M MrDizzy skrev:
Har lika dant i sektionen ovanför badrummet i källaren.
I det badrummet sitter en PAX fläkt för att blåsa ut fuktig luft utomhus.
Problemet är att den fuktiga luften som blåses ut är ofta varmare än omgivande uteluft och stiger då rakt upp ... till taksprånget och orsakar extra fuktbelastning där.
Har ni några utblås under de sektioner som är de värsta??

Själv ska jag dra ned FTX ventilationen till källaren för att ta hand om fuktig luft i badrum och tvättstuga.
Och till-luften ser till att hålla undertrycket i hela huset kring 0 så att det inte kommer in luft via öppna spisen bakvägen (vilket kan hända vid vissa årstider/väderlekar och gör att det luktar sur-skorsten i hela huset)
Inga utblås i närheten (köksfläkten går till skorstenen och badrum/toa går upp genom taket), men köket har nog inte minsta tillstymmelse till ångbroms i taket. Det ska bli intressant att se hur det ser ut när kökstaket rivs.
 
M mrsnhp skrev:
Inga utblås i närheten (köksfläkten går till skorstenen och badrum/toa går upp genom taket), men köket har nog inte minsta tillstymmelse till ångbroms i taket. Det ska bli intressant att se hur det ser ut när kökstaket rivs.
Takets kallaste del/minst sol ?
 
M mrsnhp skrev:
31% just nu med en temperatur på 18,5 grader. Men just nu sjunker luftfuktigheten på vinden när det blir kallare på vinden (och ute) så jag tänker att fukten i huvudsak kommer utifrån. Eller tänker jag fel?

Vi borde kanske ställa en mätare ute också och se hur det korrelerar.
Hej,

jag tror du tänker fel gällande luftfuktighet och relativ luftfuktighet.

Det är lite motsägelse fullt och man kan inte tänkte ”logiskt” kring innebörden och för hur dessa begrepp ska tolkas.

//Jonatan
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
”Fungerat” är väl en definitionsfråga. Ett par kvadratmeter av råsponten är svart av mögel. Det funkade antagligen bra fram till 2005 när bergvärmen installerades och vinden blev kall.
M mrsnhp skrev:
”Fungerat” är väl en definitionsfråga. Ett par kvadratmeter av råsponten är svart av mögel. Det funkade antagligen bra fram till 2005 när bergvärmen installerades och vinden blev kall.
Ett par kvadratmeter svartmögel på råsponten efter 90 år... då har det fungerat. Svartmögel på en oinredd vind är inget hälsoproblem och inget problem för huset heller. Se bara till att det är välventilerat.
 
  • Gilla
datja och 3 till
  • Laddar…
Tänker att då man slutar använda skorstenen så att den blir uppvärmd kommer vätan från regn som teglet i skorstenen suger till sig att föras ner till vinden där den avger fukten.
När vi slutade elda märkte vi det i vårt 60 talshus. Vi satte hatt på skorstenen och behandlade teglet med något fuktavvisande, barasil tror jag det hette, det blev en klar förbättring
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Såhär ser det förresten ut i 3-4 sektioner i ena änden av vinden. Det är alltså inte bara ”lite prickar”. Antagligen finns det både vitt och svart mögel.

[bild]

Jag vet inte varför det är mest i den här änden, men det kan hänga ihop med att det är ovanför köket. Det är dock inte ”fläckfritt” på resten av vinden heller.
Här har du ett typiskt frånluftsproblem. Fukten kommer in men inte ut. Den blir stående mellan takstolarna. Detta ser jag ofta som snickare. Hjälp finns.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
T Tommy 346 skrev:
Här har du ett typiskt frånluftsproblem. Fukten kommer in men inte ut. Den blir stående mellan takstolarna. Detta ser jag ofta som snickare. Hjälp finns.
Fukten kommer in men inte ut. Så var det på mitt 70-talshus. Fukten kom in genom kabelgenomföringar och dåliga skarvar i fuktspärren. Det luktade mögel på vinden. Jag dammsög insektsnätet vid takfoten och sedan försvann mögellukt en efter ett par år.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
A Antropocen skrev:
Fukten kommer in men inte ut. Så var det på mitt 70-talshus. Fukten kom in genom kabelgenomföringar och dåliga skarvar i fuktspärren. Det luktade mögel på vinden. Jag dammsög insektsnätet vid takfoten och sedan försvann mögellukt en efter ett par år.[/Q

