Amatör som hoppas på hjälp!

Har köpt ett 70-talshus där alla strömbrytare är "snyggt" mörkbruna. Var väl inne på 70-talet :) Skulle vilja byta ut dessa mot nya Eljo-strömbrytare - men behöver hjälp hur man gör. Ska ju vara ok att byta själv enligt regelverket.

Behöver hjälp med "vanliga" strömbrytare samt trappbrytare.

Mvh Pauper
 
är det utanpåliggande eller infällda?

hursom så är det bara att köpa det som det är, trappbrytare är det du köper, om det inte är två knappar, då blir det en kronbrytare.
sen för att vara säker, slå av huvudbrytaren, sen är det bara att byta, kopplingsschema har du på brytaren.
 
Infällda.

//Pauper
 
Kronbrytarna håller på att försvinna och ersätts med dubbeltrapp.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Kronbrytarna håller på att försvinna och ersätts med dubbeltrapp.

Prototypen
Skojar du, var har du hört det?
Varför skulle kronbrytarna försvinna, det har jag svårt att tro... En kron kostar 156 kr och en dubbeltrapp ligger på 296 kr enligt Elektroskandias lista.

Till trådskaparen skulle jag vilja säga att det är ok att byta "lika för lika" om man har erforderliga kunskaper. Inte för att vara dum men troligtvis har du inte det eftersom du frågar på forumet. Det är ditt val men jag hade nog frågat någon som kan. :)
 
Müssli skrev:
Skojar du, var har du hört det?
Varför skulle kronbrytarna försvinna, det har jag svårt att tro... En kron kostar 156 kr och en dubbeltrapp ligger på 296 kr enligt Elektroskandias lista.

Till trådskaparen skulle jag vilja säga att det är ok att byta "lika för lika" om man har erforderliga kunskaper. Inte för att vara dum men troligtvis har du inte det eftersom du frågar på forumet. Det är ditt val men jag hade nog frågat någon som kan. :)

fast det skulle inte förvåna mig, den "vanliga" strömbrytaren är ju ersatt med trappbrytare idag så...
 
Müssli skrev:
Till trådskaparen skulle jag vilja säga att det är ok att byta "lika för lika" om man har erforderliga kunskaper. Inte för att vara dum men troligtvis har du inte det eftersom du frågar på forumet.
Well, det här är ju ett sätt att skaffa sig erfordeliga kunskaper. Ingen kan ju byta strömbrytare från födseln.. :)
 
jon_h skrev:
Well, det här är ju ett sätt att skaffa sig erfordeliga kunskaper. Ingen kan ju byta strömbrytare från födseln.. :)
Så sant som det är sagt. :)
Det är upp till trådskaparen att känna efter om det är något han klarar av.
 
Tack för svaren, men inget som jag blev direkt klokare av...m a o fick jag inte kunskapen jag behövde.

tack i alla fall, blir nog till att ta hjälp av någon som kan.

//Pauper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.