BirgitS
L LindaCu skrev:
Hej!
Ditt hus och huset i inlägget med sviktande golv som det refereras till har olika bärande lösningar även om de liknar varandra geometriskt. Kattvindsväggarna är i ditt fall inte bärande. Men ta inte bort den horisontella ”takbalken” då den är viktig.

//Linda - konstruktör
Varför är det inget bärande i kattvindsväggarna trots att de är med på sektionsritningen och varför räcker det med hanbjälken?

Ingen kritik utan jag vill bara lära mig mer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det inget bärande i kattvindsväggarna trots att de är med på sektionsritningen och varför räcker det med hanbjälken?

Ingen kritik utan jag vill bara lära mig mer.
BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det inget bärande i kattvindsväggarna trots att de är med på sektionsritningen och varför räcker det med hanbjälken?

Ingen kritik utan jag vill bara lära mig mer.
Vad som redovisas på en sektion kan variera, inte minst på äldre ritningar. I just den här sektionen ser jag att konstruktören skrivit ut dimensionerna på konstruktionsvirket, medan kattvindsväggen inte har någon hänvisning. OM kattvindsväggen skulle vara bärande så skulle den utsättas för stort tryck, och då måste dimensionen vara ungefär av samma kaliber som överarmen. Jag ser också på hur anslutningen är ritad att den inte är bärande.
/Linda
 
  • Gilla
Zoldot och 1 till
  • Laddar…
Vår ritning ser ut så här. Vår nya vägg hamnade ungefär där den streckade linjen är.
 
  • Arkitektonisk ritning av husfasad med måttangivelser och detaljer, troligtvis för konstruktion eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zoldot
  • Laddar…
F FMagnus skrev:
Vår ritning ser ut så här. Vår nya vägg hamnade ungefär där den streckade linjen är.
F FMagnus skrev:
Vår ritning ser ut så här. Vår nya vägg hamnade ungefär där den streckade linjen är.
Huset ser ut att vara likt vårt, hur är din planlösning?
Alltid kul att se olika lösningar innan man ger sig på och modifierar
 
Zoldot Zoldot skrev:
Huset ser ut att vara likt vårt, hur är din planlösning?
Alltid kul att se olika lösningar innan man ger sig på och modifierar
Så här ser det ut nu, vi kommer så småningom att ändra planlösningen på andra våningen.
 
  • Arkitektonisk ritning av en sektion, snitt och planvy, med måttangivelser och anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en planlösning. Dimensioner och rum benämnda. Linjer, mätningar och tekniska kommentarer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad arkitektonisk ritning eller planlösning med mått och anteckningar, daterad Mars 1935.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.