Har en köpt ett bättre begagnat torkskåp och hade velat ha lite tips om hur man bäst kopplar in frånluftsslang. Sedan tidigare har vi en gammal frånluftstorktumlare som är kopplat till ett ventilationshål som är direktkopplat utomhus. Se bild.

Har begränsade kunskaper inom detta område. Har någon något tips hur jag kan koppla in mitt torkskåp till luftuttaget? Har en idé om att sätta ett T-rör (t ex detta) antingen direkt i luftuttaget, eller möjligen en 90-gradersböj och sen T-röret. Min pappa föreslog att sätta T-röret nära torkskåpet och låta torktumlaren och torkskåpet ha ett längre gemensamt rör.

Har ni några tips? Något av min plan som verkar smart/korkat?
 
  • Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, rengöringsmedel och kläder som torkar. Oorganiserat och fullt med objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hoppas du skojar/trollar?
 
B Boende45 skrev:
Jag hoppas du skojar/trollar?
Nej, inte ett dugg! Men glad att min okunskap kan glädja dig. Kan du utveckla vad du menar?
 
A
A Apex11 skrev:
Nej, inte ett dugg! Men glad att min okunskap kan glädja dig. Kan du utveckla vad du menar?
koppla ihop med t-rör som du beskriver men du behöver en fläkt som går under drift sista biten för att inte blåsa luften mellan skåp och tumlare
90böj -fläkt -rakrör -90böj i hörnet - rakrör - t-rör. man använder inte plast utan spirorör till detta
 
  • Gilla
Apex11
  • Laddar…
Borde det inte funka med ett kallrasskydd istället för fläkt? Då slipper man fundera på om fläkten är för stark eller för svag i förhållande till maskinernas fläktar.
 
  • Gilla
Apex11
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
koppla ihop med t-rör som du beskriver men du behöver en fläkt som går under drift sista biten för att inte blåsa luften mellan skåp och tumlare
90böj -fläkt -rakrör -90böj i hörnet - rakrör - t-rör. man använder inte plast utan spirorör till detta
Det låter som en bra uppsättning. Varför är det bättre med spirorör än plast?
 
Hep Hep skrev:
Borde det inte funka med ett kallrasskydd istället för fläkt? Då slipper man fundera på om fläkten är för stark eller för svag i förhållande till maskinernas fläktar.
Om det hade fungerat med kallrasskydd vore det helt klart enklare också. En mer omfattande renovering av tvättstugan är planerad inom en ca treårsperiod, så måste inte bli helt perfekt nu.
 
A
A Apex11 skrev:
Det låter som en bra uppsättning. Varför är det bättre med spirorör än plast?
brinner inte
 
  • Gilla
Apex11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.