Hej! Är ny på detta med att bo i hus så ni får ursäkta min inkompetens =)

Vi flyttade in för några månader sedan och har fortfarande inte lyckas släcka hallampan. Det som jag inte kan förstå är att om jag kopplar ur alla trådarna så slocknar inte hallampan men utomhus belysningen slocknar.

Till den nedre lampknappen av de två på bilderna är en sån plejd bluetooth sak kopplad och den fungerar med appen som den ska och sköter utomhus belysningen. Den svarta och den grå tråden på bilden gissar jag är tändtråden medans brun ger ström. Den bruna är först kopplad till den övre lampknappen och sedan "skarvad" från den övre till den nedre medans den grå och den svarta tråden kommer inifrån separata från varandra.

Jag hoppas bilderna hjälper mer er mer än min text... =)
 
  • Montering av elektrisk vägguttag, kablar synliga, installationsbox delvis ur väggen, ojämn spackling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttaget vägginstallation med exponerad kabel, klammer, och kopplingsdosa under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen väggkontakt med synliga elektriska ledningar och installationselement mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska den övre lampknappen styra hallampan?
Är det bara ett ställe som ska styra hallampan, eller är det tänkt att det ska vara trappkoppling?

Hur ser det ut i takdosan till hallampan?
 
  • Gilla
Manges totalBygg
  • Laddar…
I mitt huvud så är det denna knappen som ska styra hallampan :) men det betyder ju inte att elektrikern tänkte så.
Det finns 4 knappar till på ett annat ställe i hallen men det händer ingenting någonstans när jag trycker på dessa så jag har antagit att de går till andra ”lamputtag” i taket på det anslutande vardagsrummet.

hjälper det om jag tittar i taket på hallampan och ser vilken färg den tråden har där som går in i lampan?
 
Prylen med blått lock ser ut att vara en dosdimmer. I så fall bör brytaren vara återfjädrande (kort tryck tänder/släcker, långt dimmar).

Om lampan inte går att släcka alls så kan det vara fel på dimmern.
 
  • Gilla
johan.eriksson84
  • Laddar…
Kolla om du hittar en kod för att komma åt Plejd pucken. Och ta hem appen. Om det är den som sköter hallen.
 
  • Gilla
Manges totalBygg
  • Laddar…
Nedre strömbrytaren som går till Plej-pucken går till ytterlampan och den fungerar som den ska,
enligt vad TS skrivit i första inlägget.
 
  • Gilla
Manges totalBygg och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Prylen med blått lock ser ut att vara en dosdimmer. I så fall bör brytaren vara återfjädrande (kort tryck tänder/släcker, långt dimmar).

Om lampan inte går att släcka alls så kan det vara fel på dimmern.
utebelysningen går att styra via appen. Men om jag använder lampknappen (den nedre) så händer ingenting, dvs utebelysningen släcks ej, men det går att göra via appen. Men den blå pucken kan väl inte påverka den övre lampknappen, de är ju inte kopplade till varandra alls.
 
Totalt i rummet (hall, kök, vardagsrum) som är allt i ett finns det 12 olika uttag i taket för lampor. Endel är seriekopplade och sköts tillsammans med en lampknapp medans andra verkar vara ”isolerade” och bara styra ett uttag.

men jag kan som sagt inte förstå varför inte hallampan slocknar när jag drar ut strömmen (bruna tråden) i väggen. Då kan det inte vara rätt uttag som jag är och pillar på?
 
  • Gilla
Manges totalBygg
  • Laddar…
Om du öppnar takuttaget där hallampan sitter kan du se från vilket håll sladdarna kommer in och de kan ge en ledtråd till varifrån den får ström. Har du kollat i de 4 strömbrytarna om det finns nån plejd därunder? Det kanske finns en till hallampan?
 
Kan meddela att det hela löste sig när jag öppnade taket och där satt en bluetooth dongle från något märkte och blockade av och påknappen på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.