Hej!

Vi är en familj på 4 personer som planerar att köpa ett enplanshus på 92 kvm som består av 3 rum + kök + tvättstuga.

Barnen är 2år och 4år så till en början kommer de dela rum. Men redan nu vill jag reda ut vilka möjligheter det finns att få till ett till sovrum till en av dem när det är dags.

Vardagsrummet är 5,5m långt och 3,6m brett. Skulle man sätta upp en vägg i den bortre änden skulle det bli ett rum på ca 8 kvm, och vardagsrummet blir då istället ca 3,6x3,6m. Frågan är om det kommer kännas för litet med ett vardagsrum på 12kvm.

Finns det någon annan bättre lösning så man kan få in ett till sovrum? Hallen är rätt stor men vägg mellan kök och hall är troligtvis bärande.

Jättetacksam för all hjälp jag kan få!

Med vänlig hälsning,
Johan
 
  • Planritning av en lägenhet med två sovrum, badrum, kök, vardagsrum och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ett vardagsrum på 12 kvm känns litet.

En möjlighet är att göra om tvättstugan till ett sovrum, flytta dörren till stora sovrummet till vardagsrummet för att kunna utöka badrummet åt höger så att det går att få in tvättmaskin och torktumlare där. Eftersom en hel del förvaring försvinner så kanske en förvaringsvägg längst in i vardagsrummet blir bra.

Undersök också om det går att göra en tillbyggnad till huset.
 
  • Gilla
Cerb och 3 till
  • Laddar…
Tycker din idé är den enda vettiga, för att få det nya sovrummet lite större skulle du kunna bygga garderober i sovrummet bredvid (men med öppning mot det nya då..). Så väggen mellan sovrummen blir garderobsvägg fast halva åt ena och halva åt andra sovrummet.
Du skulle också kunna förminska sovrummet bredvid tvättstugan något för att förstora vardagsrummet. Men jag hade nog väntat med att bygga om, när barnen är små tenderar dom ändå bara att leka i vardagsrummet. När dom vill stänga in sig på rummet i tonåren kanske ett litet vardagsrum inte är ett proble.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
WzOn WzOn skrev:
Hallen är rätt stor men vägg mellan kök och hall är troligtvis bärande.
Normalt är det väggen som går under taknocken som är bärande, vilket väl är den som till vänster om vardagsrummet och till höger om köket. Om det är fackverkstakstolar (vanligt i hus byggda från ung. 1960) så är ingen innervägg bärande.
 
  • Gilla
WzOn
  • Laddar…
Finns det utrymme på tomten och budget att göra en attefallstillbyggnad (dvs utbyggnad på huset, inte fristående attefallshus)? Med en sådan kan ni få upp till 15 kvm extra (brutto) utan bygglov, endast bygganmälan.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Kan man flytta väggen mellan sovrummet (det jämte tvättstugan) och vardagsrummet och göra om det till ett vardagsrum och sedan dela upp det gamla vardagsrummet till två små rum? Bara en tanke
 
  • Gilla
WzOn
  • Laddar…
Tusen tack för alla era förslag och idéer!! Det känns ändå som det finns ett par olika tänkbara alternativ och då känns huset betydligt mer lockande.

Hade en vägg i vardagsrummet funkat och att vardagsrummet ändå känns okej så är det en snabb och smidig lösning. Om inte så har vi också funderat på spåret Birgit är inne på, att flytta tvättstugan. Men då kan vi få leva med fjärrvärmecentralen och en ytterdörr bredvid sängen :crysmile:

Men en attefallstillbyggnad på max 15kvm låter ju otroligt! Däremot är det en tomt på ca 500kvm så är osäker om avståndet till tomtgräns räcker till för att det ska vara tillåtet. Så det behöver kollas upp känner jag.

