Hej!
Ligger i startgroparna att ta tag i källarprojekt som innebär att riva ut typ en gillestuga. Bröstpanel i furu samt tapetserade skivor ovan. Golv är troligen spånskiva (som känns MKT suspekt när man går på vissa ställen :rolleyes:) direkt på betongplatta med heltäckningsmatta on top.
Självdrag med tallriksventil. Luktar mögel/källare vår och höst när fjärrvärmen inte tuffar på.
Tanken är då att riva ut allt organiskt mtrl som ligger mot betong...men sen då?? Har bekant som är väldigt nöjd med ventilerat "Nivell"golv inkl. fläkt som skapar cirkulation. Mitt problem är att ska jag regla upp luftspalt så förlorar jag ännu mer på en redan låg takhöjd. :confused:
Vad har ni valt för ytskikt? Har inte astronomiska summor att lägga tyvärr. Rummet blir kombinerat förråd/gästrum så vill behålla den inredda känslan.
Ventilation??
Tacksam för råd och era erfarenheter! :heart:
 
  • Gilla
Kappe51
  • Laddar…
Sannolikheten är stor att betongen under är ojämn, men för att behålla takhöjd så är det nog bra att satsa på klinker som golv. Fuktsäkert. Men var beredd på att flytspackling säkert kommer krävas.

Nivell är bra om du vill ha annat är klinker, samt att du slipper fixa ojämnheter. Vi har subfloor reglar (nivell). Mest för att vi ville behålla befintligt golv men fixa underlaget. Från tidigare ägare satt undertrycksventilation viket också talade för nivell för vår del samt att vi då fick tillbaks ursprunglig golvhöjd som matchade mot dörrar.

En fördel med nivell är att golvet inte blir så kallt som klinker blir. Men jag tror det blir billigare med klinker.
 
BirgitS
Förutom klinker så bör det gå bra att lägga in heltäckningsmatta av balkongmattetyp.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Du funderar inte på att bila bort golvet, gräva ur, isolera, och gjuta nytt golv med golvvärme?
 
Finns ju annars system för ventilation från bl.a Jape m.fl där platonmatta används, men det kräver ju att plattan är plan.
 
H henche skrev:
Sannolikheten är stor att betongen under är ojämn, men för att behålla takhöjd så är det nog bra att satsa på klinker som golv. Fuktsäkert. Men var beredd på att flytspackling säkert kommer krävas.

Nivell är bra om du vill ha annat är klinker, samt att du slipper fixa ojämnheter. Vi har subfloor reglar (nivell). Mest för att vi ville behålla befintligt golv men fixa underlaget. Från tidigare ägare satt undertrycksventilation viket också talade för nivell för vår del samt att vi då fick tillbaks ursprunglig golvhöjd som matchade mot dörrar.

En fördel med nivell är att golvet inte blir så kallt som klinker blir. Men jag tror det blir billigare med klinker.
Klinker är inget alternativ då blir alldeles för kallt och förlorar den ombonade känslan. Är inget vi ger oss på att lägga själva heller.
 
B b8q skrev:
Du funderar inte på att bila bort golvet, gräva ur, isolera, och gjuta nytt golv med golvvärme?
Nope! Inte funderat på det…alls!
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Hej, lyfter en gammal tråd.
Vad valde du för lösning? Står själv i startgrop för likande insats i ett sovrum på en ojämn betongyta.
Funderar på något av dessa 3 alternativ:
- Ventilerat golv, typ nivell
- Klinkers + nålfiltsmatta
- Flyspackel + platonmatta
 
BirgitS
K KalleHå skrev:
Hej, lyfter en gammal tråd.
Vad valde du för lösning? Står själv i startgrop för likande insats i ett sovrum på en ojämn betongyta.
Funderar på något av dessa 3 alternativ:
- Ventilerat golv, typ nivell
- Klinkers + nålfiltsmatta
- Flyspackel + platonmatta
Om du ska ha en fuktgenomsläpplig heltäckningsmatta behöver du väl inte lägga klinker under den. Det känns lite som tårta på tårta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du ska ha en fuktgenomsläpplig heltäckningsmatta behöver du väl inte lägga klinker under den. Det känns lite som tårta på tårta.
Precis. Prio är att först ha ett riktigt golv, därav klinkers. Bara rädd att det blir väl kallt i ett gästrum, så heltäckningsmatta som komplement. Men kan likväl bli en vanlig stor matta.
 
K KalleHå skrev:
Hej, lyfter en gammal tråd.
Vad valde du för lösning? Står själv i startgrop för likande insats i ett sovrum på en ojämn betongyta.
Funderar på något av dessa 3 alternativ:
- Ventilerat golv, typ nivell
- Klinkers + nålfiltsmatta
- Flyspackel + platonmatta
Hej!
Projektet har varit på paus efter vi rev ut golv och bröstpanel i somras. Mest för att se hur luftfuktighet och ventilation funkar efter jag provat sätta in en paxfläkt för att få mer snurr på luften i källaren.
Mitt betonggolv visade sig vara oväntat plant, och till och med målat på större delen.
Drömmen vore om det funkar att lägga nålfiltsmatta direkt på betongen men vet inte om man törs det? Tror mitt andra alternativ blir platonsystemet.
 
BirgitS
Ipal Ipal skrev:
Drömmen vore om det funkar att lägga nålfiltsmatta direkt på betongen men vet inte om man törs det?
Är mattan bara fuktgenomsläpplig så ska det ju gå bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
La platonmatta och ett billigt laminatgolv i gillestugan i förra huset. Fanns någon svacka som man kände men inget jag störde mig på. I efterhand hade jag flytat och lagt något billigt parkettgolv istället.
 
finns snyggare mattor än nålfiltsmatta som är lämpliga för källargolv och som skapar ombonat känsla. Kolla i golvbutiker efter heltäckningsmattor utan skum el annat tätt material under.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ipal
  • Laddar…
S Solidwork skrev:
La platonmatta och ett billigt laminatgolv i gillestugan i förra huset. Fanns någon svacka som man kände men inget jag störde mig på. I efterhand hade jag flytat och lagt något billigt parkettgolv istället.
Hade du nåt fläktsystem kopplat för att få cirkulation på luften under platonmattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.