AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är som med bilkörning, stockholmare är bättre på det
Försäkringsbolagen håller inte med ;)
 
L lob skrev:
Tyvärr Myckling tror jag att 08:surprised:rna åkt förbi 09-området i skidteknik. Det är bara dessa som har råd med skidåkning nuförtiden. Jag bor ett stenkast från Åre och där uppe är det mest storstadsbor, företrädesvis Stockholmare, som håller till.
Nackdelen för oss här blev ju att vi blev tvungna att börja salta för att de ska ta sig fram.
Möjligt att du har rätt även om jag aldrig kommer att erkänna det.:)

Jaså saltar dom i Jämtland nuförtiden, jag trodde det var en saltfri zon, men du gav ju förklaringen till varför.:D
 
L lbgu skrev:
Försäkringsbolagen håller inte med ;)
Inte om du kollar absoluta tal. Men lite mer trafik i sthml
 
M Myckling skrev:
Möjligt att du har rätt även om jag aldrig kommer att erkänna det.:)

Jaså saltar dom i Jämtland nuförtiden, jag trodde det var en saltfri zon, men du gav ju förklaringen till varför.:D
Tyvärr är det så. Det knäckte min fina Nissan Sunne på några år. Det värsta är att 45:an saltas i princip ända upp till Dorotea. Vilhelmina fredat än så länge…….
 
  • Ledsen
Myckling
  • Laddar…
L lob skrev:
I södra Lappland finns Kittelfjäll och Borgafjäll som man kan stå ut med en längre resa. Går iofs att flyga till Vilhelmina och hyra bil därifrån men då flyger budgeten i dubbel bemärkelse. I Kittelfjäll finns dessutom en restaurang som iaf har varit med i White guide om man har det intresset.
Och Hemavan/Tärnaby. Lite trängsel, fina backar och väldigt smidigt om man flyger. Flyget landar 10 min från backen.
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur som vi är några polare som drar till alperna varje år (Och barnen får vara på dagis) alla är stockholmare och skulle säga samtliga åker bättre skidor än snittnorrlänningen
Samma här, ett gäng som åker till Alperna varje år :)
Var i Les deux Alpes förra veckan, grymt väder, ingen vind och inte ett moln på hela veckan.
Tyvärr hade Paris sportlov vecka 7 så det var lite väl mycket blåbär i backarna ... har inte sett så många dåliga åkare i Alperna tidigare (åker dit varje år). Men om man inriktade sig på rött och svart så var det hyfsat gott om utrymme för riktiga skärande carvingsvängar :cool:

Resan gick på 13K inkl skidfrakt, flyg, transfer, halvpension, liftkort mm. Tror inte det hade blivit billigare till Åre. Var även en del barnfamiljer med på resan. Med priserna som råder på SkiStar:s anläggningar tror jag att svenskarna borde börja kolla på alternativet att välja alperna istället. Finns en del "snälla" Alp-orter också, man kanske inte behöver börja med St Anton som första resa ;) :cool:
 
Mats-S Mats-S skrev:
Samma här, ett gäng som åker till Alperna varje år :)
Var i Les deux Alpes förra veckan, grymt väder, ingen vind och inte ett moln på hela veckan.
Tyvärr hade Paris sportlov vecka 7 så det var lite väl mycket blåbär i backarna ... har inte sett så många dåliga åkare i Alperna tidigare (åker dit varje år). Men om man inriktade sig på rött och svart så var det hyfsat gott om utrymme för riktiga skärande carvingsvängar :cool:

Resan gick på 13K inkl skidfrakt, flyg, transfer, halvpension, liftkort mm. Tror inte det hade blivit billigare till Åre. Var även en del barnfamiljer med på resan. Med priserna som råder på SkiStar:s anläggningar tror jag att svenskarna borde börja kolla på alternativet att välja alperna istället. Finns en del "snälla" Alp-orter också, man kanske inte behöver börja med St Anton som första resa ;) :cool:
Man spar inga pengar på att åka i Sverige brukar vara min erfarenhet. Vi åker i mars så det är riktigt varmt på afterskin :) mindre kassa åkare är det också. Dock är snön sådär mot slutet av dagen.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
1525 kronor för 4 dagar i Romme. Icke skistar. Sista året i sverige i år i bästa fall om ungarna tar till sig skidskolan. Skönt man kan dra det som friskvård iaf

Tips kör privatlärare, det blir väldigt lite fokus per barn i den vanliga skidskolan
Inte bästa generna för skidåkning?
Varför kan de inte åka utomlands?
 
M Mortsken skrev:
Inte bästa generna för skidåkning?
Varför kan de inte åka utomlands?
Ovärdigt vara i barnbacken i Alperna kan man lika gärna vara i Romme.
 
Du kan ju åka annat när de är i skidskola.
 
M Mortsken skrev:
Du kan ju åka annat när de är i skidskola.
Jo men det är bara någon timme per dag.
 
richardtenggren
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ovärdigt vara i barnbacken i Alperna kan man lika gärna vara i Romme.
Med eller utan jeans? :geek:
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men det är bara någon timme per dag.
Då får man i alla fall någon bra skidåkning.
 
M Mortsken skrev:
Då får man i alla fall någon bra skidåkning.
Sant men då åker jag hellre dit med grabbarna. Nästa år tar jag familjen dit
 
Mats-S
M Mortsken skrev:
Du kan ju åka annat när de är i skidskola.
Helt rätt tänkt, personligen skiftade jag till snowboard när ungarna lärde sig att åka slalom. Den kunskapen var bra att ha när dom sedan skulle åka bräda, inte kul att köra skidor med endast brädåkare eller tvärtom.

Åker hellre bräda i svenska backarna, men carvingen är roligast i dom låååååååååååånga breeeeeeeeeda backarna i Alperna :cool::)

Ursäkta off topic, men jag hakade bara på er diskussion ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.