Är nu på gång och planerar eldragningen i det som ska bli verkstad/hobbyrum. Jag tänkte från början att jag skulle ha all el dragen invändigt, men har nu blivit mer tveksam. Problemet är framför allt att det inte går att veta var alla uttag mm ska vara placerade. Så då känns det som att det lika bra att dra allt utanpåliggande, så är det bara att sätta upp uttag efterhand där de behövs.

Gipsen är inte på än, så jag har fortfarande fullt handlingsutrymme. Utseendet kan ju kvitta, det är ju en verkstad.

Är det nån som har några kloka synpunkter på detta med infälld kontra utanpåliggande eldragning?
 
Mikael_L
Tja, jag ser inget speciellt självändamål med infällt.

Skulle jag själv stått och byggt garage nu, skulle jag antagligen gått på utanpåliggande.
Givetvis delvis baserat på att jag redan har en rulle kabel att använda... :D

Men utanpåliggande är ju ganska lätt att förändra om behoven förändras. Om jag hux flux köper en pelarborrmaskin så känns det inte så fräscht att ha en lång sladd bara för att maskinen står ett par tre meter från uttaget.
 
Naturligtvis så drar du infällt, sätter man många uttag så bör man ha en rimlig chans att anslutningskabeln ska räcka. Funkar nu inte detta så får man komplettera med lite utanpåliggande från närmsta dosa. Att göra allt rätt från början i detta fall är nästan omöjligt. Sätt uttagen på 1,2 m höjd eller så.

Prototypen
 
Enligt "Elinstallation, yrkesmannskap" ska uttag i verkstad och slöjdutrymme placeras på 130cm höjd från golvet.

:)
 
jakim skrev:
Enligt "Elinstallation, yrkesmannskap" ska uttag i verkstad och slöjdutrymme placeras på 130cm höjd från golvet.

:)
Vilket är en rekommendation, men inget tvingande. Passar det bättre på 1,90 så sätter man dem där.
 
du kan ju sätta infällda dosor på väggen nära taket, så gå därifrån med kabel ner till uttag, då har man en del infällt iaf.

men jag hade gjort allt infällt, ett dubbelt uttag var fjärde meter, då borde det räcka längt om du nu inte kan planera hur du vill hade å veta vart du kanske kommer ha en bänk å där sätta något extra uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.