Är inte stommens rörelser upphovet till dramat? Vad skulle hända om du staga upp stommen med diagonalsträvor?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Är inte stommens rörelser upphovet till dramat? Vad skulle hända om du staga upp stommen med diagonalsträvor?
Jag är tyvärr inte det minsta byggkunnig, är det diagonala reglar? Ja, det svajar som ett korthus, ännu mer nu när de tyngre glasen har ersatts av plast.
 
  • Gilla
  • Haha
Fiskviken och 2 till
  • Laddar…
Antar skivorna är fästa med spindlarna från utsidan i aluminiumprofilens fals? Tror kanalplasten bångnar i blåsten och hoppar ur falsen. Om du på nåt sätt kunde fästa (skruv i husprofilen?) ett par vågräta lister, t.ex. aluminium, tvärs över kanalplastskivorna för att hindra att de buktar ut så mycket att de lossar? Och som nån nämnde tidigare, försök styva upp stommen så skivorna inte "äter ut sig" ur falsen när stommen vrider sig i vinden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Antar skivorna är fästa med spindlarna från utsidan i aluminiumprofilens fals? Tror kanalplasten bångnar i blåsten och hoppar ur falsen. Om du på nåt sätt kunde fästa (skruv i husprofilen?) ett par vågräta lister, t.ex. aluminium, tvärs över kanalplastskivorna för att hindra att de buktar ut så mycket att de lossar? Och som nån nämnde tidigare, försök styva upp stommen så skivorna inte "äter ut sig" ur falsen när stommen vrider sig i vinden.
Låter klokt - tack för tipsen! Precis, plasten är så tunn att den bågnar när stommen rör sig. Kanske lika bra att ta hjälp av en snickare som gör det stadigt en gång för alla.
 
Redigerat:
H Henrietta73 skrev:
Tack! I monteringsanvisningen anges endast fäste med metallspindla både till glasen som jag hade först och nu kanalplast och polykarbonat. Jag har köpt ca 200 extra för att verkligen fästa varje ruta med riktigt många. Dock verkar rörelsen av stommen (krävs inte mkt mer än byar på 16 m/s) göra att rutorna trycks ut. Har köpt NoMoreNails, kanske det kan fästa bättre än silikon? Läste även om någon som fäst med montageskruv direkt genom plast och stomme.

Så här ser växthuset ut i denna stund, blåser en del idag igen. Känns som om det blir ett sista försök att komma tillrätta med det hela, har tröttnat på att höra glassplitter och vinandet av plastskivor som seglar iväg .
[bild]
men vafan, bit i citronen och köp ett nytt växthus
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
H Henrietta73 skrev:
Låter klokt - tack för tipsen! Precis, plasten är så tunn att den bågnar när stommen rör sig. Kanske lika bra att ta hjälp av en snickare som gör det stadigt en gång för alla.
Har du ingen stabil stomme så kommer det inte att hålla. Aluminiumprofilerna måste vara stabila samt tillräckligt med starka diagonala profiler som är fastskruvade i de vertikala och horisontella. Annars är det hopplöst.
Jag ville inte vara så tydligt som Xaktly men jag håller med honom.
Vi köpte ett stormklassat från Willab och det har hållit igenom några ordentliga vindiler. Skulle vilja påstå att det betalar sig i längden.
 
  • Gilla
Henrietta73 och 1 till
  • Laddar…
Själv skulle jag göra så att jag skruvade fast plastskivorna och sedan dra en limfog på insidan av skivan mot stommen. Sitter fast bra och lätt att skära bort limmet om skivan behöver bytas någon gång. Det borde styva upp stommen också men jag skulle nog försöka styva upp den med några krysstag också. Beronde på hur mycket plasten skulle böja sig efter att den är skruvad o limmad så skulle jag göra som Bengt.H föreslår.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H Henrietta73 skrev:
Det var inte många veckor som mitt växthus 11,2 kvm höll. Aluminiumstommen är så klen att den vid blåst rör sig så att alla rutor flyger ut, trots monterad och punktgjuten med sockel enligt konstens alla regler.

Nu efter drygt ett och ett halvt år är de flesta säkerhetsglasen i smulor och jag har bytt ut mot kanalplast i taket (4 mm) och polypropenplast runt om (2 mm). Hur fäster jag dessa så att de håller? Spindelklämmor hjälper inte det minsta - kan man borra /nita fast skivorna i aluminiumstommen? Sätta lister? Limma? Alla tips mottages tacksamt (dock har jag inte råd att köpa tjockare plast vilket såklart kanske hade hjälpt lite, men å andra sidan höll inte 3 mm säkerhetsglas heller).

Dörrarna har flugit av några gånger, kan man byta ut dem tro, eller förstärka på något sätt? Stommen och dörrar har blivit skeva efter alla stormar. Bifogar bilder så ni ser hur det såg ut först, efter storm och slutligen med plast istället för glas.


