Jag har blåbetong som uppenbarligen strålar tillräckligt för att min FTX ventilation inte ska hinna med. Ligger på 200-300 bq/m3 i de rummen som jag vill börja med.
Idag är det puts ovanpå blåbetongen och sen väv och färg. Det finns dock sprickor. I ett annat rum är det tapet ovanpå putsen och i ett är det panel på reglar direkt på blåbetongen. Inga stora skillnader i radonförekomst mellan de olika rummen dock. Har även ett helkaklat rum med samma radonhalt. Men visst, radonet kan sugas dit av ventilationen.
Det kan vara markradon men det är inget stort undertryck i huset. Vet inte om jag ska ha radonsug eller inte, men eftersom väggarna avger radon hur som helst så tänker jag åtgärda dom vartefter.

Just nu renoverar vi i ett rum så det finns möjlighet att experimentera. Det tråkiga med radontapet och allt är ju att inget går att hänga upp på väggarna. Därav funderar jag på att spärra med något och sen sätta en panel på väggen. Om man limmar dit reglarna bakom panel mot väggen borde väl de täta de hål man samtidigt gör i tätskiktet.
Ett alternativ är ju att jag ställer en ny innervägg med 45x45 reglar 1 cm ut från blåbetongväggen och då kan jag ju skruva i den bäst jag vill om väggen bakom är tät. Vissa är väggarna är nergrävda (suterräng) så det måste man väl ta i beaktande. Dock verkar de bra dränerat med optidrain.

Men hur har ni åtgärdat era blåbetongväggar?

Tack på förhand!
 
Docno
Tycker det är märkligt att FTX inte har lyckats sänka halten mer om det enbart är blåbetong som dessutom är behandlad. Har du kollat så att det inte är markradon också?
 
Tack för engagemanget.
Jo det är säkert markradon också.
Högriskmark.

Men vill ändå välja spärrmetod till väggarna.

Docno Docno skrev:
Tycker det är märkligt att FTX inte har lyckats sänka halten mer om det enbart är blåbetong som dessutom är behandlad. Har du kollat så att det inte är markradon också?
 
  • Gilla
Docno
  • Laddar…
Vet du om det är högstrålande betong eller gissar du bara?

Har du kollat att ventilationen har rätt flöden?
 
Byt ut icke-bärande innerväggar så minskar du problemet. Är ju lika bra och innebär inte så stort jobb trots allt.
 
  • Wow
Tubes
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Byt ut icke-bärande innerväggar så minskar du problemet. Är ju lika bra och innebär inte så stort jobb trots allt.
Nja, hos mig är det ingen vägg som är enkel att byta ut.
Annars hade jag gärna gjort det.
 
S Srixon skrev:
Vet du om det är högstrålande betong eller gissar du bara?

Har du kollat att ventilationen har rätt flöden?
Jag baserar det på en utredning från 2009. Där man gissade hälften/hälften mark och blåbetong. Ventilationen är ok inställd. Ska optimeras men kommer inte hjälpa till tillräckligt mycket.
 
Hej! Vi har ett liknande problem. Installerat ny FTX, t.o.m. sänkt frånluften för att skapa ett övertryck i huset men det tycks inte hjälpa. 230-300 Bq på sutterängplanet oavsett. Vi har tyvärr högstrålande blåbetong. Blir så less. Undrar därför hur det har gått för dig? Vilka åtgärder valde du? Jag funderar ventilerade golv och väggar. Men känns som ett enormt projekt. Och dyrt. Alternativkostnaden är i och för sig ett annat hus....
 
Hej. Det är inte "löst" än. Jag har optimerat ventilationen mer men det räcker inte. Men jag börjar bli mer övertygad om att det är markradon. Så det blir väl en radonsug så småningom. Att ventilera väggarna och golvet skulle jag göra först när jag vet att en radonsug inte hjälper. Men jag testade att lägga plast på golvet och tejpa mot väggarna i ett rum och det hjälpte inte. Så där borde det komma från väggarna, men jag sover inte där så vete fan om jag orkar göra mer om radonsugen inte hjälper. På övervåningen är det ok. Men om ventilationen stannar så stiger halten fort.

Skicka PM om du vill ringa och diskutera.


