Hade ni bytt husets uppvärmningssystem eller satsat pengarna på börsen om ni hade för avsikt att sälja huset inom 1-2 år?

Vi bor i ett bra 1,5 plans hus från 80-talet i en kranskommun till Stockholm. Huset ligger väldigt centralt i kranskommunen.

Huset har direktverkande el, luft/luftvärmepump samt kamin. Vi bytte till Tibber i somras och sedan dess har vi lyckats halvera våran energiförbrukning samt drastiskt minskat våra elkostnader jmf med vintern 21/22. Anledningen till minskningen är att vi kör knappt något med el elementen.

Vi funderar om vi ska byta från direktverkande el till luft vattenvärmepump med vattenradiatorer för att göra huset mer attraktivt eftersom vi avser att sälja.

Min fråga är:

Hade ni investerat 200-300k på att byta uppvärmningssystem och hoppas att få hem mer än investeringen vid försäljning? Eller satsat dem pengarna på börsen istället och skippat byta uppvärmningssystem eftersom flytt är inom 1-2 år? Börsen har bra fart.
 
  • Gilla
Mattias Enquist
  • Laddar…
Du kommer inte få igen pengarna av att byta uppvärmning. Möjligtvis komplettera med en till Luft/Luft eller byta ut den gamla om den är till åren.
 
T Tobbe_C skrev:
Du kommer inte få igen pengarna av att byta uppvärmning. Möjligtvis komplettera med en till Luft/Luft eller byta ut den gamla om den är till åren.
jag hade inte värderar ett hus med dubbla luft luft så högt. Känns som en sommarhuslösning. frågan är ju vad byte av uppvärmningssystem gör med priset och vilken avkastning du kan få på börsen. Det är en väldigt väldigt svår fråga, omöjlig för någon annan att svara på
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag hade inte värderar ett hus med dubbla luft luft så högt. Känns som en sommarhuslösning. frågan är ju vad byte av uppvärmningssystem gör med priset och vilken avkastning du kan få på börsen. Det är en väldigt väldigt svår fråga, omöjlig för någon annan att svara på
Ja det är ingen enkel fråga och det finns inget facit men intressant o veta hur andra resonerar.
 
Eftersom det är nästan kaos i värmepumpsbranschen med jättelånga leveranstider och mer än fullbokade VVS-firmor så skulle jag inte göra en konvertering i nuläget. Bättre att avvakta ett par år i så fall så kanske det ordnat upp sig och är lättare att hitta hantverkare. Satsa på börsen är en risk. Kanske bank-aktier med låg risk är rimligt?
 
T Tobbe_C skrev:
Du kommer inte få igen pengarna av att byta uppvärmning. Möjligtvis komplettera med en till Luft/Luft eller byta ut den gamla om den är till åren.
Menar du en luft/luft till övervåningen? En ambista pump?
 
J Josth skrev:
Eftersom det är nästan kaos i värmepumpsbranschen med jättelånga leveranstider och mer än fullbokade VVS-firmor så skulle jag inte göra en konvertering i nuläget. Bättre att avvakta ett par år i så fall så kanske det ordnat upp sig och är lättare att hitta hantverkare. Satsa på börsen är en risk. Kanske bank-aktier med låg risk är rimligt?
Ja, långa leveranstider och fullbokade installatörer är en stor nackdel som talar fördel till börsen.
 
Luft vatten ger möjligen bättre komfort och ty stare inne men besparing i kwH blir ju inte enorm. Kasnke kan sänka en 20-30 iom uppvärmingen av tappvaten blir effekitvare.

Iom du spara så lite så är de isf bättre avvakta till närare ni ska sälja, då vet du ju hur energipris ser ut och om det fortfarande är en viktig faktor
 
Det låter som du avser att ha avkastning och tillbaka pengarna inom 1-2 år och då är börsen inget att satsa på. Minst fem år skulle jag säga där. Det är en regel att förhålla sig till hur börsen än går.

Vill du ha tillgång till pengarna låter ett sparkonto med hyffsad ränta som bästa lösningen.
 
M
Din kunskap om investeringar är väl avgörande för just den delen. Anser du dig inte kunna övervintra 12-18 månader i en fallande marknad så skulle jag passa på börsen. Nu är vi dock i ett läge där mycket pekar på uppgång snarare än nedgång.

Att investera några större summor i en bostad jag har för avsikt att sälja låter helt stolligt om du frågar mig. Möjligtvis måla o nya tapeter men inga köksbyten och ändring av uppvärmning, nä det är helt galet.
 
  • Gilla
Imle
  • Laddar…
K
Lägg allt på börsen i ASSI Domän, allt enligt Markarbetarens tidigare tips.
 
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.