[bild]
[bild] [bild]
Hoppas på era kloka råd, stressnivån kring detta växthus som skulle bli vår lugna oas är väldigt hög.
Vad är det för växthus? Så jag inte lyckas köpa ett likadant.
 
H Henrietta73 skrev:
Är det någon som har provat silikon?
Japp, jag körde ett antal kluttar var tjugonde cm på mitt växthus från Skånska B då jag tyckte att alu konstruktionen var vek och medföljande glas- klämmor inte stagar upp konstruktionen. Detta har funkat kalasfint och hela konstruktionen blev mkt stadig. Nu ska det sägas att jag inte haft någon Otto på besök.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har haft liknande problem med ett växthus. Skaffade några meter med aluminium profil vinkel profil.Som jag kapade till och stagade upp hörnen med. Satte även några profiler diagonalt på alla sidor. Jag kunde använda original profiler och sätta skruv i. Efter detta blev växthuset stabilt och bra och rör sig inte i stormar och inga problem med att rutorna lossnar. Har både plast och glas som rutor.
 
  • Gilla
Henrietta73 och 5 till
  • Laddar…
E
Det ser väldigt öppet ut där du har växthuset. Tyvärr tror jag att det inte spelar någon som helst roll vad du gör för att få skivorna att sitta kvar utan det du behöver göra är att fixa ett vindskydd på något vis, så det inte blir så hög belastning på växthuset. Bygg något stadigt som håller för större kastvindar så kan du låta växter typ ärtor eller bönor växa upp och dölja bygget iaf sommartid.

Alternativet är att låta en häck av tuja växa upp som skydd och hålla den på 3 m höjd och hålla den tät.
 
  • Gilla
  • Haha
Henrietta73 och 2 till
  • Laddar…
H Henrietta73 skrev:
Takluckorna har hållt sig stängda - de är de enda som fortfarande har intakta glas och som inte rubbats. Försökte silvertejpa glipor igår, både inuti och utanpå men det hjälpte dessvärre inte. Behöver hitta ett sätt att fästa allt på ett hyfsat smidigt och kostnadseffektivt sätt.Det blir så mycket rörelse i stommen vid blåst, ännu värre nu när det tunga glaset är utbytt mot plast. Hur stort var ett växthus? Satt plastskivorna också fast med metallspindlar?
Det var 4,5 kvm, en av de billigaste modellerna. Vi hade inte ens gjutit fast det, bara fäst det i marken med krokar av armeringsjärn. Plastskivorna var inskjutna i skenor i ramen. Den skivan som böjde sig gick inte att få tillbaka i skenan, därav silvertejpen.

I ditt fall skulle jag försöka stabilisera stommen med fler snedstag så att den inte rör sig. Just nu har ni diagonaler på hörnen, sätt några till på andra rutor på både kort- och långsidor och på taket. Och dra åt alla skruvar och kolla att allt fortfarande är i räta vinklar, lod och våg nu efter att det har blåst på det.
 
  • Gilla
Henrietta73 och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för era goda råd! Tänker att jag lägger en trästomme längs sockeln på insidan där jag fäster aluminiumsockeln (som inte heller är så stadig även om den är punktgjuten) samt snedsträvor för att stabilisera väggarna. Köper man i aluminum eller trä för att stabilisera väggarna? Sedan blir det silikon och montageskruvar till plasten förutom spindelklämmor. Funkar inte det så har jag åtminstone gett det hela ett sista vettigt försök. Tusen tack för hjälpen!
 
M mrsnhp skrev:
Det var 4,5 kvm, en av de billigaste modellerna. Vi hade inte ens gjutit fast det, bara fäst det i marken med krokar av armeringsjärn. Plastskivorna var inskjutna i skenor i ramen. Den skivan som böjde sig gick inte att få tillbaka i skenan, därav silvertejpen.

I ditt fall skulle jag försöka stabilisera stommen med fler snedstag så att den inte rör sig. Just nu har ni diagonaler på hörnen, sätt några till på andra rutor på både kort- och långsidor och på taket. Och dra åt alla skruvar och kolla att allt fortfarande är i räta vinklar, lod och våg nu efter att det har blåst på det.
Låter klokt! Det ska jag prova, tack!
 
E Elektra skrev:
Det ser väldigt öppet ut där du har växthuset. Tyvärr tror jag att det inte spelar någon som helst roll vad du gör för att få skivorna att sitta kvar utan det du behöver göra är att fixa ett vindskydd på något vis, så det inte blir så hög belastning på växthuset. Bygg något stadigt som håller för större kastvindar så kan du låta växter typ ärtor eller bönor växa upp och dölja bygget iaf sommartid.

Alternativet är att låta en häck av Tack för tipsettuja växa upp som skydd och hålla den på 3 m höjd och hålla den tät.
Tack för tipset. Tyvärr är det byggförbud för plank pga någon väglag men kan ju alltid låta murgröna växa över när och om jag lyckas få stommen stabil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.