Hej. Jag har fackverkstakstolar i garaget.
På dessa har man skruvat på diagonala bräder som går diagonalt över 3 takstolar från takfoten upp till nock (på bilderna är det de som är vitmålade). Det finns även en bräda strax under nock som är skruvad i takstolarna (omålad på bilden).
Jag misstänker att dessa höll ihop konstruktionen under bygget men att de inte längre fyller så mycket funktion nu när resten av konstruktionen håller ihop det. Kan jag ta bort dessa reglar om jag känner att de är ivägen?
Trätakstomme med vita stödbjälkar mot mörkblå bakgrund, synlig isolering, lutar till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket under konstruktion, isolering synlig, träreglar, metallkanaler och elektriska installationer. Bilden är uppochnervänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Ja dessa måste ha varit för att hålla takstolarna och gavelspetsen på plats tills nästa fas i bygget. Tänker att det går reglar tvärs över takstolarna ovan takduken som nu gör det jobbet.
 
  • Gilla
Erviza
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja dessa måste ha varit för att hålla takstolarna och gavelspetsen på plats tills nästa fas i bygget. Tänker att det går reglar tvärs över takstolarna ovan takduken som nu gör det jobbet.
Tack för snabbt svar! Som jag misstänkte, men ger mig helst inte på takkonstruktioner utan att dubbelkolla :)
 
I don't think you can use them! The roof structure looks to be covered with wind insulation on which counter battens and battens as well as metal sheet/tiles have been placed. If so, then these white boards are wind girders that stabilize the roof structure! the joists on the trusses only ensure the maintenance of the distance between them, but they will not prevent them from "laying" along the axis of the ridge. That's what windmills are for. My thesis is also supported by the fact that these elements were laid after the installation of the trusses and pass through them. No one makes work so difficult for themselves and temporary elements are placed outside. The use of two wind girders also gives food for thought. One is enough for now.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med sturnus. (är dock inte byggnadsingenjör, jag är amatör). Men om man har ett "normalt" tak med råspont eller skivor på takstolarna, så stabilieserar det takstolarna. Men här har du en duk, och inget som stabiliserar takstolarna.

Ett garage är en rätt känslig konstruktion. Du har (oftat) en bred dörr på en av gavlarna, vilket ger att den väggen inte bidrar speciellt mycket till stabiliteten. Främre delen av ett garage kan lätt rasa ihop som ett korthus. Men du har stabilitet från den bakre gaveln. Då gäller det att takkonstruktionen är så styv att den inte kan vrida sig i förhållande till den bakre gaveln.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag håller med sturnus. (är dock inte byggnadsingenjör, jag är amatör). Men om man har ett "normalt" tak med råspont eller skivor på takstolarna, så stabilieserar det takstolarna. Men här har du en duk, och inget som stabiliserar takstolarna.

Ett garage är en rätt känslig konstruktion. Du har (oftat) en bred dörr på en av gavlarna, vilket ger att den väggen inte bidrar speciellt mycket till stabiliteten. Främre delen av ett garage kan lätt rasa ihop som ett korthus. Men du har stabilitet från den bakre gaveln. Då gäller det att takkonstruktionen är så styv att den inte kan vrida sig i förhållande till den bakre gaveln.
I don't quite agree with the rear stabilizing wall. It depends on the type of formwork. Horizontal (is visable on pictures) and separate planks of the rear "triangle" can often be found and both do not provide stability
 
H hempularen skrev:
Jag håller med sturnus. (är dock inte byggnadsingenjör, jag är amatör). Men om man har ett "normalt" tak med råspont eller skivor på takstolarna, så stabilieserar det takstolarna. Men här har du en duk, och inget som stabiliserar takstolarna.

Ett garage är en rätt känslig konstruktion. Du har (oftat) en bred dörr på en av gavlarna, vilket ger att den väggen inte bidrar speciellt mycket till stabiliteten. Främre delen av ett garage kan lätt rasa ihop som ett korthus. Men du har stabilitet från den bakre gaveln. Då gäller det att takkonstruktionen är så styv att den inte kan vrida sig i förhållande till den bakre gaveln.
Det sitter något ovanför takduken. Tex tvärsgående reglar i dim 45x70 som man lägger ett tegeltak på

Plankorna på bilden är vidare för långa och klena för att bidra till något i konstruktionen. Sedan är de fastsatta med 1 st skruv i änden vilken inte är så man skulle gjort om det varit tänka att ta upp laster imo.
 
Redigerat:
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det sitter något ovanför takduken. Tex tvärsgående reglar i dim 45x70 som man lägger ett tegeltak på

Plankorna på bilden är vidare för långa och klena för att bidra till något i konstruktionen. Sedan är de fastsatta med 1 st skruv i änden vilken inte är så man skulle gjort om det varit tänka att ta upp laster imo.
Boards are not nailed above the windproofing, only underneath. Battens, on the other hand, do not stiffen the structure and are usually 45x45 in size. Also, I bet the ones in the picture aren't the only ones, at least two are on the other side. If there is sheet metal on the roof in large sheets, it will strengthen this structure, but if the roof tiles are used, removing these elements is dangerous, and it is certainly not possible to advise based on these photos. That's my two cents.
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Boards are not nailed above the windproofing, only underneath. Battens, on the other hand, do not stiffen the structure and are usually 45x45 in size. Also, I bet the ones in the picture aren't the only ones, at least two are on the other side. If there is sheet metal on the roof in large sheets, it will strengthen this structure, but if the roof tiles are used, removing these elements is dangerous, and it is certainly not possible to advise based on these photos. That's my two cents.
.

Its not a vindproof, its a secondary water proofing . And yes there shall be beams on the outher side in this construction.
 
""Det är aldrig för sent att ge upp!""

Further discussion makes no sense when I don't know the structure of the roof, so I give up. But I wouldn't strongly advise what you do without that knowledge. The photos do not say anything about additional windproof or boarding above it.
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
S sturnus skrev:
""Det är aldrig för sent att ge upp!""

Further discussion makes no sense when I don't know the structure of the roof, so I give up. But I wouldn't strongly advise what you do without that knowledge. The photos do not say anything about additional windproof or boarding above it.
Jag har byggt sådant tak själv så det finns kunskap bakom mitt råd. Har du?
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har byggt sådant tak själv så det finns kunskap bakom mitt råd. Har du?
I have repaired many of these! and not only these. In Poland we have a saying: one swallow doesn't make a spring. Just because you built such a roof doesn't mean that this one is the same.

Förfallen trävägg på byggnad med skador och sönderfallande material. Träd och himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bad ventilation - 7 years old roof

Ett skadat hustak med trasiga takpannor och exponerade takbjälkar. Behöver reparation eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


150 years old

Byggarbetsplats med träväggar, verktyg, blå himmel, trädgrenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


but also built a few
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
S sturnus skrev:
I have repaired many of these! and not only these. In Poland we have a saying: one swallow doesn't make a spring. Just because you built such a roof doesn't mean that this one is the same.

[bild]
Bad ventilation - 7 years old roof

[bild]

150 years old

[bild]

but also built a few
S sturnus skrev:
I have repaired many of these! and not only these. In Poland we have a saying: one swallow doesn't make a spring. Just because you built such a roof doesn't mean that this one is the same.

[bild]
Bad ventilation - 7 years old roof

[bild]

150 years old

[bild]

but also built a few
Din bilder visar inte på konstruktioner med takduk.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
To OP. I advise you not to trust any advice via the internet, including mine ;-). Get a good carpenter or (better) inspector to look at it at your place and judge.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.