Hej

Jag håller just nu på att bygga ett uterum med islolerglas i väggar, kanalplast i tak samt cellplast under lärktrall. Jag håller just nu på med regelverket. Stomme och tak kommer nästa vecka.

Vi vill kunna ha en vinranka som växer direkt i marken inne i uterummet. Dvs ingen kruka. Har någon erferenhet av något liknande och eventuellt några tipps/idéer/varningar etc?
Min tanke är att i ena hörnet av uterummet lämna en öppning på ca 30 x 30 cm som isoleras med cellplast ca 50 cm ner i marken. Vinrankor har ju extremt långa rötter så dom borde ju då kunna hitta vatten "utanför" uterummet så man slipper vattna.

/ M
 
Tänk på att vinrankan skräpar ner ganska mkt i samband med blomningen, ivarjefall gör den jag har det. Har du ett litet uterum så kanske inte det är så roligt om vinrankans placering är nära ett ev matbord.
 
Fuktighetsgraden ökar förstås med jord och grönt i uterummet. Har du minusgrader i rummet på vintern så blir det väl frostigare på rutorna... men med värme på torde det inte spela nån större roll (sen har du så liten del, bara 30*30). Jag har en bekant som bygger uterum där 1/3 av ytan ska bli växthus (känns som mkt jord där man sitter och fikar :) )....
 
vår vinranka är planterad precis utanför uterummet och går in först efter 2 meter ute och in genom ett litet borrat håll under taket. Hålet för vara generöst tilltaget eftersom stammen blir tjockare med tiden. Den delen av stamen som är ute får blad mycket senare än rankor inomhus. Inne blir det grönt mycket tidigtare. I år, efter 3 års väntan, har vi fått första skörd. Den växer enormt på en sommar och man får klippa och klippa så den inte breder ut sej för mycket. Den skräpar en del men det kan man leva med :). Man får dra någon snöre eller tråd under taket så att rankor har något att hänga på.
På det sett slipper man ha ett håll i golvet ( vi har betonggolv) men får en i väggen i stället ;). Tror inte du behöver ha 30x30 håll i golvet och isolering för rötterna. 5-6cm i diameter skulle räcka långt.
Lycka till!
gaia
 
Hemmakatten
Det är inte bra att plantera växter som sedan får växa i två olika temperaturzoner. Inne i växthuset skjuter skotten fart tidigt, medans rötterna på utsidan inte hänger med. Tjäle, kall jord och som kontrast varmt och skönt uppe vid "huvudet". Risken är att växten dör.
Jag skulle plantera och låta vinrankan växa inne i växthuset ELLER utanför. Det finns flera vinsorter som klarar minus 20-30 grader, bl.a Zelga (eller möjligtvis heter den Zilga).
 
Hemmakatten skrev:
Inne i växthuset skjuter skotten fart tidigt, medans rötterna på utsidan inte hänger med. Tjäle, kall jord och som kontrast varmt och skönt uppe vid "huvudet". Risken är att växten dör.
Tror inte det är så farligt . Vindruvan dör om rotterna inte klarar klimatet men den kan justera knoppsprickningen efter temperaturen bara roter är levande.
Vi har levt med risken i 3 år och känner till andra som klarat över 10 år ...därifrån fick vi ideen :).
Så går det till i vårt inglasad, ej isolerad uterum i Skåne:
Bladen utvecklas inte så länge rotterna är frusna och ingen saft pumpas upp. När rötter kommer in i "drifttemperatur" så känner knopparna efter om det är dags att spricka. Det är högt tryck i stammen så man får inte klippa - plantan kan förblöda och dö. Rankor som är inomhus tycker att det är tillräckligt varmt och det grönskar men dom utanför väntar ett par veckor till. Blev själv överraskad hur anpassningsbar växten är.

Idag hänger vindruvor fortfarande i vår uterum och blir bara sötare ;). Utanför fick vi inga för jag har klipt bort dom. Druvorna ute hann inte mogna föra året så det var inget jag satsade på i år. Föra året fanns det bara gröna blad på ettårs rankor inne därför att en ranka ska vara 2 år gammal för att bära frukt. Hoppas på lika bra skörd nästa år också ...

Storsta risk att plantan dör är att rotter fryser bort eller att den förblöder om man klipper den i fel tid. Bästa tid för klippning är oktober-november efter att bladen vissnat och ramlat av.
gaia
 
Tack för alla tipps!

Jag kommer ha ett isolerat uterum där det aldrig kommer att bli minusgrader. Kommer bla att ha mitt citronträd där som jag satte som kärna för 36 år!!! sen.

Det blir nog ett litet hål på ca 10 cm. Är det någon som har tipps på en bra druvsort. Jag vill ha en som ger en bra skörd med söta goda druvor.

/ M
 
Hemmakatten
Vill nog ändå hävda att det är en "riskkonstruktion" att plantera plantan utomhus och leda rankan inomhus. Men som med alla riskkonstruktioner så är det ju så att vissa går det bra för och andra inte. Jag skulle absolut sätt även plantan inhomhus i växthuset, precis som Etsare skriver i sitt första inlägg, finns ju ingen anledning att plantera den på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.