LearJet första slottiden från Bromma, frukost i Genève, skidor, sen lunch i backen, hemma igen och hämtar när dagiset stänger :cool:
 
Tycker att all inclusive-diskussionen blir så svartvitt alltid. Har kört det några gånger, men för det mesta inte. Fantastiskt skönt när man åker med barnen och poolen är anledningen till semester. Men det hindrar ju inte att man hyr bil och letar genuina restauranger utanför turistorterna. Armbandet är ju inte en kombinerad fotboja
 
338 euro kostar liftkort sex dagar i Österrike där vi är nu. Rejält dyrt kan jag tycka.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är som med bilkörning, stockholmare är bättre på det
Under min uppväxt fick jag utegångsförbud under V9 då det var livsfara att vara utomhus då Stockholmarna skulle upp till fjällen.

(men det kanske blivit bättre under senaste 30 åren, och sen bodde vi i ett område där man gick från saltade vägar till osaltade vägar som ledde till många olyckor. För några år sedan började man salta vägarna i nollvisionens namn och nu är det markant mindre olyckor under v9)
 
Redigerat:
[QUOTE="Pilis, post: 5138185, member: 174596"För några år sedan började man salta vägarna i nollvisionens namn och nu är det markant mindre olyckor under v9) [/QUOTE]

Kanske dags att döpa om den till nollåttavisionen? :D
 
P Pilis skrev:
Under min uppväxt fick jag utegångsförbud under V9 då det var livsfara att vara utomhus då Stockholmarna skulle upp till fjällen.

(men det kanske blivit bättre under senaste 30 åren, och sen bodde vi i ett område där man gick från saltade vägar till osaltade vägar som ledde till många olyckor. För några år sedan började man salta vägarna i nollvisionens namn och nu är det markant mindre olyckor under v9)
Men köra i en fullsatt rondell kan ni fan inte
 
Det är minst lika farligt med en lantis i stadstrafik som en stadsbo på vinterväglag.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är minst lika farligt med en lantis i stadstrafik som en stadsbo på vinterväglag.
Skulle säga det är värre väglag här från plus 1 till minus 5 mysig isbana
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pilis skrev:
Under min uppväxt fick jag utegångsförbud under V9 då det var livsfara att vara utomhus då Stockholmarna skulle upp till fjällen.

(men det kanske blivit bättre under senaste 30 åren, och sen bodde vi i ett område där man gick från saltade vägar till osaltade vägar som ledde till många olyckor. För några år sedan började man salta vägarna i nollvisionens namn och nu är det markant mindre olyckor under v9)
Fanns en tid då resorna till fjällen gick ut på att åka dit då snabbt som möjligt.
 
M
L lbgu skrev:
Själv fattar jag inte varför man bokar all-inclusive. Ska man åka utomlands så vill man ju besöka platser och se/uppleva landet inte tillbringa en massa tid på hotellet med buffémat och poolbad. Det sistnämnda behöver man ju inte ens åka på semester för.. Hotell är väl enbart för att ha någonstans att sova.
Jag har bara åkt på all inclusive en gång och det var sjukt! Femtjärnigt hotell på Kos. Absurda mängder mat att välja på. Efterrätter var 10-talet olika sorters tårtor, och sedan bakelser och kakor på detta. Anläggningen hade äventyrsbad, spaanläggning, minigolf, gocart, där fanns allt. 100m ned till stranden som bara var för hotellets gäster. Bästa semestern jag upplevt!
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
M
A Avatar86 skrev:
Idag kostar det ca 30.000 kr för en familj, en vecka, all inclusive på Cypern.

En vecka i fjällen är ca 20.000 kr.

Klart vi har högre löner nu än förr.

Men kostade det verkligen en halv månadslön per förälder för att åka skidor förr? Låter det rimligt?
Tillgång vs efterfrågan. Nu har det ju gått mode i fjällboende också, det är ganska tufft att kunna sitta vid fikabordet på jobbet och påtala att man har en fjällstuga.

Vidare var det ju ganska exotiskt att åka till tex. Thailand på 80-talet, idag är det väl som att ta en charter till mallorca.
 
Minnie Mesola
M Markarbetaren skrev:
Vidare var det ju ganska exotiskt att åka till tex. Thailand på 80-talet, idag är det väl som att ta en charter till mallorca.
Exotiskt och exotisk. Då var väl planen fyllda av bögar som ville träffa billiga stjärtgossar.

Minnie
 
Mats-S Mats-S skrev:
Samma här, ett gäng som åker till Alperna varje år :)
Var i Les deux Alpes förra veckan, grymt väder, ingen vind och inte ett moln på hela veckan.
Tyvärr hade Paris sportlov vecka 7 så det var lite väl mycket blåbär i backarna ... har inte sett så många dåliga åkare i Alperna tidigare (åker dit varje år). Men om man inriktade sig på rött och svart så var det hyfsat gott om utrymme för riktiga skärande carvingsvängar :cool:

Resan gick på 13K inkl skidfrakt, flyg, transfer, halvpension, liftkort mm. Tror inte det hade blivit billigare till Åre. Var även en del barnfamiljer med på resan. Med priserna som råder på SkiStar:s anläggningar tror jag att svenskarna borde börja kolla på alternativet att välja alperna istället. Finns en del "snälla" Alp-orter också, man kanske inte behöver börja med St Anton som första resa ;) :cool:
Var lite sugen på att prova Dolomiterna nästa säsong, men vissa skidorter där har knappt fått någon snö i år tydligen? Men Les Deux ligger väl högre/kallare och kan köra snökanoner?
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Exotiskt och exotisk. Då var väl planen fyllda av bögar som ville träffa billiga stjärtgossar.

Minnie
Plan? Som en äkta hippie tog man landvägen till Asien
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
Minnie Mesola
D rob_t_j72 skrev:
Var lite sugen på att prova Dolomiterna nästa säsong, men vissa skidorter där har knappt fått någon snö i år tydligen? Men Les Deux ligger väl högre/kallare och kan köra snökanoner?
Jag åkte förbi där för en femton år sedan, vid nyår. Alla skidliftar var stängda. Så inget nytt under solen.

Minnie
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.