Hej! Har försökt att förstå mig på tidigare trådar om dammsugares dubbelisolering - men vad menas med det?

Ska byta kontakten men vilken ska jag köpa på Jula? Vad gör jag av jorden i mitten av kontakten om den inte ska användas?

vad betyder brytskydd på en kontakt?

Behöver er hjälp därute! Länka gärna till rätt kontakt för Elektrolux vill inte svara på detta.
 
F Fläktan skrev:
Hej! Har försökt att förstå mig på tidigare trådar om dammsugares dubbelisolering - men vad menas med det?

Ska byta kontakten men vilken ska jag köpa på Jula? Vad gör jag av jorden i mitten av kontakten om den inte ska användas?

vad betyder brytskydd på en kontakt?

Behöver er hjälp därute! Länka gärna till rätt kontakt för Elektrolux vill inte svara på detta.

Dubbelisolering betyder att elprodukten inte ska eller kan anslutas till skyddsjord.

Brytskydd, skulle säga att det har med skydd för kabeln där den går in i stickkontakten, där kan kabeln utsättas för mekanisk påfrestning.

Electrolux lär inte ge på distans besked om hur man fixar ett elfel på en dammsugare, det kan lätt bli fel/missförstånd. Vill du inte själv fixa dammsugaren så får du lämna den till någon verkstad.

En jordad kontakt borde duga, ingen ledare ansluts till kontaktblecken.

https://www.jula.se/catalog/el-och-...iel/stickproppar-och-uttag/stickpropp-400239/
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
F Fläktan skrev:
Hej! Har försökt att förstå mig på tidigare trådar om dammsugares dubbelisolering - men vad menas med det?

Ska byta kontakten men vilken ska jag köpa på Jula? Vad gör jag av jorden i mitten av kontakten om den inte ska användas?

vad betyder brytskydd på en kontakt?

Behöver er hjälp därute! Länka gärna till rätt kontakt för Elektrolux vill inte svara på detta.
Electrolux vill att du ska köpa en ny dammsugare..

På Jula hade jag valt den här:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/stickproppar-och-uttag/stickpropp-400133/

Det sattes faktiskt precis en sån på en dammsugare på jobbet nu när jag tänker på det :)

Brytskydd tolkar jag som den lilla ”plastpipen” som går ut från stickproppen, den skyddar kabeln något, mot starka böjningar.

Dubbelisolerad betyder i korthet att det finns två eller fler barriärer mellan dig och strömmen så att säga. Det finns minst två skydd som gör så att du inte kan komma i kontakt med ström. Tänk dig typ två olika plasthöljen, oberoende av varandra. Om det ena skulle gå sönder, så skyddar det andra dig fortfarande.

Ojordade produkter tror jag måste vara dubbelisolerade i Sverige. Men det kan du få bättre svar på från andra här. Jag är inte elektriker.

Jordledningen inne i kabeln, den klipper du av helt enkelt.
 
  • Gilla
Fläktan
  • Laddar…
Tack för svar! Då köper jag den med brytskydd.
 
E etompau skrev:
Dubbelisolering betyder att elprodukten inte ska eller kan anslutas till skyddsjord.

Brytskydd, skulle säga att det har med skydd för kabeln där den går in i stickkontakten, där kan kabeln utsättas för mekanisk påfrestning.

Electrolux lär inte ge på distans besked om hur man fixar ett elfel på en dammsugare, det kan lätt bli fel/missförstånd. Vill du inte själv fixa dammsugaren så får du lämna den till någon verkstad.

En jordad kontakt borde duga, ingen ledare ansluts till kontaktblecken.

[länk]
Behöver jag ta bort kontaktblecket för jorden då?
 
F Fläktan skrev:
Behöver jag ta bort kontaktblecket för jorden då?
Nej, gör inga ingrepp i kontaktens konstruktion.
 
  • Gilla
Fläktan
  • Laddar…
Den stickpropp du ska köpa finns inte i Sverige vad jag vet, och de som finns utomlands verkar hålla tveksam kvalitet. Så näst bäst får bli en skyddsjordad schuko av god kvalitet. Man brukar kunna pilla bort jordblecken om man vill, det ger möjligen lite bättre signaler kring vad det handlar om.

Brytskyddet ska skydda kabeln mot brott precis där den går in i stickproppen - den ska inte kunna vikas tvärt utan få en mer mjuk böj. Detta exempel är lite extremt men det gör nog nytta.

Svart elektrisk stickkontakt mot vit bakgrund, europeisk stil, två pinnar, standard för strömanslutning.
Detta exempel har också nån form av brytskydd men frågan är hur bra det fungerar. Jag tror det duger.
https://www.elbutik.se/product.html/stickpropp-jordad?category_id=2126

Svart europeisk typ C-strömkontakt med två runda pinnar till eluttag.

Ett löst brytskydd kan se ut så här:

Plastkabelgenomföring med räfflad kropp och grå yttre gänga, isolerande och skyddande mot genomföring av kablar.

Ett alternativ kan vara att byta hela kabeln. Men jag känner inte till färdiga sladdställ som dels är lite smidiga och dels har lite längd. 3 meter räcker ju inte långt.

Vit elektrisk sladd med oisolerade ändar och Europakontakt.
Då kan man köpa en skarvsladd som man klipper bort uttaget på. Hittar dock ingen ojordad.
 
  • Gilla
Fläktan
  • Laddar…
E etompau skrev:
Dubbelisolering betyder att elprodukten inte ska eller kan anslutas till skyddsjord.

Brytskydd, skulle säga att det har med skydd för kabeln där den går in i stickkontakten, där kan kabeln utsättas för mekanisk påfrestning.

Electrolux lär inte ge på distans besked om hur man fixar ett elfel på en dammsugare, det kan lätt bli fel/missförstånd. Vill du inte själv fixa dammsugaren så får du lämna den till någon verkstad.

En jordad kontakt borde duga, ingen ledare ansluts till kontaktblecken.

[länk]

Fixat!✅
 
Bilder??
 
M -MH- skrev:
Bilder??
 
  • En hand håller en europeisk typ av stickkontakt med två stift mot en inomhusbakgrund med kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dammsugare, röd, sladd, golvverktyg, kakelgolv, parkopplad, husgeråd, städutrustning, hushållsapparat, suddig, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.