Hej,

jag blev kompenserad av de som byggde mitt hus med trallvirke och reglar. Tyvärr råkade det ske ett missförstånd så fick obehandlade reglar. Försökte sälja dom men inget napp så bestämde mig för att behandla dom med Fluggers impregnering. Onlineexperterna sa att det inte skulle vara något problem att bara behandla ändträt och de smala långsidorna (det som ligger nedåt och uppåt när det är monterat.
Se bifogade bilder. Några tips på vad jag bör göra? Riva ut hela skiten? Behandla, hur? Inga problem, på med trallvirket bara?

Vissa reglar är inte drabbade alls och vissa ganska rejält.

Stort tack på förhand!
 
  • Träramstruktur för däck eller uteplats under konstruktion, grusunderlag, utomhus, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappsteg av trä med spillror, metallbeslag, och svarta prickar (möjligen insekter eller smuts) på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på husvägg, ränna, trädstöd, grus, och rörskugga liknar hundhuvud.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Minnie Mesola
Låt det bara vara.

Minnie
 
  • Gilla
Jonas_123 och 1 till
  • Laddar…
Vill du utveckla hur du resonerar? :)
 
Minnie Mesola
Ja. Vad är problemet?

Minnie
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det kanske inte är något problem men skulle kanske kunna sprida sig till huset, försämra hållfastheten över tid, vara osanitärt t ex?
 
Har svårt att tro att det skulle ha någon som helst betydelse. Om du inte i framtiden ställer ett uterum uppe på. Får hoppas den får stå ett tag utan att ruttnar när det är obehandlat.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej
Tack för svar. Du tror inte att det har någon som helst betydelse om jag inte vidtar några åtgärder men nämner även risk för att det ruttnar? Kan man inte t ex behandla möglet och sedan impregnera även sidorna?
 
  • Gilla
Smarteus
  • Laddar…
mwiderlov mwiderlov skrev:
Det kanske inte är något problem men skulle kanske kunna sprida sig till huset, försämra hållfastheten över tid, vara osanitärt t ex?
Obehandlat virke som får torka ut mellan vätorna brukar inte vara ett problem, annat än att det kan bli lite fläckigt och sen gråna över tid.
Jag hade, på tomten till min förra stuga, en grund med obehandlat virke som hade ståt tutsatt för elementen i ca 10 år ( ett husbygge som inte blev av). På ytan helt grått, men på det hela väldigt friskt kärnvirke.

Mögel torde inte "sprida sig": Mögelsporer finns redan runtomkring oss. Prob,emet kan dock bli om man stänger in sådant i en innemiljö, så bygegr ni tex ett uterum ovanpå, om det fortfarande är påväxt, så kanske det skulle kunan bli ett problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Obehandlat virke som får torka ut mellan vätorna brukar inte vara ett problem, annat än att det kan bli lite fläckigt och sen gråna över tid.
Jag hade, på tomten till min förra stuga, en grund med obehandlat virke som hade ståt tutsatt för elementen i ca 10 år ( ett husbygge som inte blev av). På ytan helt grått, men på det hela väldigt friskt kärnvirke.

Mögel torde inte "sprida sig": Mögelsporer finns redan runtomkring oss. Prob,emet kan dock bli om man stänger in sådant i en innemiljö, så bygegr ni tex ett uterum ovanpå, om det fortfarande är påväxt, så kanske det skulle kunan bli ett problem.
ok, tack så mycket! Jag kanske överreagerar. Allt detta mögel har kommit under vintern. Satte ihop allt i oktober och efter bara någon månad så var vissa reglar helt fyllda med mögel. Du tycker inte jag ens ska köra ättivksprit eller värmepickadoll för att ”mota Mögel-Olle i grind”?
 
mwiderlov mwiderlov skrev:
ok, tack så mycket! Jag kanske överreagerar. Allt detta mögel har kommit under vintern. Satte ihop allt i oktober och efter bara någon månad så var vissa reglar helt fyllda med mögel. Du tycker inte jag ens ska köra ättivksprit eller värmepickadoll för att ”mota Mögel-Olle i grind”?
Träramar för konstruktion på grus, möjligtvis för odling, utomhus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det här ser ju helt brutalt ut
 
Minnie Mesola
mwiderlov mwiderlov skrev:
Du tycker inte jag ens ska köra ättivksprit eller värmepickadoll för att ”mota Mögel-Olle i grind”?
Nej! Det kommer tillbaka när förutsättningarna är de rätta. Din mögelnoja är helt omotiverad. Tips. Googla INTE efter Asbest:D.

Minnie
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 7 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Nej! Det kommer tillbaka när förutsättningarna är de rätta. Din mögelnoja är helt omotiverad. Tips. Googla INTE efter Asbest:D.

Minnie
haha vet inte om jag ska ta dig på allvar eller inte. Jag skulle ju kunna behandla och ta bort möglet och sen impregnera. Då lär väl möglet hållas i schack bra länge?
 
Tror som skrives ovan att det är viktigt att reglarna får torka upp upp och inte står o håller fukt efter regn o på vinterna. Då ruttnar dom. jag har precis bytt reglar på mitt trädäck där reglarna ruttnat, men trall ff va i hyffsat skick.

läs på på https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/montering-av-trall/

Min rekommendaiton :
* lägg inte trallen för tätt, det hindrar upp torkning
* lägg grundisoleringspapp mellan reglar o trall för att skydda reglerna.
* Bygg inte för med "kjolar" runt altanen utan låt det vara öppet in undet altan, så lufte kan cirkulera
* jag oljade in reglarna innan jag monterade trallen med en blandning av träolja och bensaltensid.
 
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig och 6 till
  • Laddar…
Det finns alltid mögelsporer i luften oavsett om du har mögel på dina reglar på altanen eller inte.

Skulle ditt hus ”mögla ner” så beror det garanterat inte på din altan i alla fall.
 
  • Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
Jag hade varit mer orolig för huset om dom som byggde det gav dig obehandlat virke till ett tralldäck.
Eller var det leverantör som levererade fel? :)
 
  • Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.