Tillluft och frånluft[bild]
 
M MrDizzy skrev:
Ni har liknande förutsättningar som mitt hus från 62
Öppen takfot, kutterspån
troligen ingen ångspärr eller ångbroms.
En ganska väsentlig fråga är uppvärming av huset från början och nu.
Är det så att uppvärmningen var en ved eller oljepanna från början kanske??
och nu kör ni på bergvärme tydligen.

Det skulle då medföra att bytet av värmesystem gjort att spillvärmen från murstocken som värmde vinden inte längre finns och det är en kallare vind helt enkelt.
Kallare vind = högre relativ fuktighet.--> kan ge mögelproblem (notera kan, ej säkert)

Att då i erat läge sätta igen takfotsventilationen kommer enl vad jag förstått att öka ev fuktproblem.
Vinden är gjord för att ha en viss värme och därmed viss självdragsventilation.

Dock så länge den relativa fuktigheten är under 65% (eg 70% men extra marginal är aldrig fel) behöver ni aldrig bry er. Det ska inte kunna växa något.

[bild]

Med det sagt om ni känner er osäkra ändå så antingen bygga egen lösning typ TrygghetsVakten Vind eller köpa den produken (10-15tusen har jag för mig)
Det den ska göra om jag förstått det rätt är att jämföra både relativ och absolut fuktighet ute och på vinden.Och då det är lämpligt startar en fläkt som suger ut fuktig luft och den luften ersätts av torrare utomhusluft.
EG
relativ fuktighet vind > relativ fuktighet ute samt
absolut fuktighet vind > absolut fuktighet ute

Detta torkar då ut på vinden då det är rätta förhållanden.

Byggde egen sådan lösning som dessutom räknar ut vad den relativa fuktigheten blir om man tar den absoluta fukten på vinden och ute temperaturen. Blir den för hög (mer än 65%) startar inte min fläkt.
Detta motverkar kondensering vid köldbryggor
Vet inte om Trygghetsvakten gör samma men gissar det.
I vart fall ... det är bara ett extra sätt att hålla fukt på vinden i schack och ger sinnesro. Desstom iom att jag byggde styrningen mha hemma automatstation blev det billigt med. (allt ca 3 - 3.5tusen )

Vad för styrbox använde du för detta? Är inne på att göra något snarlikt.
 
M Mikael.Stugansson skrev:
Vad för styrbox använde du för detta? Är inne på att göra något snarlikt.
Jag använde Hubitat smarthub (klarar både zwave o zigbee direkt utan dongel)
Skulle jag göra det igen skulle jag ta Home Assistant.
 
Riskerna för dig genom att täppa till takfotsventilationen är betydligt större än de problem du har med att ha den öppen. Det har dessutom gått 17 år sen du bytte till bergvärme och ”förlorade” tillskottsvärmen från murstocken så med det sagt så om jag vore som du skulle jag absolut inte täppa till luftspalterna. Tycker du att det är tungt att känna till svartmöglet, behandla den ytan i stället!
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
stängde min takfot i samband med lösullsisolering. Drar upp mkt fukt på loftet.
 
S sepani skrev:
stängde min takfot i samband med lösullsisolering. Drar upp mkt fukt på loftet.
Bättre isolering. Stänga ventilationen. Hur har du tänkt att vinden skall kunna andas då ?
 
T Tommy 346 skrev:
Bättre isolering. Stänga ventilationen. Hur har du tänkt att vinden skall kunna andas då ?
har ventilation på tre gavlar. Kollade upp noga angående foten i samband med isolering men öppen för nya insikter. Ska tilläggas att jag har dukat med diffusionsöppen duk mot bostaden under
 
Hur stora är ventilerna ?
Hur långt är huset ?
Bra att du har ventilerna kvar !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.