Riskerar man tjära i skorstenen om man eldar med kådrik ved?
Jag tog reda på en del knäckta tallgrenar och ser att en stor del av veden innehåller mycket kåda. Det går ju att klyva till "tändstickor" men jag behöver ju inte hur mycket sådant som helst. Hur som helst lär ju veden spraka rätt bra.
 
  • Gilla
Gösta Uvestad
  • Laddar…
Cheesen
Ja det sotar ju precis som all ved.. men om du bara har bra förbränning i eldstaden så blir det inte nå mera kreosot än vid förbränning av annan ved. blöt ved är en större bov än vad tjärved någonsin kan bli.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bara att elda med vad man får från skogen, vi gör det iallafall.:D
Är nog bara ek jag blandar med annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bara att elda med vad man får från skogen, jag det iallafall.:D
Är nog bara ek jag blandar med annat.
Varför blandar du upp ek? Brinner det dåligt på egen hand? (/nyfiken novis)
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
Tvärtom, brinner bra har jag för mig

Kopierat från google
Ekved innehåller mycket energi, men också mycket garvsyra som är aggressivt mot både kamin och murbruk.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Varför blandar du upp ek? Brinner det dåligt på egen hand? (/nyfiken novis)
Bra att blanda med granen vi har, blir en "jämnare" brasa. Går på känn när jag eldar utifrån hur det brinner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
M mrsnhp skrev:
Varför blandar du upp ek? Brinner det dåligt på egen hand? (/nyfiken novis)
Min erfarenhet är att ekved brinner lungt men längre än tex gran .
Ek ger ifrån sig garvsyra vid förbränningen (som redan nämnts)
Ekved bör torkas längre än annan ved , typ 2-3 år . Detta för att garvsyran skall minska ngt .

Om jag tex stoppar in rent spillvirke från husbygge i kaminen (småbitar) brinner detta häftigt .
Tycker detta borde ge en mindre fördelaktig förbränning än ek :thinking:
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
En anledning att blanda ek med annan ved är risken att klenare kaminer överhettas då ek ligger i topp när det gäller energiinnehåll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
En anledning att blanda ek med annan ved är risken att klenare kaminer överhettas då ek ligger i topp när det gäller energiinnehåll.
Det blir väldigt het glöd av ek. Den brinner annars långsamt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om jag tex stoppar in rent spillvirke från husbygge i kaminen (småbitar) brinner detta häftigt .
Tycker detta borde ge en mindre fördelaktig förbränning än ek :thinking:
Spillvirke är ju normalt gran/fur och torrt, så det brinner häftigt och snabbt.
Men allt går att elda, man reglerar genom mängden man lägger in.
Eldar vi spillvirke eller barr i kamin så lägger vi in lite mindre men får fylla på lite oftare än med ved som brinner lugnare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det blir väldigt het glöd av ek. Den brinner annars långsamt.
I Korpilombolo, om du bor där, är väl ek ovanligt. Förr sa man att ekens utbredning slutade vid Dalälven.
Tycker att all glöd är ungefär lika het, lägger man in mycket blir det större massa som glöder och lägger man in mindre blir den en mindre glödhög. Så jag "tror" att glödhögens storlek betyder mera än vad det är för trädslag gällande temperaturen.
 
  • Gilla
ramon
  • Laddar…
Min ringa erfarenhet av att elda med ek går i linje mad flera kommentarer här. Brinner sakta och ger hög värmeutveckling, bara vikten på två snarlika bitar, säg gran vs ek är rent av förbluffande. Ek är tungt kompakt och brinner sakta. Glöden är nog lika varm, men den ligger länge och glöder. Blandar nog alltid mina brasor. Ska ta ner lite ek nu strax under tidig vår, tycker det är så tråkigt att inte få elda det som sågats ner på 3-5år. Ett himla väntande. Ska dock prova att verkligen finklyva eken, sen om processen kan snabbas på lite. Tror det är ytterst tveksamt men, värt ett försök. :cool:
 
Blodsoppen
Norrtull Norrtull skrev:
Min ringa erfarenhet av att elda med ek går i linje mad flera kommentarer här. Brinner sakta och ger hög värmeutveckling, bara vikten på två snarlika bitar, säg gran vs ek är rent av förbluffande. Ek är tungt kompakt och brinner sakta. Glöden är nog lika varm, men den ligger länge och glöder. Blandar nog alltid mina brasor. Ska ta ner lite ek nu strax under tidig vår, tycker det är så tråkigt att inte få elda det som sågats ner på 3-5år. Ett himla väntande. Ska dock prova att verkligen finklyva eken, sen om processen kan snabbas på lite. Tror det är ytterst tveksamt men, värt ett försök. :cool:
Att du ska vänts 3-5 år är väl att ta i?
Jag har eldat bara med ek i 15 år ungefär två år har min ved legat innan eldning. Aldrig haft problem och sotaren är nöjd. Har en Nibe veden 3300 och en Keddy kasset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nu kom hoppet tillbaka. (y)
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Riskerar man tjära i skorstenen om man eldar med kådrik ved?
Man riskerar det, men det är inget man normalt sätt behöver oroa sig för om förbränningen är bra och man eldar grenved av enstaka tallar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.