Vi har nyligen ansökt om en kundkort hos en stor byggfirma för att under byggtiden kunna handla och få faktura i slutet av månaden. Idag fick vi avslag på vår ansökan, krditbolaget tyckte inte att vi var kreditvärdiga. Visserligen sitter vi på ett huslån på 1,3M och ett byggkreditiv som idag ligger på ca 1,3M, men vi täjnar tillsammans nästan 600k/år och vi har inga andra lån/studielån eller avbetalningar så vi sitter inte direkt på pottkanten.

Jag ringde och frågade varför vi fick avslag och det berodde på att vi hade lån och krediter på mer än 100% av vår inkomst.
Tycker det låter lite konstigt, de flesta privatpesoner som handlar på byggvarihus tror jag har hus och de flesta som har hus har ju lån...

Fler som råkat ur för samma sak?
 
Det finns väl fler byggfirmor?

En del lämnar sin fakturering vidare, kör så kallad factoring, och då kan det sitta folk och tycka en massa ditt och datt eftersom det skall göras riskbedömningar.

Förmodligen tolkar de något av lånen som ett "annat lån" och då blir det stopp i systemet. Bostadslån brukar inte påverka på samma sätt.
 
Nu vet jag inte hur beroende ni är av att handla på just den byggfirman, men kreditbolaget har uppenbarligen gjort en grov miss, de har räknat ert byggkreditiv som blancolån. Jag skulle nog kontakta chefen för bygghandeln ifråga och göra klart att skall jag köpa så mycket som en spik till mitt bygge hos er så får ni fixa det här. En nekad kredit kommer upp när andra kontrollerar er kreditvärdighet.

Personligen brukar jag undvika alla sorters kreditkort som är kopplade till butiker. Ni kan få ett betydligt mer proffsigt bemötandre om ni istället ansöker om ett "riktigt" kreditkort exempelvis Eurocard, där får man en faktura i slutet på månaden. Visserligen kostar det en ganska saftig årsavgift, men det är himla bekvämt.

De butikskopplade korten har ofta villkor som gränsar till bedrägeri. Ex. krediten är räntefri, men missar du en dag på betalningen blir ofta konsekvensen en dröjsmålsränta i klassen 10 000 procent. Deras affärsidé är att dra in pengarna på alla som av någon anledning missar att betala rätt dag.

En kollega köpte tvättmaskin på erbjudande om "räntefritt", det visade sig att om man då missade att betala en inbetalning med 1 dag, så övergick hela krediten till att vara belagd med 36% ränta under de kvarvarande 36 månaderna, utan möjlighet att säga upp krediten i förtid. Det innebar i hans fall att straffavgiften för en dags försening på en inbetalning av 150kr blev ca 3000kr. Det är en dagsränta på ca 2000%, vilket motsvarar en årsränta på ca 700 000%.
 
Jag håller med vad gäller kredit hos olika butikskedjor. Det är bättre med ett kredit kort från banken, man kan få tom 100k i kredit men har bara ett kort.
Och så är det väldig konstig att ni fick inte kredit, de måste ha tittat fel.
 
Jag förmodar det är ett sånt där kort från GE Money eller liknande firma. Man får besked om krediten väldigt snabbt, ibland är det sekunder det handlar om. De gör naturligtvis ingen riktig kreditprövning, utan de använder sig av olika schabloner. Då kan det ibland bli väldigt fel.

Vid ett tillfälle blev jag nekad kredit. Detta var väldigt överraskande, eftersom jag hade fast inkomst och inga skulder alls. Jag undersökte saken närmare och kom fram till vad det berodde på. Jag hade också en enskild firma. Alla leverantörer tog rutinmässigt kreditupplysning på mig varje år. Kreditbolaget hade någon regel om att om man hade över X antal kreditupplysningar så ansågs man inte kreditvärdig!
 
Det är inte krediten jag är ute efter, jag vill ha alla inköp samlade på en faktura.
 
De flesta större byggvaruhus kan man skapa byggkonton på, du behöver då inte ha något kort utan säger ditt kundnummer i kassan så får du sen en faktura på alla inköp. Kolla de lokala kedjorna, de brukar vara smidigare än de stora typ k-rauta, silvan.
 
Själv pratade jag litet med K-Rauta. Fick en direktrabatter inlagda på K-Rautakortet. Dessa ger mig 7-15% i rabatt beroende på vad jag köper. Fick handla på faktura tidigare från en annan bygghandel. De fixade aldrig det där med samlingsfakturor utan det blev i alla fall i princip en per hämtning/utkörning.
 
Resurs bank ser vårt byggkreditiv på en vanlig kredit, vilket gör att vi har 971k/pers i beviljad kredit. Ser man det så kan jag förstå att de inte vill ge mer kredit. Men att krediten täckts upp av en fastighet och att den sökta krediten löses av byggkredit ville de inte förstå...

Jag snackade med Handelsbanken och de ger mig ett allkort med 50k i kredit samt 50k från byggkrediten istället. Känns som en bra lösning och ganska likt vad ett par av er skrev längre upp, nu kan jag handla överallt på samma faktura...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.