Har kört Mirka galaxy nu ett tag då jag upplevde att både abranet och festools papper lätt gick sönder när man var nära kanter eller gick på lite grövre bitar.

Galaxy är mer eller mindre omöjligt att dra isär och håller mycket bra.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Gick från en grön bosch pex 400 som byttes ut mot en GET 75-150 med padsaver och 3M cubitron så blir verkligen att jämför äpplen med päron men jävlar vilken fröjd att slipa med 75-150.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Nu har jag provat festool RO 150'an, och kunde konstatera av avverkningen och effektiviteten är nått helt annat! Så jäkla effektivt Med abranet slippapper.
Däremot var den en otroligt klumpig maskin, och verkar vara i storlek med de rekommenderade Boscharna.
Har också kommit fram till att jag svär som en sjörövare varje gång jag ska slipa något större än 20X20cm.

Jag slog helt enkelt till på en Mirka Deros set, med möjlighet för både 125 och 150mm rondell, inklusive en dammsugare från mirka. (jag har 3 st irriterande dåliga grovdammsugare). Det blev mycket dyrare än jag hade hoppats, som vanligt :)

Hoppas att den är så hanterbar att jag även kan göra av med min giraffslip med tillhörande festooldammsugare (sliten som fasen) som används vid mindre vägg- och takrenoveringarna.

Tack för all input!
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
En 150mm kommer aldrig att ersätta en 225mm. Speciellt inte om man inte har muskler att jobba i tak

Mirkan är grym men avverkar inte samma som Festool i rotexläget. Att den är smidigare väger dock upp för mycket
 
Den som lever får se! Jag är en finlirare när jag gör innertak så där kommer mirkan definitivt göra nytta. Iof bara gjort mindre rum än så länge.Men vi får se om Flexen får vara kvar i källaren. Kommer ju definitivt sakna den när det bredspacklas dock.

Nä, behöver inte så grov avverkning, kommer vara mycket mer finlir med möbler och detaljer, så jag har förhoppningen att jag landar helt rätt här.
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Då är det en betydligt bättre kandidat än ro150!
 
  • Gilla
Iddqd
  • Laddar…
K
I Iddqd skrev:
Nu har jag provat festool RO 150'an, och kunde konstatera av avverkningen och effektiviteten är nått helt annat! Så jäkla effektivt Med abranet slippapper.
Däremot var den en otroligt klumpig maskin, och verkar vara i storlek med de rekommenderade Boscharna.
Har också kommit fram till att jag svär som en sjörövare varje gång jag ska slipa något större än 20X20cm.

Jag slog helt enkelt till på en Mirka Deros set, med möjlighet för både 125 och 150mm rondell, inklusive en dammsugare från mirka. (jag har 3 st irriterande dåliga grovdammsugare). Det blev mycket dyrare än jag hade hoppats, som vanligt :)

Hoppas att den är så hanterbar att jag även kan göra av med min giraffslip med tillhörande festooldammsugare (sliten som fasen) som används vid mindre vägg- och takrenoveringarna.

Tack för all input!
Spännande! Hoppas du blir nöjd, jag är helnöjd med min (har dock inte jmf mot Festool utan mot tidigare Bosch).
 
Jag har också en Rotex men trots att den är grön och bra så ligger den mest i lådan nu sedan jag fick en Bosch get 75-150. Har haft Boschen igång i ett par månader och tycker den spöar RO!!
 
  • Gilla
Iddqd
  • Laddar…
Well well ..
 
  • En hand håller en gul och svart slipmaskin i en verkstadsmiljö med verktyg och objekt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Iddqd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.