B Bennca skrev:
Hej! Vi har ett liknande problem. Installerat ny FTX, t.o.m. sänkt frånluften för att skapa ett övertryck i huset men det tycks inte hjälpa. 230-300 Bq på sutterängplanet oavsett. Vi har tyvärr högstrålande blåbetong. Blir så less. Undrar därför hur det har gått för dig? Vilka åtgärder valde du? Jag funderar ventilerade golv och väggar. Men känns som ett enormt projekt. Och dyrt. Alternativkostnaden är i och för sig ett annat hus....
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
En annan grej som jag inte minns om den nämns här i tråden. Men under en plastmatta hitta jag en lucka ner till en renslucka i avloppet. Troligen inte öppnat på 50 år. Men i det rummet var det 2500 Bq när dörren var stäng. Nu har jag tätat lucka och satt en separat badrumsfläkt ut genom väggen där. Det kan varit en stor källa till radon i rummet utanför och det kan absolut åkt upp för trappen där.

Jag har inte långtidsmätt igen utan går på min radoneye. Men lustigt att man inte hitta den källan under radonbesiktningen.

Med det sagt. Leta efter luckor genom betongplattan. Jag har borrat ett provhål genom plattan i pannrummet också, och även där har jag höga värden. Men det sugs ut direkt och dörren är tätad.

B Bennca skrev:
Hej! Vi har ett liknande problem. Installerat ny FTX, t.o.m. sänkt frånluften för att skapa ett övertryck i huset men det tycks inte hjälpa. 230-300 Bq på sutterängplanet oavsett. Vi har tyvärr högstrålande blåbetong. Blir så less. Undrar därför hur det har gått för dig? Vilka åtgärder valde du? Jag funderar ventilerade golv och väggar. Men känns som ett enormt projekt. Och dyrt. Alternativkostnaden är i och för sig ett annat hus....
 
S Surgubbe skrev:
under en plastmatta hitta jag en lucka ner till en renslucka i avloppet.
S Surgubbe skrev:
Men under en plastmatta hitta jag en lucka ner till en renslucka i avloppet.
Bra jobbat! Där har du nog åtgärdat pen rejäl radonkälla. Vi har en liten skrubb under trappan mellan våningsplanen som används som förråd. Mätte med Ecoqube radonmätaren. Den visade på 3700 Bq timme efter timme. Trodde det var fel på mätaren men efter att ha löst dess spec visade det sig att den inte mäter högre värden än så. Det finns en ganska rejäl spricka i betonggolvet., där jag utgår från att det läcker in markradon. Ska laga sprickan. Funderar på att ventilera skrubben men en Paxfläkt, precis som du, eftersom utrymmet helt saknar ventilation.

Funderar allvarligt på att ta bort tapeterna i ett rum på suterrängplanet och måla med vanlig, täckande inomhusfärg för att se om det ger nån effekt trots vetskap om riskerna med stoppad fuktvandring och upptorkning i väggen.
 
B Bennca skrev:
Bra jobbat! Där har du nog åtgärdat pen rejäl radonkälla. Vi har en liten skrubb under trappan mellan våningsplanen som används som förråd. Mätte med Ecoqube radonmätaren. Den visade på 3700 Bq timme efter timme. Trodde det var fel på mätaren men efter att ha löst dess spec visade det sig att den inte mäter högre värden än så. Det finns en ganska rejäl spricka i betonggolvet., där jag utgår från att det läcker in markradon. Ska laga sprickan. Funderar på att ventilera skrubben men en Paxfläkt, precis som du, eftersom utrymmet helt saknar ventilation.

Funderar allvarligt på att ta bort tapeterna i ett rum på suterrängplanet och måla med vanlig, täckande inomhusfärg för att se om det ger nån effekt trots vetskap om riskerna med stoppad fuktvandring och upptorkning i väggen.
Hitta du det nu?
Bra gjort hur som! Ja försök täta men helt bra kommer det inte bli. Så du måsten luften ut på annat ställa än huset. Men låter som ett ställe där du kan ha ragonsug.

Jag har fastnat mer och mer för påstendet att de flesta radonproblem i hus kommer från markradon.


B Bennca skrev:
Bra jobbat! Där har du nog åtgärdat pen rejäl radonkälla. Vi har en liten skrubb under trappan mellan våningsplanen som används som förråd. Mätte med Ecoqube radonmätaren. Den visade på 3700 Bq timme efter timme. Trodde det var fel på mätaren men efter att ha löst dess spec visade det sig att den inte mäter högre värden än så. Det finns en ganska rejäl spricka i betonggolvet., där jag utgår från att det läcker in markradon. Ska laga sprickan. Funderar på att ventilera skrubben men en Paxfläkt, precis som du, eftersom utrymmet helt saknar ventilation.

Funderar allvarligt på att ta bort tapeterna i ett rum på suterrängplanet och måla med vanlig, täckande inomhusfärg för att se om det ger nån effekt trots vetskap om riskerna med stoppad fuktvandring och upptorkning i väggen.
 
  • Gilla
Bennca
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.