Har en 21-karm och vill sätta in en 20-dörr. Kan jag kapa 5cm uppe och nere på karmen och få det att fungera, eller sitter gångjärn- och låskista annorlunda på en 20-dörr?
 
De sitter nog inte likadant, i alla fall inte gångjärnen.

Men det är väl bara att mäta och jämföra?
 
Du får flytta ett gångjärn.
 
Tack,
Jo, mäta vore enkelt om jag hade dörren
 
Kapa endast uppe om låset ska passa om jag minns rätt, att kapa en karm är så ovanligt.
 
Nu har jag köpt dörren: Svar på frågan kanske kan intressera någon i framtiden och det går utmärkt att på nya standarddörrarna kapa lika mycket uppe och nere. I alla fall från 21 till 20.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
L LinaoMarkus skrev:
Nu har jag köpt dörren: Svar på frågan kanske kan intressera någon i framtiden och det går utmärkt att på nya standarddörrarna kapa lika mycket uppe och nere. I alla fall från 21 till 20.
hur gjorde du?
Är det inte krångligt att kapa i överkant där överdelen på karmen går i sidorstyckena?
 
Tompatell Tompatell skrev:
hur gjorde du?
Är det inte krångligt att kapa i överkant där överdelen på karmen går i sidorstyckena?
Fritt ur minnet (2016!): Slog isär karmen, kapade sidoatyckena uppe och nere, o spikade tillbaka överdelen. Men nog bra att kolla först så lås o gångjärn hamnar rätt.
 
L LinaoMarkus skrev:
Fritt ur minnet (2016!): Slog isär karmen, kapade sidoatyckena uppe och nere, o spikade tillbaka överdelen. Men nog bra att kolla först så lås o gångjärn hamnar rätt.
haha! Förstår att det är längesen :)
Tänkte mest på om inte överdelen ”gick i” i sidostyckena så du behövde såga ut för den? Eller du menar att det var bara att kapa rakt av uppe o nere?
 
Tompatell Tompatell skrev:
haha! Förstår att det är längesen :)
Tänkte mest på om inte överdelen ”gick i” i sidostyckena så du behövde såga ut för den? Eller du menar att det var bara att kapa rakt av uppe o nere?
Sidostyckena är lika hela vägen då du kan bygga ihop karmen med olika hängningar, bara du sågar rakt så är det inga problem ursågningen är i överstycket för innerdörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.