Har läst mig till att 2-2,5 mm 43.32 är en vettig starter. Så 2,5 är i linje med hur jag funderat

Ellagård Ellagård skrev:
Tjockare pinnar = enklare. Börja med kanske 2,5mm E6013.
 
OK 43.32 är E6013. Tjockleken materialet styr ju hur tjock pinne du använder, men skall du bara lägga strängar i början så går det långsammare och är lättare att kontrollera med en tjockare pinne.

Mitt första projekt var en grillvagn i 1,5mm fyrkantrör. Köpte 1,6 - 2 - 2,5 och tyckte att 1,6 var rätt knepiga i början, de brinner så fort. Svetsade det mesta med 2,0.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
F
J Jesper Ronn skrev:
Jag har funderat lite fram och tillbaka, lyssna ät av tips och kollat lite videos, och börjat landa i
att jag skaffar mig en billig pinnsvets för 2-3 tusen. Köper lite lättarbetade hyfsat tunna elektroder och tar det därifrån och framåt. Tycker jag det är kul och det går något så när hyggligt och jag ser att det här kommer jag vilja greja med mer så kränger jag den lilla svetsen och skaffar mig något i lite högre kvalitet. Typ så :)
skaffa dig överjävligt tjocka svetshandskar i läder så kan du styra framme vid smältan med den lediga handen. Du kommer att först vad jag menar när du börjar svetsa.
 
  • Gilla
Ellagård
  • Laddar…
F fsn skrev:
skaffa dig överjävligt tjocka svetshandskar i läder så kan du styra framme vid smältan med den lediga handen. Du kommer att först vad jag menar när du börjar svetsa.
Och en automat-hjälm såklart! Dessutom kan det vara bra med flera vinkelkapar... När jag svetsar har jag en att kapa med, en med flapdisc och en med stålborste...
 
Kloka synpunkter. En automatisk hjälm är självskriven. Det kommer jag köpa samtidigt som svetsen inhandlas. Vinkelslipar har jag ett par stycken liksom ett förråd av kap-skivor och ståltrissor.

Ellagård Ellagård skrev:
Och en automat-hjälm såklart! Dessutom kan det vara bra med flera vinkelkapar... När jag svetsar har jag en att kapa med, en med flapdisc och en med stålborste...
 
  • Gilla
Ellagård
  • Laddar…
F
Ellagård Ellagård skrev:
Och en automat-hjälm såklart! Dessutom kan det vara bra med flera vinkelkapar... När jag svetsar har jag en att kapa med, en med flapdisc och en med stålborste...
Det borde jag ha med. Jag har en vinkelkap som jag konstant byter mellan kapskiva och flap, nu i helgen blev det säkert 10 byten på kanske 4-5 aktiva svetsminuter. Sen har jag två rostfria handjagade stålborstar, en för svart och en för rostfritt. Det funkar det med.

Klart man skall ha självavbländande hjälm, de billiga kostar inget numera och de funkar ändå skapligt bra.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Jag har en dyr och fin ESAB Sentinel A50 och en billig automatisk hjälm från Motonet för 40 euro kanske. Den blir mera använd trots den inte är lika bra, för Esaben lider oftast av tomt batteri eftersom den laddar ur trots den inte används. Medan den billiga är driven med en solcell på framsidan, så den funkar alltid.

Gällande svetstyper så jag började med en pinnsvets och tycker det var bra att lära sig på det viset först, nu har jag en begagnad migsvets utöver en pinnsvets (som också klarar tig) och den blir den som används oftast då det går så snabbt. Det är en rejäl svets på 250A, Kemppi Kempomat 2500 så ganska modern, 2005 tillverkad, tillsammans med gas så kostade den kanske 8000 kr och jag har svårt att tänka mig man behöver en kraftfullare migsvets om man inte ska jobba på grävskopor, om ens då... Så nog går det att få tag i en ordentlig mig bara man är villig att leta, jag fick vänta ett halvår eller längre innan jag hittade rätt svets.

