Hej har accepterat en offert han pratade om detta innan när vi gick igenom, men vill ha åsikter vad ni andra som kan detta tycker.
Det blir 33 x400w solpanel = 13.2kw/h

Växelriktaren klarar Max 10kw men säljaren uppger det är sällan paneler är Max och att detta ändå gör att den maxar växelriktaren mer.


Huawei – Sun 2000 M1 3-10kW
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
K
Det ger dig ingen möjlighet att bygga ut. Men risken finns att den kommer klippa lite mitt på dagen. Men det ger mer över dygnet.

Om du inte har den optimalaste takvinkeln och något som skuggar drar det också från anläggningens maxeffekt. Så det är nog ingen fara. Ligger alla i samma väderstreck? Annars kommer de dessutom inte maxa på samma klockslag
 
  • Gilla
intrestin
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Det ger dig ingen möjlighet att bygga ut. Men risken finns att den kommer klippa lite mitt på dagen. Men det ger mer över dygnet.

Om du inte har den optimalaste takvinkeln och något som skuggar drar det också från anläggningens maxeffekt. Så det är nog ingen fara. Ligger alla i samma väderstreck? Annars kommer de dessutom inte maxa på samma klockslag

Jag har ca 30 graders vinkel , söderläge i princip , säg 5 grader från söderläge men enligt säljare mer eller mindre perfekt vinkel och väderstreck.

jag kunde ha fått en större men tror provet far iväg och han tyckte inte det var värt det , som du beskrev den klipper lite när solen är på max.

fördelen skulle vara att koppla in batterier senare om man vill.

Skulle du kunna ge en kvalificerad gissning på effekt under året ? Utifrån vad jag beskrev samt skåne som geografi.

Även om enligt säljaren 6 år är ungefärligt återbetalningstid på 2kr per kW /h.
 
K knightjocke skrev:
Det ger dig ingen möjlighet att bygga ut. Men risken finns att den kommer klippa lite mitt på dagen. Men det ger mer över dygnet.

Om du inte har den optimalaste takvinkeln och något som skuggar drar det också från anläggningens maxeffekt. Så det är nog ingen fara. Ligger alla i samma väderstreck? Annars kommer de dessutom inte maxa på samma klockslag
Håller med i det du skriver men funderar på vad du menar med Men det ger mer över dygnet.?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Här har du ungefär 32% överdimensionering(13,2/10kw), vilket kanske är i översta laget utifrån de förutsättningar som du har och beskriver. Fördelen just med den VR(växelriktaren) är att det är en hybrid för senare ev. inkoppling av batteri om man går i de tankarna.
En mindre växelriktare startar tidigare på dagen/morgonen och går längre på eftermiddagen/kvällen jämfört med en som är större.
JAG hade hellre valt en 12a och övergett tankarna på batterilagring. Tar du en 12a istället så får du istället 10% överdimensionering av paneler bara. Priset mellan 10an och 12an är inte många tusenlappar (kolla Google för att få uppfattning om prisläget)
Utvecklingen går frammåt och man kan tänka sig att lagring är ett sådant område som det kommer hända grejer på.
En 12a föranleder att du behöver ha 20A huvudsäkring (16A klarar bara drygt 11kw). OM Huawei har någon smartmätare med dynamisk effektreglering så kan du klara dig på16A isåfall, Men har du idag 16A och går i tankarna om ladddare för elbil så är det enligt mig bättre att säkra upp till 20A och då samtidigt få ett bättre urval för elbilsladdare.
 
Även om det du säger om att den startar tidigare så måste det handla om extremt lite energi. De är ju inte direkt trögstartade. Eventuell skillnad i verkningsgrad har nog större påverkan.
 
D Daniel 109 skrev:
Även om det du säger om att den startar tidigare så måste det handla om extremt lite energi. De är ju inte direkt trögstartade. Eventuell skillnad i verkningsgrad har nog större påverkan.
Verkningsgraden brukar vara bra redan vid 25-30% på växelriktarens effektkurva.
 
mortimer,
du menar väl väldigt bra verkningsgrad ända ner i effekt som 10 % av växelriktarens märkeffekt. För så är det. Där är den ofta ca 95 %. Med kraftelektronik går det att trolla med knäna.
 
A Arnodt skrev:
mortimer,
du menar väl väldigt bra verkningsgrad ända ner i effekt som 10 % av växelriktarens märkeffekt. För så är det. Där är den ofta ca 95 %. Med kraftelektronik går det att trolla med knäna.
Japp, stämmer @Arnodt . Jag visste verkningsgraden var bra långt ner på effektkurvan men minnet mindes inte hur långt ner så tog i med lite marginal.
 
En bekant som har en 12,5 kW Fronius symo ska nu bygga ut och tvingas köpa en helt ny Fronius Symo på 15 kW för ca 32000 kr eftersom den på 12,5 kW inte klarar strängströmmen vid parallellkoppling för nu tänkt ny panel. Hade han redan vid 1:a installatioen för ca 4 år sedan köpt en Fronius Symo på 15 kW hade det bara kostar ca 2000 à 3000 kr extra då. Dumsnålt.
Ofta föreslår solcellsfirmor i sina anbud en så liten växelriktare som möjligt går, för att uppvisa lågt offertpris och hoppas få beställning.

