Jag har köpt ett 70-tals hus med bruna fönster, vädringsfönster och bruna lister över allt. Funderar på att måla om dessa fönster men vitt blir kanske för vitt... Har någon annan löst det på något snyggt sätt?
 
  • Tomt rum med blå tapeter, trägolv, fönster med svarta ramar och radiator. Öppen dörr till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum, trägarderob, fönster, radiator, lövträd utanför, inomhus, spartansk design, belysning, trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med ljusblåa väggar, träpanel, fönster med mörka jalusier, radiator, taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BYT!

Här finns anledningen att byta till vita fönster med en mycket större glasyta och större ljusinsläpp. Dessutom med mycket lägre energiförlust vid u-värde 1,0.
 
A AK1981 skrev:
Jag har köpt ett 70-tals hus med bruna fönster, vädringsfönster och bruna lister över allt. Funderar på att måla om dessa fönster men vitt blir kanske för vitt... Har någon annan löst det på något snyggt sätt?
Har du mer tid än pengar så måla om till vitt.
Fönster och listerna.
Slipa, grunda, måla och måla igen.

Jag har själv gjort samma jobb tidigare. Blev bra med vitt.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Ja på sikt men det kräver bygglov och då måste jag ha bestämt mig för hur jag vill använda hela huset, så får bli i samband med badrums/köksrenovering. Nu får det bli någon mindre uppfräschning så att jag kan leva med det, bara lite fundersam på hur

B Boende45 skrev:
BYT!

Här finns anledningen att byta till vita fönster med en mycket större glasyta och större ljusinsläpp. Dessutom med mycket lägre energiförlust vid u-värde 1,0.
 
A AK1981 skrev:
Ja på sikt men det kräver bygglov och då måste jag ha bestämt mig för hur jag vill använda hela huset, så får bli i samband med badrums/köksrenovering. Nu får det bli någon mindre uppfräschning så att jag kan leva med det, bara lite fundersam på hur
Om du tänker byta inom 10 år finns inte klassikern ”skrapa, olja, måla”.
Det var en tidigare generation som även levde på barkbröd.

Måla vitt och gör det själv eller lej ut det till ett företag som inte tar alltför hög timpenning.
 
Måla har jag inga problem med funderade mest på hur jag får till en snygg inredning om jag målar innerkarmen vit och det blaffiga vädringsfönstret vitt. Utsidan på fönstren är redan ljusblå


B Boende45 skrev:
Om du tänker byta inom 10 år finns inte klassikern ”skrapa, olja, måla”.
Det var en tidigare generation som även levde på barkbröd.

Måla vitt och gör det själv eller lej ut det till ett företag som inte tar alltför hög timpenning.
Prio 1 i år blir solceller och takfix så pengarna räcker nog inte hur långt som helst. Men måla är kul (målade ett innertak ikväll) så det blir nog att testmåla ett och se hur det blir.

lunnabo lunnabo skrev:
Har du mer tid än pengar så måla om till vitt.
Fönster och listerna.
Slipa, grunda, måla och måla igen.

Jag har själv gjort samma jobb tidigare. Blev bra med vitt.
 
  • Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
BirgitS
A AK1981 skrev:
Måla har jag inga problem med funderade mest på hur jag får till en snygg inredning om jag målar innerkarmen vit och det blaffiga vädringsfönstret vitt.
Till vita fönsterkarmar etc. fungerar ju all inredning. Det vita reflekterar ljus så rummet kommer att kännas ljusare också.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.