Den första pinnsvetsen jag köpte var en 150A Kemppi Kempak, en 1980 tals modell med liktriktare för 1000kr. Den har jag ännu, fast den står hos min pappa. Jag uppgraderade den svetsen till en 320A Kemppi pinn/tig maskin för ca 4000kr.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Nackdelen med de där "lättarbetade" Esab ok26 eller Elga P45 som folk köper för att få det lättsvetsat med en dålig svets är att själva fogen blir kallskör och splittras som glas i minusgrader. Jag slutade använda sådana stickor efter att jag en gång råkade slå till någonting som jag hade svetsat.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har en dyr och fin ESAB Sentinel A50 och en billig automatisk hjälm från Motonet för 40 euro kanske. Den blir mera använd trots den inte är lika bra, för Esaben lider oftast av tomt batteri eftersom den laddar ur trots den inte används. Medan den billiga är driven med en solcell på framsidan, så den funkar alltid.

Gällande svetstyper så jag började med en pinnsvets och tycker det var bra att lära sig på det viset först, nu har jag en begagnad migsvets utöver en pinnsvets (som också klarar tig) och den blir den som används oftast då det går så snabbt. Det är en rejäl svets på 250A, Kemppi Kempomat 2500 så ganska modern, 2005 tillverkad, tillsammans med gas så kostade den kanske 8000 kr och jag har svårt att tänka mig man behöver en kraftfullare migsvets om man inte ska jobba på grävskopor, om ens då... Så nog går det att få tag i en ordentlig mig bara man är villig att leta, jag fick vänta ett halvår eller längre innan jag hittade rätt svets.

Den första pinnsvetsen jag köpte var en 150A Kemppi Kempak, en 1980 tals modell med liktriktare för 1000kr. Den har jag ännu, fast den står hos min pappa. Jag uppgraderade den svetsen till en 320A Kemppi pinn/tig maskin för ca 4000kr.
Det låter konstigt, det måste vara nåt fel på din Sentinel A50. Jag har haft en sån rätt länge, tror jag haft den sen strax innan den lanserades på marknaden och jag har aldrig bytt batteri.
 
Batteriet håller max 6 månader. Har fått höra den ska förvaras i mörker och då får jag kanske 6 månader, lämnar jag den framme i rummet så blir det mindre.

Baserat på vad jag läser så är det ganska vanligt att folk har liknande problem med både A50 och Viking 3350. Även vanligt med folk säger deras räcker hur länge som helst.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
Batteriet håller max 6 månader. Har fått höra den ska förvaras i mörker och då får jag kanske 6 månader, lämnar jag den framme i rummet så blir det mindre.

Baserat på vad jag läser så är det ganska vanligt att folk har liknande problem med både A50 och Viking 3350. Även vanligt med folk säger deras räcker hur länge som helst.
ja, jag säger det. Har som sagt aldrig bytt batteri.
 
Vanligt dock då man googlar i diverse svetsforum på nätet. Inte ett större problem om man har batterier men dom tog slut för mig och har inte kommit på att handla.

Tror jag ska installera en brytare mellan batteridosan och kretsen så jag kan slå av och på den.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
Vanligt dock då man googlar i diverse svetsforum på nätet. Inte ett större problem om man har batterier men dom tog slut för mig och har inte kommit på att handla.

Tror jag ska installera en brytare mellan batteridosan och kretsen så jag kan slå av och på den.
Ja, jag misstror dig inte på nåt sätt, det är bara konstigt att min funkar år efter år utan batteribyte. Vi har nog 25-30 st Sentinel på jobbet, jag skall fråga hur frekvent det är med batteribyte och om det är variation mellan olika hjälmar.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
Vanligt dock då man googlar i diverse svetsforum på nätet. Inte ett större problem om man har batterier men dom tog slut för mig och har inte kommit på att handla.

Tror jag ska installera en brytare mellan batteridosan och kretsen så jag kan slå av och på den.
kollade våra hjälmar. Många går fortfarande på originalbatteriet och det är hjälmar från 2017.
 
Hur har det gått med svetskarriären? Väldigt nyttig tråd för mig som har ganska exakt samma förutsättningar som du. Hade ställt in mig på mig/fluss men börjat fundera mer på om pinne kanske är rätt efter att ha läst denna tråd.
 
  • Gilla
Jesper Ronn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.