E Elektra skrev:
Det ser väldigt öppet ut där du har växthuset. Tyvärr tror jag att det inte spelar någon som helst roll vad du gör för att få skivorna att sitta kvar utan det du behöver göra är att fixa ett vindskydd på något vis, så det inte blir så hög belastning på växthuset. Bygg något stadigt som håller för större kastvindar så kan du låta växter typ ärtor eller bönor växa upp och dölja bygget iaf sommartid.

Alternativet är att låta en häck av tuja växa upp som skydd och hålla den på 3 m höjd och hålla den tät.
T Torsten0821 skrev:
Har haft liknande problem med ett växthus. Skaffade några meter med aluminium profil vinkel profil.Som jag kapade till och stagade upp hörnen med. Satte även några profiler diagonalt på alla sidor. Jag kunde använda original profiler och sätta skruv i. Efter detta blev växthuset stabilt och bra och rör sig inte i stormar och inga problem med att rutorna lossnar. Har både plast och glas som rutor.
Tack! Det låter som en bra plan, tror jag får anlita någon som kan det där ordentligt. Nu vet jag åtminstone vad som har fungerat för andra, det är till stor hjälp. :)
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
H Henrietta73 skrev:
Köper man i aluminum eller trä för att stabilisera väggarna? Sedan blir det silikon och montageskruvar till plasten förutom spindelklämmor. Funkar inte det så har jag åtminstone gett det hela ett sista vettigt försök.
När växthuset är i sådant skick tar man lämpligen vad man har hemma, att köpa aluminium för att stabilisera/fixa det där växthuset blir nog allt för kostsamt.
 
  • Gilla
Henrietta73
  • Laddar…
Du borde kunna popnita fast plastrutorna i aluminiumprofilerna om du kommer åt. Det beror på hur de sitter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E
H Henrietta73 skrev:
Tack för tipset. Tyvärr är det byggförbud för plank pga någon väglag men kan ju alltid låta murgröna växa över när och om jag lyckas få stommen stabil.
Inte ett plank utan ett vindskydd som silar vinden så den inte träffar med full kraft. Ett plank riskerar att öka problemet med virvelvindar och att det i sig inte kommer tåla att stå emot hård vind. Ett vindskydd släpper igenom en del av vinden men inte allt. Tänk dig en tätare spalje med luftpassage mellan ribborna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
Vad är det för växthus? Så jag inte lyckas köpa ett likadant.
Neptunus (Gardeney) 11.2 kvm. Fint men väldigt klen stomme.Kanske de mindre varianterna är bättre.
 
Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Jag tipsar om vindnät. Det delar upp vinden så kraften reduceras. Jag har själv haft växthus som knycklades samman vid storm. Har en häck som vuxit upp sen dess och skyddar, men hade planer på att sätta upp detta ändå. [länk]
Tack! Det visste jag inte ens fanns, ska titta närmare på det.
 
E Elektra skrev:
Inte ett plank utan ett vindskydd som silar vinden så den inte träffar med full kraft. Ett plank riskerar att öka problemet med virvelvindar och att det i sig inte kommer tåla att stå emot hård vind. Ett vindskydd släpper igenom en del av vinden men inte allt. Tänk dig en tätare spalje med luftpassage mellan ribborna.
Ok! Ja, spaljé med stadiga plintar hade gått att sätta upp.
 
E EvaSchill skrev:
Vi använde hålband för att stabilisera växthuset på lite fler ställen än där de ursrungliga aluminiuprofilernasitter. Har fungerat bra två vintrar i alla fall och är billigt. Typ ett sådant här.
[länk]
Tack, vilket bra tips - och billigt!
 
  • Gilla
peter_73
  • Laddar…
Jag har limmat mina "rutor" med Sikaflex 521UV det fungerar bra, bättre än silicon.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag har limmat mina "rutor" med Sikaflex 521UV det fungerar bra, bättre än silicon.
Tack för tipset!
 
H Henrietta73 skrev:
Tack! Det låter som en bra plan, tror jag får anlita någon som kan det där ordentligt. Nu vet jag åtminstone vad som har fungerat för andra, det är till stor hjälp. :)
Anlita någon finns risk att det blir lika mycket som att sälja det du har i befintligt skick på Blocket, och köpa ett mera vindtåligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
hsd
H Henrietta73 skrev:
Det var inte många veckor som mitt växthus 11,2 kvm höll. Aluminiumstommen är så klen att den vid blåst rör sig så att alla rutor flyger ut, trots monterad och punktgjuten med sockel enligt konstens alla regler.

Nu efter drygt ett och ett halvt år är de flesta säkerhetsglasen i smulor och jag har bytt ut mot kanalplast i taket (4 mm) och polypropenplast runt om (2 mm). Hur fäster jag dessa så att de håller? Spindelklämmor hjälper inte det minsta - kan man borra /nita fast skivorna i aluminiumstommen? Sätta lister? Limma? Alla tips mottages tacksamt (dock har jag inte råd att köpa tjockare plast vilket såklart kanske hade hjälpt lite, men å andra sidan höll inte 3 mm säkerhetsglas heller).

Dörrarna har flugit av några gånger, kan man byta ut dem tro, eller förstärka på något sätt? Stommen och dörrar har blivit skeva efter alla stormar. Bifogar bilder så ni ser hur det såg ut först, efter storm och slutligen med plast istället för glas.


[bild]
[bild] [bild]
Hoppas på era kloka råd, stressnivån kring detta växthus som skulle bli vår lugna oas är väldigt hög.
Har Du inte siliconat fast glasen/ kanalplasten
Vi köpte vårat växthus på villabgarden och de sa till om detta, förklarade hur viktigt det är
De har ett lämpligt silicon för detta
Vi hade ett mindre växthus tidigare och det var jämnt och ständigt att kolla och sätta fast plasten med så kallade flugben, i det nya större med silicon står det hur bra som helst och allt sitter fast
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.