Hej,

I stormen i veckan som gick föll grannens 20m + höga träd över vår tomt och slog sönder flera gamla träd i vår trädgård som stått där sen huset byggdes (slutet av 1800 talet). Även staketet strök med och det blev flera meterdjupa gropar i gräsmattan där grenar från trädet slog ner. Även några andra lösöre gick om intet när trädet föll men den stora förlusten var träden själva.

Vet nån vad som gäller vid ersättning för träden som slogs sönder? Grannen hävdar att eftersom det blåste i 20+ sekundmeter så gäller inte hans försäkring utan vår.

Träden gav mycket karaktär till huset och den lummiga trädgården var en av anledningarna till att vi köpte det från första början.

En mäklare jag pratade med menade också på att det påverkar huset värde.

Vad gäller?
 
Att få betalt för en eventuell värdeminskning är nog att drömma för stort...

Om vi utgår från att grannens träd bara var stort och inte uppenbart dåligt och grund för en mångårig fejd om farliga träd.

Så har nog grannen rätt att om ni vill ha pengar så är det er hemförsäkring som gäller...

/ATW
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Ja, absolut men skulle gärna se att försäkringsbolaget iallafall ersätter med någorlunda vuxna träd isåfall - inte halvmeter höga plantor. Jag har ringt vårt försäkringsbolag två gånger men tyvärr har ingen expert varit på plats någon av gångerna.

Det känns ju också märkligt om det ska gå på vår självrisk om det är grannens träd som är orsaken.
 
O OscarSj skrev:
Ja, absolut men skulle gärna se att försäkringsbolaget iallafall ersätter med någorlunda vuxna träd isåfall - inte halvmeter höga plantor. Jag har ringt vårt försäkringsbolag två gånger men tyvärr har ingen expert varit på plats någon av gångerna.

Det känns ju också märkligt om det ska gå på vår självrisk om det är grannens träd som är orsaken.
Sån är lagen. Din försäkring ditt problem
 
Önskar att grannens förvuxna bokhäck (ca 15 m hög) skulle ha blåst omkull
Självrisken på min försäkring är en kostnad jag gladeligen betalt för att få bort den :cool:
 
  • Gilla
OscarSj
  • Laddar…
Claes Sörmland
O OscarSj skrev:
Det känns ju också märkligt om det ska gå på vår självrisk om det är grannens träd som är orsaken.
Det kan kännas märkligt och frågan dyker av det skälet upp med regelbundna mellanrum här på BH.

I grund och botten så beror det på att du bara har rätt till skadestånd om grannen uppsåtligen eller av försummelse har skadat din fastighet genom träden. Och det har inte grannen typiskt sett inte när träd faller. Därmed så finns inget att hämta hos grannen eller dennes försäkringsbolag.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.