Nissens
Jag har svårt att tro att tryckimpregnering inte gör någon skillnad. Tvärtom, så tror jag att tryckimpregneringen fyller en viktig funktion. Den är dessutom inte bara en ytbehandling, utan gåtär genom hela virket.

Jag skulle aldrig bygga en altanstomme med oimpregnerat virke. Det du ser är ju bara början av nedbrytningen, om 10-15 år kommer det att se förskräckligt ut. Reglarna är som svampar, det är inget kärnvirke i dem direkt.
 
  • Gilla
koppla och 6 till
  • Laddar…
Nu ligger det ju redan där så då är det väl bara att åka, på med trallbrädor och njut till sommaren. Se till att du sätter brädorna med rätt skruv bara så om någon ensam balk behöver bytas kan du ta bort dem utan att behöva slita sönder trallbrädorna med kofot för att komma åt under.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Du kan lägga tjärpapp på ovansidan så blir det mindre fuktexponering.

Så gjorde jag när jag la om altanen men behöll regelberket där vissa skruvhål ruttnat från förra altanen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag skulke tvätta med medel mot mögel och sen måla med träolja. linolja eller en fet produkt typ cuprinol i en period när det är torrt och varmt. Gärna flera behandlingar när det ändå är öppet. Precis som jag skulke göra om jag hade en konstruktion med tryckt virke som hunnit torka.
Sen lägga papp som sticker ut över sidorna på regeln dvs har du 45 bredd så lägg t ex 60 bred papp..
Varför inte passa på att förlänga livet på virket när det ändå kommer användas?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Fluggers impregnering vad är det för nåt?

föra altanen jag byggde körde vi med spillolja diesel den håller bra fortfarande
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Låter som rena miljökatastrofen sen när det lakar ur och åker ner i marken, hoppas ni inte odlar nåt på den tomten.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
finns hela bostads och villa områden som är byggda på gammal industri mark utan att dom har sanerats och varje åker som har spillolja och diesel i sig efter alla år med läckande tracktor på dom och det är ingen fara
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
finns hela bostads och villa områden som är byggda på gammal industri mark utan att dom har sanerats och varje åker som har spillolja och diesel i sig efter alla år med läckande tracktor på dom och det är ingen fara
Man dricker vatten varje dag och ändå drunknar folk….
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Man dricker vatten varje dag och ändå drunknar folk….
Du får anstränga dig, drick mer!
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T TypRätt skrev:
Nu ligger det ju redan där så då är det väl bara att åka, på med trallbrädor och njut till sommaren. Se till att du sätter brädorna med rätt skruv bara så om någon ensam balk behöver bytas kan du ta bort dem utan att behöva slita sönder trallbrädorna med kofot för att komma åt under.
Å andra sidan är det lättare än någonsin att byta till rätt virke nu när det ligger öppet…
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har svårt att tro att tryckimpregnering inte gör någon skillnad. Tvärtom, så tror jag att tryckimpregneringen fyller en viktig funktion. Den är dessutom inte bara en ytbehandling, utan gåtär genom hela virket.

Jag skulle aldrig bygga en altanstomme med oimpregnerat virke. Det du ser är ju bara början av nedbrytningen, om 10-15 år kommer det att se förskräckligt ut. Reglarna är som svampar, det är inget kärnvirke i dem direkt.
Har du sett fasadpanel som är impregnerad? Har du sett obehandlad eller järnvitriolbehandlad panel som möglat sönder ? Impregnering är grovt överskattad. För TS är underlaget bra och fukt tillförs inte så livslängden kommer kanske vara några år kortare på reglarna jämfört med om dom vore impregnerade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du sett fasadpanel som är impregnerad? Har du sett obehandlad eller järnvitriolbehandlad panel som möglat sönder ? Impregnering är grovt överskattad. För TS är underlaget bra och fukt tillförs inte så livslängden kommer kanske vara några år kortare på reglarna jämfört med om dom vore impregnerade.
Jag har hus med träpanel, den är målad och kräver underhåll löpande. Bättringsmålning och byte av skadad panel får man göra varje år i stort sett.

Huset är ca 20 år gammalt, och det tryckimpregnerade virke som stått ute under alla år är inte utbytt någonstans, inte heller har det målats. Trallen är oljad typ vart tredje år och börjar se tråkig ut, men inte är den dålig någonstans.

Hade jag underhållit träpanelen lika lite som jag behövt med det tryckta virket så hade huset inte sett kul ut idag. Jag tröttnade på att underhålla vindskivorna häromåret, så de är nu klädda i plåt. :)

Så min egna erfarenhet är att tryckimpregnerat virke är svårslaget när det gäller rötskydd. Obehandlat trä lämpar sig definitivt inte att använda utomhus.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A
Känns som det blandas ganska friskt i denna tråden.

Självklart har impregnering en viktigt funktion och man ska använda impregnerat virke i tex altaner etc.
dock så skyddar inte impregneringen mot mögel eller blånad utan mot röta och rötsvampar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har hus med träpanel, den är målad och kräver underhåll löpande. Bättringsmålning och byte av skadad panel får man göra varje år i stort sett.

Huset är ca 20 år gammalt, och det tryckimpregnerade virke som stått ute under alla år är inte utbytt någonstans, inte heller har det målats. Trallen är oljad typ vart tredje år och börjar se tråkig ut, men inte är den dålig någonstans.

Hade jag underhållit träpanelen lika lite som jag behövt med det tryckta virket så hade huset inte sett kul ut idag. Jag tröttnade på att underhålla vindskivorna häromåret, så de är nu klädda i plåt. :)

Så min egna erfarenhet är att tryckimpregnerat virke är svårslaget när det gäller rötskydd.
Precis, du har täckmålat panelen. Hade du lämnat den obehandlad med luftspalt bakom hade du inte behövt underhålla nästan någonting…
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, du har täckmålat panelen. Hade du lämnat den obehandlad med luftspalt bakom hade du inte behövt underhålla nästan någonting…
Struntprat. Jag hade en lada förr som i stort sett var omålad. Där satt panelen på reglar och sedan fanns inget mer bakom. Hela ladan var alltså en stor ”luftspalt”. Den panelen hade omfattande röta. Hade de byggt den med tryckt virke så hade den sannolikt sett fin ut. :)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.