Ska sätta golvlister och golvet är inte plant överallt vilket gör att det blir en glipa under golvlisten. Är det längra avstånd är det ju bara att trycka ned golvlisten, men på kortare avstånd så går inte det då listen är för styv. Vad kan man göra åt detta? Man kan ju köpa en högre list och fila till den manuellt men det känns som mycket jobb. Spackel kommer garanterat att spricka och fog är väl inte heller nån höjdare. Detta borde väl vara ett vanligt problem i äldre hus i alla fall så tips mottages tacksamt.

Ska även sätta lister mot muren och tänkte limma dessa med sättlim eller liknande. Muren är inte heller den helt rak så jag är rädd att den inte går emot tillräckligt bra -> inte fäster. Råd och tips om detta vore också bra.

tack och bock
/Frede
 
Det finns lister i frigolit att köpa. Dessa kandu sedan måla så får du en list som följer runt muren.
 
Har beslutat att jag ska sätta vanlig trekantlist där istället då den är så pass flexibel att den kan följa golvet. Tänker spackla muren rak innan jag limmar dit dem med sättlim. Det borde väl gå tycker jag.
 
frede skrev:
Har beslutat att jag ska sätta vanlig trekantlist där istället då den är så pass flexibel att den kan följa golvet. Tänker spackla muren rak innan jag limmar dit dem med sättlim. Det borde väl gå tycker jag.
Snickare "fuskar" ofta med PL400 för golvlister. Man klabbar dit listen. Dra sedan av den och låt limytorna torka tills det går att ta på med fingrarna (5-10min). Tryck sedan dit listen igen så sitter det för gott. Tyvärr tar den med sig av putsen när du vill ta bort den nästa gång

Min bostadsrätt med reveterade väggar fick nya golvlister på detta sättet. Det var tydligen den enda lösningen som fungerade.
 
Ursäkta en n00b men vad är PL400 för nåt? ett sättlim/monteringslim eller? Vad är poängen med att låta limmet torka innan man trycker dit det?
 
Lite info om PL 400 konstruktionslim, med datablad som PDF.
 
man trycker ned sockeln med hjälp av en annan träbit förslagsvis en sockelbit eller en brädbit man har hemma ca 60 cm lång och helt enkelt lägger den på den sockeln man skall dunka dit och sätter sitt knä på biten och vips så är det tätt nedtill...

Angående mur montage så är det ett ständigt gissel då fog och annat tenderar att se illa ut... man kan klossa ut sockeln för att få en jämn springa vilket ser snyggare ut än en kass fogning...
 
frede skrev:
...Vad är poängen med att låta limmet torka innan man trycker dit det?
Det fungerar som kontaktlim med det förfarandet. Det är dock viktigt att man först pressar ihop för att sedan dra isär. Det skapar en mycket stor yta på limmet och det torkar därför mycket snabbare. Det hugger alltså direkt vid andra monteringen. Annars behöver du sätta allt i press under något dygn.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.