M
Hej!

Efter ett halvår med ofredande och skadegörelse behöver jag en bättre övervakningskamera vid vår ytterdörr som filmar ”besökarna”. Behöver helt enkelt få bättre ansiktsbilder på fanskapen…

Problemet är allmän väg/villagata ligger 6m rakt framför entrén, vilket gör att jag får vinkla kameran väldigt mycket uppåt eller maska bort halva bilden (IMY, GDPR, någon blir kränkt av något man inte vet om).

Jag vet att det finns extremt kunniga människor här, men har någon sett en övervakningskamera med kort skärpedjup istället som det vanliga typ 2m till oändligt?

Med ett kort skärpedjup kan jag rikta kameran optimalt, slippa maska bort och få allmän väg suddig.

Kollat en del på
https://ipcam-shop.dk/sv/videooever...se-poe-sort-p6878#quick-tab-extra12-496926932

vad jag har sett kan man byta linsen som är gängad med M12, frågan är bara hur hittar man optimal lins med rätt skärpedjup? Funkar det? :thinking:
 
Svårigheten ligger nog i att skärpedjup inte är en verklig cut-off utan du filmar ju de facto ut på allmän väg i vilket fall.
 
M
Tänker att en helsuddig gata borde vara vara ungefär som en maskad kameravy. Har flera kameror nu som täcker delar av gatan men som är maskade, vilket IMY inte såg några problem med.

Frågan kvarstår, finns det linser som klarar att få en tillräckligt bra suddig bakgrund?
 
Detta beror lite på vilket system du tänker köra.

I mitt system kan jag mörka delar som går utanför tomten.

I ett fall där jag inte vill trigga inspelning, men få med allt som kameran visar så triggar jag när personer kommer upp på gården med fötterna, ansiktena är då "utanför tomten" och riskerar att inte bli med om jag hade mörkat utanför tomten. Tycker det är rätt okej, det spelas ju in på det som är utanför tomten, men för att det ska triggas så måste de vara på tomten.
 
M
Kör en Hikvision NVR DS-7716NXI-I4 så det är inga problem att lägga triggers osv… får väl bli ett Kafta-samtal med IMY igen :rolleyes:
 
Maska går ju fint att göra i efterhand innan materialet skickas iväg till Polis eller dylikt…
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade i din situation valt att strunta i vad man får får filma och inte.

Sätt BRA kameror (ja flera) på rätt höjd (dvs ansiktshöjd), se till att de är dolda eller säkrade för själva skadegörelsen samt att inspelningen inte sker lokalt i kameran.

Bevisföringen kommer vara 100% legit hur den än kommit till.
Ser ingen större risk / chans att åklagaren väljer att göra ett eget ärende på filmen, någon separat måste anmäla dig för det för att det ska bli problem.

Om någon anmäler dig så får man kanske ta det då men även då är det kanske värt det för att sätta dit skadegörarna...


/Jocce
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
M
Det förutsätter dock att jag inte själv tillhör kategorin polis eller dylikt…. :rolleyes:
 
Jag kommer ihåg att jag tänkte när jag såg filmen från bomben på Bryggargatan den 11 december 2010:

Hur är det möjligt att det finns en privat övervakningskamera här?

Kameran sitter monterad utanför entrén vid klockbutik Step in watch center och täcker korsningen Drottninggatan-Bryggargatan.

Den kameran var naturligtvis olaglig, men brydde sig någon?

Det tog 48 timmar innan polisen ens hämtade in filmen.

Polisen ville enbart ha den del av filmen som visar händelserna på Drottninggatan-Bryggargatan en timme före explosionen och en timme efter.

Trots att det fanns en hel månad inspelad!

https://www.svd.se/a/514a6ce3-1f1f-37a3-82e9-d9dad7c21e1d/polisen-nobbade-film-fran-terrorplatsen

Blev butiksinnehavaren åtalad för inspelningen?
Jag har i vart fall inte hört något om det.
 
M MLA79 skrev:
Det förutsätter dock att jag inte själv tillhör kategorin polis eller dylikt…. :rolleyes:
Vet inte riktigt hur "hårt" det blir mot motsvarande, kontra privatperson? Tror inte brottet som EENTUELLT kan komma upp är tillräckligt stort för att du ska bli av med jobbet iallafall?

Annars sätt en kamera från "fel håll", typ Åtelkamera på batterier, som filmar in mot huset....


/Jocce
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.