Kommer göra ett antal skåpsstommar i MDF (för hemmabruk) och tänker att ett bra sätt att få ihop dem är plugg och lim (eller?).

Har någon ett bra tips på en pluggjig? Jag är typen som först mäter tre gånger och sedan borrar fel så behöver all hjälp jag kan få :)
Med tanke på att jag inte kommer bygga stommar resten av mitt liv är jag alltså inte ute efter något som skall klara serieproduktion och gå att använda blixtsnabbt utan om det är lite omständligare att använda och bara klarar 100 stommar och inte 100000 men sparar lite pengar så är det acceptabelt.

Både butik och postorder från Amazon eller Kina är ok då det är ett tag kvar tills jag skall använda den.
 
Jag hyrde en Festool domino som jag kombinerade med en enkel, billig pocket hole jig. Funkar utmärkt för detta.
 
Instämmer med föregående talare!
Festool Domino är perfekt till detta!
Det blir till att köpa, hyra eller låna.
 
Tack för tips om Domino men tyvärr inte rätt val för mig.

Köpa är för dyrt och Jag är totalt allergisk mot att hyra (då köper jag hellre). Jag gör typiskt mina hemmapularjobb över lång tid när lusten dyker upp och inte anpassat efter när jag behöver returnera ett verktyg.

Fungerar Domino ens om man skulle göra en infästning mitt på en skiva (typ som ett fast hyllplan). Tror iofs inte jag har detta behov men vill inte utesluta möjligheten.
 
Här har du några tips.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Här har du några tips. [media]
Tack!

Har sett den men tänkte jag skulle se om någon här har egna erfarenheter av en jigg de kan rekommendera. Annars finns de som "backup".
 
  • Gilla
DANNE_K_
  • Laddar…
N Nizztos skrev:
Fungerar Domino ens om man skulle göra en infästning mitt på en skiva (typ som ett fast hyllplan).
Fungerar utmärkt till det.
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Fungerar utmärkt till det.
Då är det ett argument mindre mot Dominos :)
 
Inget proffs på detta, men Wolfcraft Meisterdübler/ Dowel Master funkade bra när jag lånade en för att göra ett Ikea-köksskåp smalare. Hade varit ännu smidigare om jag hade kollat på någon instruktionsfilm först, typ

Finns på Amazon.se för 206 kr och Hornbach/Bauhaus för 249 kr (så billigast blir Hornbach med prisgaranti mot Amazon).
 
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
B berra42 skrev:
Inget proffs på detta, men Wolfcraft Meisterdübler/ Dowel Master funkade bra när jag lånade en för att göra ett Ikea-köksskåp smalare. Hade varit ännu smidigare om jag hade kollat på någon instruktionsfilm först, typ [media]
Finns på Amazon.se för 206 kr och Hornbach/Bauhaus för 249 kr (så billigast blir Hornbach med prisgaranti mot Amazon).
Priset var ju onekligen attraktivt. Var det inte taffligt att hålla den för hand? Såg lite vingligt ut i filmen.
 
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
C
N Nizztos skrev:
Var det inte taffligt att hålla den för hand? Såg lite vingligt ut i filmen.
image.jpg
Har en snarlik som bl.a. säljs under varumärket Bosch. Jo, det blir rätt vingligt. I synnerhet den som jag har då anläggningsytorna är klädda med mjukt gummi som flexar en del.
I praktiken har det i och för sig blivit bra resultat de gånger jag använt den. Kanske haft tur? :rofl:
Tror mer på varianten som kan fixeras i rätt läge.
 
Du kan ju tillverka en själv

Eller bara använda maskeringstejp :)
 
N Nizztos skrev:
Var det inte taffligt att hålla den för hand? Såg lite vingligt ut i filmen.
Jag tyckte inte att det blev så vingligt. Man vrider den i sidled så att den spänns fast mot båda ytorna. En fördel är att det går fort, inga skruvar att lossa och dra åt.
 
A
Varför inte en kexmaskin? Till stommar är den ett utmärkt val och betydligt enklare att jobba med än Domino. Och naturligtvis mkt billigare.

Får du tag på en DW duplofräs (tyvärr utgången) och har en handöverfräs kan du jobba mkt effektivt och enkelt. Gul och svart Dewalt-handöverfräs, elektriskt verktyg för träbearbetning, ergonomiskt handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Nizztos skrev:
Priset var ju onekligen attraktivt. Var det inte taffligt att hålla den för hand? Såg lite vingligt ut i filmen.
Jag har en som jag tycker funkar bra. Lite beroende på var man borrar kan man i bästa fall låsa fast den med en liten snabbtving. Om inte det funkar så markera först tydligt var hålet ska vara med jiggen och borren, utan att borra. Då har du en markering att styra efter och kan använda jiggen mest för att borra rakt och behöver då inte hålla dem så himla hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.