@
Upptäckte efter ett år att elektrikern glömt att montera en jfb i mätarskåpet till laddboxen.

Laddboxen har inte inbyggd jfb så en sådan ska monteras.

Nu ska elektrikern komma och montera en jfb. Han har tänkt att montera en typ A - men jag har fått för mig att en typ B ska installeras till laddbox(?).

Vad gäller och vad är egentligen skillnaden mellan typ A och B jfb? Hur stor är risken med att elektrikern glömde att montera en jfb?
 
  • Tekniskt datablad för laddningsstation, inkluderar elektriska data och mått på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
@ @ndreas skrev:
Upptäckte efter ett år att elektrikern glömt att montera en jfb i mätarskåpet till laddboxen.

Laddboxen har inte inbyggd jfb så en sådan ska monteras.

Nu ska elektrikern komma och montera en jfb. Han har tänkt att montera en typ A - men jag har fått för mig att en typ B ska installeras till laddbox(?).

Vad gäller och vad är egentligen skillnaden mellan typ A och B jfb? Hur stor är risken med att elektrikern glömde att montera en jfb?
Står inte detta i offerten?
 
@
E El-Löken66 skrev:
Står inte detta i offerten?
De bytte från en box som hade en intern jfb till en box utan internnjfb - och glömde då att montera den. Så nej...
 
E
@ @ndreas skrev:
De bytte från en box som hade en intern jfb till en box utan internnjfb - och glömde då att montera den. Så nej...
Så här säger instruktionen:
[1] Typ A eller typ B enligt lokala föreskrifter. När restströmsupptäckt förekommer kan RCCB typ A vara tillräcklig.

Så troligen får du lägga till själv för en typ B?
 
Vilken instruktion säger det?
 
@
D Daniel 109 skrev:
Vilken instruktion säger det?
Typ A el Typ B enligt lokala bestämmelser.
 
Enligt staten räcker det med typ A.
 
E
useless useless skrev:
Enligt staten räcker det med typ A.
Beror på. Har laddbox skydd för DC-felströmmar över 6 mA?
Vad ställer installationsbidraget för krav på JFB?

Men jag tolkar frågan som det handlar om kostnad, vad som in går i det TS beställt?
 
@
E El-Löken66 skrev:
Beror på. Har laddbox skydd för DC-felströmmar över 6 mA?
Vad ställer installationsbidraget för krav på JFB?

Men jag tolkar frågan som det handlar om kostnad, vad som in går i det TS beställt?
Hittar bara i specifikationen till boxen "DC-läckage" står inte hur många mA. Tänkte oaktat kostnaden vad ska installeras för jfb?
 
  • Tekniskt dokument, artikelnummerstruktur, produktinformation, Wallbox, koddefinitioner, användning, säkerhetsmärkningar, QR-kod, Barcelona, Spanien.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

@ @ndreas skrev:
Hittar bara i specifikationen till boxen "DC-läckage" står inte hur många mA. Tänkte oaktat kostnaden vad ska installeras för jfb?
Har du en 8 i pos E kan du välja JFB typ A.
 
@
GK100 GK100 skrev:
Har du en 8 i pos E kan du välja JFB typ A.
Easee laddbox fick ju skit av Elsäkerhetsverket (eller vad myndigheten nu heter) pga det inte gick att testa jfb i boxen. Här kan man ju inte heller testa funktionen mot dc- strömmar om man sätter en jfb typ A(?). Men det kanske är okej?
 
Boxen du har anger skydd mot DC och gränsen kan du söka efter men vi kan med fog anta att det stämmer med 6 mA för den.

I fallet Easee har det blivit diverse byråkratiska spetsfundigheter beroende på att de angett norm för konventionella JFB i sin tekniska akt. I den normen kan man tolka det som att en knapp för kontroll ska finnas precis som på de JFB man har i elcentralen. Men för DC och laddboxar gäller inte det utan en anpassad norm finns där just den saken tas upp precis som vissa andra delar för specifikt laddboxar. Där sker kontroll av funktionen normalt före varje laddcykel dvs ett mycket bra sätt som Easee även använder för AC 30 mA funktionen och där en av kontroverserna ligger i det fallet.

Som kuriosa kan man nämna att testknappen för JFB typ B oftast bara kontrollerar utlösaren och på samma sätt som typ A dvs med en AC felström. Man har alltså inget sätt att separat kunna testa funktionerna för de skilda felfallen. Så med inbyggda sensorn för DC-fel i boxarna kan du helt i sin ordning använda typ A i ditt fall. Den typiska komponent som sitter i boxar för DC detektering görs i många fall av samma firma som levererar kvalificerade mätkärnor till vettiga fabrikanter av konventionella JFB så cirkeln sluts och de tekniska lösningarna anpassas efter tex EV utvecklingen.

Det lite tragikomiska i fallet Easee är att de använder en kombinerad sensor av den typen som täcker både AC och DC och som rätt inbyggda och använda ger en otroligt mycket bättre lösning än typiska JFB oavsett A eller B eller mer EV anpassade modeller. Den sk diagnostiska täckningen för ett sånt system med sensor och aktiv kontroll via logiken i boxen är riktigt bra och har man bara verkställande del för brytning ok är man hemma.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
@
GK100 GK100 skrev:
Boxen du har anger skydd mot DC och gränsen kan du söka efter men vi kan med fog anta att det stämmer med 6 mA för den.

I fallet Easee har det blivit diverse byråkratiska spetsfundigheter beroende på att de angett norm för konventionella JFB i sin tekniska akt. I den normen kan man tolka det som att en knapp för kontroll ska finnas precis som på de JFB man har i elcentralen. Men för DC och laddboxar gäller inte det utan en anpassad norm finns där just den saken tas upp precis som vissa andra delar för specifikt laddboxar. Där sker kontroll av funktionen normalt före varje laddcykel dvs ett mycket bra sätt som Easee även använder för AC 30 mA funktionen och där en av kontroverserna ligger i det fallet.

Som kuriosa kan man nämna att testknappen för JFB typ B oftast bara kontrollerar utlösaren och på samma sätt som typ A dvs med en AC felström. Man har alltså inget sätt att separat kunna testa funktionerna för de skilda felfallen. Så med inbyggda sensorn för DC-fel i boxarna kan du helt i sin ordning använda typ A i ditt fall. Den typiska komponent som sitter i boxar för DC detektering görs i många fall av samma firma som levererar kvalificerade mätkärnor till vettiga fabrikanter av konventionella JFB så cirkeln sluts och de tekniska lösningarna anpassas efter tex EV utvecklingen.

Det lite tragikomiska i fallet Easee är att de använder en kombinerad sensor av den typen som täcker både AC och DC och som rätt inbyggda och använda ger en otroligt mycket bättre lösning än typiska JFB oavsett A eller B eller mer EV anpassade modeller. Den sk diagnostiska täckningen för ett sånt system med sensor och aktiv kontroll via logiken i boxen är riktigt bra och har man bara verkställande del för brytning ok är man hemma.
Tack,

Ska då kolla så att detta stämmer då boxen öppnas: "Har du en 8 i pos E kan du välja JFB typ A." Kan tyvärr inte se det utanpå boxen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.