A
I min bostadsrätt ser det ut såhär. Där vattnet åker ner från badrumsgolvet och där badvattnet ”stänker över”.

inte nog med att det ser förjävligt ut så ser du som att här kan det blir problem. Borde det inte vara en fog eller liknande runt? Ser ut som det tidigare varit det.
Hur fixar jag det här som total amatör? Vad köper jag på Bauhaus och vad behöver jag göra?

räcker det att göra rent med anti mögel spray, låta torka och lägga någon fog runt om?

Vill såklart renovera men ska bli stambyte om 3 år, därav vill jag göra det nödvändigaste och inte mer
 
  • Gammal, smutsig golvbrunn med vit rostig gallerlock, kakelvägg, bruna klinkerplattor och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är ju emaljen på den gamla gjutjärnsbrunnen som har släppt och nu är det ett rosthärke. Går aldrig att få bra utan måste bytas ut. Men vanligt handdiskmedel och en diskborste kommer nog att förbättra äckelkänslan lite,
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju emaljen på den gamla gjutjärnsbrunnen som har släppt och nu är det ett rosthärke. Går aldrig att få bra utan måste bytas ut. Men vanligt handdiskmedel och en diskborste kommer nog att förbättra äckelkänslan lite,
Menar du ”gallret”? Jag syftar på runt om. Kommer det in fukt o skit under kaklet om det inte är tätt?
 
Claes Sörmland
A annaww skrev:
Menar du ”gallret”? Jag syftar på runt om. Kommer det in fukt o skit under kaklet om det inte är tätt?
Tänker på ramen utanför gallret som utgör själva brunnen:

Närbild, låg upplösning, texturer, odefinierbara former, möjligen förfall eller smuts. Svårt att tyda innehåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle göra rent med något kalklösningsmedel. Sedan slipa lätt och måla med hamarite. Sedan foga med klinkerfog.
 
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker på ramen utanför gallret som utgör själva brunnen:

[bild]
A annaww skrev:
Menar du ”gallret”? Jag syftar på runt om. Kommer det in fukt o skit under kaklet om det inte är tätt?
okej, tack. Men måste väll finnas nån form av fog man kan snygga till o lägga över den?
 
A
J J Vos skrev:
Jag skulle göra rent med något kalklösningsmedel. Sedan slipa lätt och måla med hamarite. Sedan foga med klinkerfog.
Typ en sånhär?
 
  • Burk med vit hammarlack, Rust-Oleum CombiColor, näthandelssida, pris och köpalternativ, leveransinformation, 250 ml.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Claes Sörmland
A annaww skrev:
okej, tack. Men måste väll finnas nån form av fog man kan snygga till o lägga över den?
Jag har svårt att tro att du kan få en fog att fästa på rostat gjutjärn. Rost är poröst och binder fukt och det torkar liksom aldrig ut. Det är därför man måste slipa bort all rost innan man målar över rostblämor på den gamla bilen.
 
A
Okej… :/
Tror du att något i den här stilen som nån annan tipsade om kan hjälpa?
 
  • En skärmbild från en webbutik som visar hammarlackfärg i en burk, prisinformation, och köpalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
A annaww skrev:
Okej… :/
Tror du att något i den här stilen som nån annan tipsade om kan hjälpa?
Ledsen att behöva vara en dysterkvist men jag tror det ser OK ut i en månad och sen flagnar det av från rosten.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ledsen att behöva vara en dysterkvist men jag tror det ser OK ut i en månad och sen flagnar det av från rosten.
ok tack, vill ändå ha ärliga svar. Surt som student lägga pengar på massa skit om det ändå inte kmr hålla… CSN räcker inte så långt.
Jag får köra en stor rengöring o hoppas det ser bättre ut. Kanske måla gallrets fula fläckar
 
A annaww skrev:
ok tack, vill ändå ha ärliga svar. Surt som student lägga pengar på massa skit om det ändå inte kmr hålla… CSN räcker inte så långt.
Jag får köra en stor rengöring o hoppas det ser bättre ut. Kanske måla gallrets fula fläckar
Denna färgen lossnar inte sådär snabbt. Det kommer att se fräscht ut iaf fram till stambyten som planeras om 3 år.
Kanske inte jämföra sprayfärg till bil med rostfärg till en golvbrunn. Varken kravet på utseendet eller påfrestningar eller färgens egenskaper är jämförbara anser jag iaf.
 
H
A annaww skrev:
ok tack, vill ändå ha ärliga svar. Surt som student lägga pengar på massa skit om det ändå inte kmr hålla… CSN räcker inte så långt.
Jag får köra en stor rengöring o hoppas det ser bättre ut. Kanske måla gallrets fula fläckar
Kontrollera att inte färgen måste härda i värme. Ibland står det inte på färgburken utan måste gå in på tillverkaren hemsida för att se det. Fick den kunskapen efter jag hade målat. Dock var detta en sprayfärg. Det var bara att lämna in det till lackerare istället, den kostnaden stod varuset för eftersom det var en överraskning för dem själva också att färgen måste härda i värme.
 
jag ser ingen mögel alls? Mest "skit" och massa jox som såklart samlar sig i ojämna fogar. Att gallret rostat lite är väl en sak men det övriga kan man ju fixa enkelt med en stålborste och lite kakelfog som appliceras runt brunnen .
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Hammarlack funkar bra för att hålla gallret lite snyggare i några år. Rengör det så gott du kan först med tex stålull, och se till att täcka ordentligt med färgen. Vi gjorde precis så på en omålad rostig golvbrunn i garaget. Efter några år slog det igenom lite rost, men det såg åtminstone lite prydligare ut.

Golvbrunnen skulle jag sanera med diskborste (som man aldrig mer tänker diska med). Inga sura kemikalier, de kan fräta sönder gjutjärnet om det sjunger på sista versen. Fogen ska jag inte uttala mig om. Skrubba med diskborsten eller en gammal tandborste och se hur det ser ut efter det? Kanske med lite Cif Cream också, det är basiskt och väldans effektivt på det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.