Kontentan är att det är bra att köpa en växelriktare som är litet för stor.
 
  • Effektivitetskurva för Fronius SYMO inverter, visar förhållandet mellan utnyttjad effekt och verkningsgrad vid olika DC-spänningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Arnodt skrev:
En bekant som har en 12,5 kW Fronius symo ska nu bygga ut och tvingas köpa en helt ny Fronius Symo på 15 kW för ca 32000 kr eftersom den på 12,5 kW inte klarar strängströmmen vid parallellkoppling för nu tänkt ny panel. Hade han redan vid 1:a installatioen för ca 4 år sedan köpt en Fronius Symo på 15 kW hade det bara kostar ca 2000 à 3000 kr extra då. Dumsnålt.
Ofta föreslår solcellsfirmor i sina anbud en så liten växelriktare som möjligt går, för att uppvisa lågt offertpris och hoppas få beställning.

Kontentan är att det är bra att köpa en växelriktare som är litet för stor.
Så är det ändå ok med min växelriktare eller bör jag minska antal paneler ? Beställning är gjord men går säkert minska antal paneler ? Eller är det ändå värt 13kw på 10kw växelriktare när solen inte ger Max effekt. Hittar ingen alternativ växelriktare som funkar .
Denna är 3-10kw.
 
Danin Danin skrev:
Så är det ändå ok med min växelriktare eller bör jag minska antal paneler ? Beställning är gjord men går säkert minska antal paneler ? Eller är det ändå värt 13kw på 10kw växelriktare när solen inte ger Max effekt. Hittar ingen alternativ växelriktare som funkar .
Denna är 3-10kw.
Vilken leverantör installerar hos dig ?
Installerar de bara Huawei växelriktare så finns ju både 12kw och 15kw, t.ex
https://optosolar.se/vaxelriktare/huawei/vaxelriktare-huawei-12kw-sun2000-12ktl-m2/
Större än 10kw så är det ingen hybrid utan vanlig strängväxelriktare.
Räknar du med framtid utökning inom ca 10år så är det kanske lämpligt med 15kw
 
Redigerat:
M mortimer skrev:
Vilken leverantör installerar hos dig ?
Installerar de bara Huawei växelriktare så finns ju både 12kw och 15kw, t.ex
[länk]
Större än 10kw så är det ingen hybrid utan vanlig strängväxelriktare.
Räknar du med framtid utökning inom ca 10år så är det kanske lämpligt med 15kw
M mortimer skrev:
Vilken leverantör installerar hos dig ?
Installerar de bara Huawei växelriktare så finns ju både 12kw och 15kw, t.ex
[länk]
Större än 10kw så är det ingen hybrid utan vanlig strängväxelriktare.
Räknar du med framtid utökning inom ca 10år så är det kanske lämpligt med 15kw
Det är ingen utbyggnad som kommer ske utan jag har utnyttjat utrymmet maximalt, i värsta fall är det att minska.

Fördelen med denna enligt honom är att den stödjer batteri om man vill i framtiden. Kanske kan vara intressant då man har 50% bidrag på det. Men inget jag tror jag kommer bry mig om jag ska va helt ärlig.

Ser man en solig sommardag hur mycket skulle du tro panelerna är på Max? Undrar vad förlorar man egentligen under en dag. Är panelerna på 80-90% en solfri dag så är det ju inte mycket man tappar för växelriktare bara är Max 10kw.

kan vara så att företaget helt enkelt inte får tag i någon annan.

företaget är lokalt och tänker jag lämnar ett omdöme sen, men det känns väldigt trovärdigt och professionellt.
 
Danin Danin skrev:
Det är ingen utbyggnad som kommer ske utan jag har utnyttjat utrymmet maximalt, i värsta fall är det att minska.

Fördelen med denna enligt honom är att den stödjer batteri om man vill i framtiden. Kanske kan vara intressant då man har 50% bidrag på det. Men inget jag tror jag kommer bry mig om jag ska va helt ärlig.

Ser man en solig sommardag hur mycket skulle du tro panelerna är på Max? Undrar vad förlorar man egentligen under en dag. Är panelerna på 80-90% en solfri dag så är det ju inte mycket man tappar för växelriktare bara är Max 10kw.

kan vara så att företaget helt enkelt inte får tag i någon annan.

företaget är lokalt och tänker jag lämnar ett omdöme sen, men det känns väldigt trovärdigt och professionellt.
Kan du ändra beställningen som du accepterat?
Vad skulle en 12kw eller 15kw innebära i merkostnad?
JAG hade inte lagt så mycket överdimensionerad anläggning på en 10kw med de förutsättningar du beskriver här.
 
K
tttomten tttomten skrev:
Håller med i det du skriver men funderar på vad du menar med Men det ger mer över dygnet.?
Vet inte hur jag ska beskriva det bra, men alla paneler hjälper ju till under alla de ljusa timmarna. Det är bara när man går över vad växelriktaren klarar av att ta hand om som det blir en förlust. Och den tiden och effekten kan vara så kort att man ändå vinner på den högre paneleffekten. Speciellt de dagar som man har lite mittemellan produktion, så har man ingen förlust bara nytta av de extra panelerna
 
  • Gilla
johanxx_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.