Skall tilläggsisolera en 120mm timmervägg, tänkte behålla ytterpanelen och isolera med cellplast.

Jag skall sätta upp gips eller pärlspont som innervägg vilket betyder att jag måste regla. Skall jag då också isolera mellan gips (pärlspont) och timmer, i sådana fall så kan jag minska dimensionen på cellplasten.

(info:mellan ytterpanel o timmer sitter vindpapp.)
 
Du vill alltså Isolera utvändigt? & funderar även på att göra det invändigt med tanke på att du ändå håller på göra om ett rum?

Har jag förstått det hela rätt?

Någon speciel anledning till att du vill använda Cellplast?
 
Det är inte bara ett rum, hela huset är utrivet och kvar är endast "stommen". Jag vill isolera med cellplast utifrån för att det är ett material som "andas", håller timmerstocken torr.
 
Cellplast på utsidan av stockvägg? :eek: Det blir ju kompost...

Jag föreslår 22x100 spikreglar på insidan av huset som "rätar upp" väggen med kilar under. 50x50 (två gånger två) reglar på stående CC 60. Bakom reglarna dras rör för el. Dosor för el monteras. Sen isoleras väggen med våt ekofiber. När ekofibern torkat bekläs väggarna med gips 1200x2700. Ångpärr är kan läggas men behövs inte.
På utsidan 50mm vindskyddsskiva, på den 22x100 spikregel och träpanel.
 
Cellplast andas betydligt mindre än mineralull. Cellulosan andas också bra, och har dessutom hygroskopiska egenskaper.
 
sebba skrev:
Cellplast på utsidan av stockvägg? :eek: Det blir ju kompost...

Jag föreslår 22x100 spikreglar på insidan av huset som "rätar upp" väggen med kilar under. 50x50 (två gånger två) reglar på stående CC 60. Bakom reglarna dras rör för el. Dosor för el monteras. Sen isoleras väggen med våt ekofiber. När ekofibern torkat bekläs väggarna med gips 1200x2700. Ångpärr är kan läggas men behövs inte.
På utsidan 50mm vindskyddsskiva, på den 22x100 spikregel och träpanel.
Det låter inte dumt. Men blir en 50+22 isolering med ekofiber tillräckligt, idag finns ingen som helst isolering förutom timmret som är isolerande i sig självt.

Kan man byta ut gips till pärlspont?

Angående elen, skall rören dras i "timmerspringorna" när du skriver bakom regeln??

Hur fungerar våt ekofiber, sätter man vanlig byggplast på reglarna och sprutar in materialet? Skulle detta kunna vara en variant att isolera taket inifrån med också?

Det blir en luftspalt på 22 på utsidan, spelar detta någon roll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.