700 Bq i skrubben.

Jag har haft två firmor här tidigare som mätt upp strålningen från alla väggar i huset. Vet därför att de bärande väggarna på undervåningen är av ovanligt högstrålande blåbetong. Tyvärr. Därav är det kanske svårt att få ner värdena ordentligt på undervåningen.

Frågar man färgtillverkare såsom Beckers, och jag tror det var Alcro också, förordar de att måla inner- och ytterväggar, även i sutterängläge, med vanlig inneväggfärg. Känner mig lite tveksam till sådan täckmålning av ytterväggar pga fuktvandring men samtidigt lockad eftersom det onekligen skulle få effekt på radonhalten i hela undervåningen. Och ja, ytterväggarna är också konstaterat byggda i blåbetong. :(
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Lösningen här borde vara (förutom tätning av spricka etc) att försöka dra en ventilationskanal till uteventil.
Kan mycket väl räcka med en passiv kanal, även om en fläktstyrd kanske är effektivare.
Har åtgärdat liknande "skrubbar" med skyhöga värden med så pass enkla metoder.
Problemet är väl att utrymmet ligger en bit från yttervägg, men ett spiro-rör (eventuellt inklätt för utseende och isolering). Borde väl gå att realisera?
 
Humulus Humulus skrev:
Lösningen här borde vara (förutom tätning av spricka etc) att försöka dra en ventilationskanal till uteventil.
Kan mycket väl räcka med en passiv kanal, även om en fläktstyrd kanske är effektivare.
Har åtgärdat liknande "skrubbar" med skyhöga värden med så pass enkla metoder.
Problemet är väl att utrymmet ligger en bit från yttervägg, men ett spiro-rör (eventuellt inklätt för utseende och isolering). Borde väl gå att realisera?
Tack för ditt svar! Vi valde att sätta in en radonsug eftersom det inte var rimligt att endast väggarna skulle kunna orsaka så höga värden. Dessvärre är vi fortfarande inte rikigt i hamn ändå. Värdena sjönk från >3700 Bq till ca 2400 Bq. En rejäl sänkning men långt ifrån tillräckligt. To be continued...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.