Några år framöver klarar vi oss på befintlig planlösning och sen får vi hoppas på att pjkw har siat rätt om framtiden!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt är det väggen som går under taknocken som är bärande, vilket väl är den som till vänster om vardagsrummet och till höger om köket. Om det är fackverkstakstolar (vanligt i hus byggda från ung. 1960) så är ingen innervägg bärande.
Huset är från -84 men det som gjorde mig tveksam kring hallväggen var att den är markerad i planritningen som extra tjock och i husfasen syns en skarv i betongen just där. Behöver den inte vara bärande för det?
 
BirgitS
WzOn WzOn skrev:
Huset är från -84 men det som gjorde mig tveksam kring hallväggen var att den är markerad i planritningen som extra tjock och i husfasen syns en skarv i betongen just där. Behöver den inte vara bärande för det?
Om du menar mäklarritningen som du la in i tråden så kan man inte lita på sådana. Man behöver konstruktionsritningar, vilket säljaren borde ha och om inte så borde kommunen ha dem.

Jag vet inte hur betonghus görs men skarven är ju något som du kan fråga mäklaren om.
 
Planritning av en lägenhet med två sovrum, badrum, kök, vardagsrum, hall och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lillanutten och 3 till
  • Laddar…
WzOn WzOn skrev:
Hej!

Vi är en familj på 4 personer som planerar att köpa ett enplanshus på 92 kvm som består av 3 rum + kök + tvättstuga.

Barnen är 2år och 4år så till en början kommer de dela rum. Men redan nu vill jag reda ut vilka möjligheter det finns att få till ett till sovrum till en av dem när det är dags.

Vardagsrummet är 5,5m långt och 3,6m brett. Skulle man sätta upp en vägg i den bortre änden skulle det bli ett rum på ca 8 kvm, och vardagsrummet blir då istället ca 3,6x3,6m. Frågan är om det kommer kännas för litet med ett vardagsrum på 12kvm.

Finns det någon annan bättre lösning så man kan få in ett till sovrum? Hallen är rätt stor men vägg mellan kök och hall är troligtvis bärande.

Jättetacksam för all hjälp jag kan få!

Med vänlig hälsning,
Johan
Ett alternativ är väl att spara pengar några år och bygga på en våning när det börjar kännas trångt. Det finns ju bara ett badrum/toa, det kommer också att kännas som en trång resurs på 4 pers...
 
Tvättstuga har ju ofta värmesystem mm och vatten el mm svårt göra om till rum, samt jäkligt skönt med groventr och rejäll tvätstuga när man har barn. Bra groventre. Hall är ju annars en dö yta, rätt onödigt

Något såhär hade ja gjort
Ritning över en lägenhet med tre sovrum, badrum, kök, vardagsrum och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med tanke på storlek och behov så skulle jag tänka mig för någon gång om innan jag börjat ändra i alltsammans.

Om det ligger i framtiden så hade jag nog övervägt att fundera på om det är möjligt att bygga till istället.

Hade man förlängt huset uppåt så hade man kunnat få in 2-3 sovrum i tillbyggnaden (beroende på husets bredd) och då helt enkelt göra om det vid badrummet till ett allrum för barnen.

Med tiden kommer ni troligen tröttna på att bara ha en wc i huset så det kan nog vara klokt att fundera på att eventuellt få till ett till badrum också.


Avseende kommentaren ovan gällande attefallare.
Fundera inte på attefallare i detta skede om ni har byggrätt kvar enligt detaljplanen skulle jag säga. Attefall är egentligen till att nyttjas när man redan maximerat sin rättighet enligt detaljplanen och att göra en attefallstillbyggnad innan man fullt utnyttjat den delen fyller alltså inget direkt syfte.

Det stämmer att det är bygganmälan och inte en fråga om bygglov, men det är exakt samma handlingar som behöver redovisas så det är absolut inte enklare på något vid egentligen. Vanlig missuppfattning. Sedan är det 15 kvm bruttoarea (ytterväggar är alltså inkluderade i ytan) vilket ger kanske 12-13 kvm golvyta som mest.

Kort och gott, kolla av detaljplanen före tankar på attefallare :)
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.