Hej!

Skulle vilja ha lite synpunkter på denna konstruktion som gäller för en toalett. (dvs inget badrum).

Konstruktion

Solit trägolv -> glespanel med max 2 cm glipa (22x95) med golvvärme + plåtar i -> minerit limmad/skruvad -> (fuktspärr?) -> klinker

Frågor
1) Fuktspärr, inget krav på en toalett egentligen eller? Funderade på att fuktspärra golv + en dec upp på väggarna och sätta in en golvbrunn
2) Skruva i mineriten, lim fäster väl inget vidare mot plåtar, som i sig inte är så väl fastsatta.
3) Styvt nog? Tjocklek på minerit?
 
1. Jo, på golvet och uppvik, alltså som du säger typ en dm.
 
Har letat efter kommentarer på följande konstruktion men hittar inga som passar så där exakt.

Solit trägolv -> glespanel med max 2 cm glipa (22x95) med golvvärme + plåtar i -> golvgips -> flytspackel (för fall) -> (fuktspärr?) -> klinker

eller spån istället för golvgips? Men det sprider inte värmen så himla bra eller? Det gäller en mindre toalett om det har nån betydelse.
 
Det beror egentligen på vad du har under det massiva trägolvet, alltså bärigheten i bjälklaget. Men om vi förutsätter att den är okej, så tycker jag att din konstruktion verkar bra.
 
Det är kasetter enligt elementhuskonstruktion. Det var det tidigare bärande golvet, låg bara en spånskiva ovanpå. Men får man lägga golvgips under flytspacklet? Har inte hängt med i allt kackel om nya regler riktigt. :)
 
Visst får man göra det. Du kan även skippa flytspacklet, du behöver ju inget fall i det rummet.

Jag känner inte till mycket om bärigheten i den typen av bjälklag, men jag gissar att den är okej.
 
Jamen va underbart, då har jag inga ursäkter längre! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.