En fundering . Vad är en rimlig årsavgift på en tomtägarförening ( ej samfällighet) på 64 tomter . De flesta bor permanent och det är grusväg . Alla har eget Va och avlopp . Så inget ingår. Grusvägen är inte särskilt lång in från landsvägen och den är hålig och gropig .
På själva budgeten 2022 har de betalat 70.000 kr år i plogkostnader . Vad jag minns så var det mild vinter och plogbilen kom kanske 4 - 5 ggr. Jag tycker det låter orimligt .
för 70.000 får man plogning i 14 dagar om man betalar 500kr h . är det någon som vet vad plogning kan kosta . ? På googel står det 500kr h och jag har själv anlitat plogning på mitt förra ställe och då tog de mellan 700- 1500 per gång
Självklart var det en mindre väg och gårdsplan bara.
Nu har de höjt årsavgiften utan röstning och de hävdar att det måste finnas en buffert på 100.000 i fall något händer . ?
De hävdar även att en samfällighet skulle öka kostnaderna ?
 
Du får inte en plogbil för 500/h... möjligen en chaufför till den.
Gissar på minst 2000/h
 
  • Gilla
Lars Lun och 2 till
  • Laddar…
M Maria1010 skrev:
En fundering . Vad är en rimlig årsavgift på en tomtägarförening ( ej samfällighet) på 64 tomter . De flesta bor permanent och det är grusväg . Alla har eget Va och avlopp . Så inget ingår. Grusvägen är inte särskilt lång in från landsvägen och den är hålig och gropig .
På själva budgeten 2022 har de betalat 70.000 kr år i plogkostnader . Vad jag minns så var det mild vinter och plogbilen kom kanske 4 - 5 ggr. Jag tycker det låter orimligt .
för 70.000 får man plogning i 14 dagar om man betalar 500kr h . är det någon som vet vad plogning kan kosta . ? På googel står det 500kr h och jag har själv anlitat plogning på mitt förra ställe och då tog de mellan 700- 1500 per gång
Självklart var det en mindre väg och gårdsplan bara.
Nu har de höjt årsavgiften utan röstning och de hävdar att det måste finnas en buffert på 100.000 i fall något händer . ?
De hävdar även att en samfällighet skulle öka kostnaderna ?
Maria var har Du ditt eget förstånd?
Ja, på Google kan jag hitta att en dansk krona kostar 75 öre i svenska kronor. Det är en korrekt uppgift dock var det länge sedan som den gällde.

Vilket årtionde som det kostade 500 kr inklusive moms för plogning?
Gissar 1970-talet.
Idag så betalar du säkert 2.000 kr eller mer per timme en söndagsmorgon.
 
Ok Det låter Dyrt 3-4 plogningar för 70.000kr Det stämmer säkert . Då ska jag lägga ner min tandläkarklinink och köpa en traktor . Bra inkomst ingen utbildning inget ansvar
 
Claes Sörmland
Problemet med snöröjning på många håll i landet är att det sällan finns något jobb och sen plötsligt vill alla ha snöröjt under samma enstaka timmar. Det driver upp priset på den tjänsten.

Så snöröjning kan vara väldigt billigt på rätt plats ute på landet där en lokal bonde/markägare gör det lite halvideellt för sidopengar, nästan som en tjänst för grannskapet. Men ska man ta in proffs som lever på maskinentreprenad så drar det iväg.

För 64 tomter borde väl avgiften ligga på 1000-2000 kr om året i mina trakter. Det lägre beloppet om kommunen/staten skjuter till medel i form av bidrag, det högre om de inte gör det.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Njaa. 2000/h låter högt. Nu har jag aldrig anlitat plogbil. Men jag har anlitat entreprenadfirmor för grävning, lastbil med kran för transporter osv. En plogbil är ju antingen en lastbil med plogblad, elller något i stil med en frontlastare med plogblad.

För mig kostade lastbill med kran under 1000 kr/h, och halvstor grävmaskin strax över 1000 kr/h för ett kort jobb (4 h). Där tillkom iofs. 2500 för transport av maskinen.

Men för plogning gissar jag att det tillkommer en viss beredskapskostnad.
 
Om ni har lagt ut snöröjningen på entreprenad betalar ju ni en hel del för att någon ska komma och ploga om det kommer snö.

Vill ni komma billigare undan får man ju göra en deal med lokal bonde eller liknade.
 
M Maria1010 skrev:
Ok Det låter Dyrt 3-4 plogningar för 70.000kr Det stämmer säkert . Då ska jag lägga ner min tandläkarklinink och köpa en traktor . Bra inkomst ingen utbildning inget ansvar
Du är välkommen till traktorbranschen! Många säger som du, att de som jobbar inom bygg och även snöröjning tjänar massvis med pengar och det är bara att håva in dom. Vi i denna bransch funderar på att byta jobb också! Man kanske skulle bli politiker eller tandläkare, dom verkar tjäna pengar som gräs! Några års utbildning bara! Politiker kan höja sin lön 20% om dom vill, pengarna bara strömmar in hela tiden genom skatten. Alla som varit hos en tandläkare vet hur dyrt det är! Dessutom får dom mer pengar av staten!! En riktig guldbransch!!
Visst mått av ironi finns i texten!!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa. 2000/h låter högt. Nu har jag aldrig anlitat plogbil. Men jag har anlitat entreprenadfirmor för grävning, lastbil med kran för transporter osv. En plogbil är ju antingen en lastbil med plogblad, elller något i stil med en frontlastare med plogblad.

För mig kostade lastbill med kran under 1000 kr/h, och halvstor grävmaskin strax över 1000 kr/h för ett kort jobb (4 h). Där tillkom iofs. 2500 för transport av maskinen.

Men för plogning gissar jag att det tillkommer en viss beredskapskostnad.
2.000 kr per timme inklusive moms en söndagsmorgon är fullt rimlig debitering i vilket stadsområde som helst.
Vad har du för prisuppgifter inom närhet till stad en röd dag?
 
M Maria1010 skrev:
Ok Det låter Dyrt 3-4 plogningar för 70.000kr Det stämmer säkert . Då ska jag lägga ner min tandläkarklinink och köpa en traktor . Bra inkomst ingen utbildning inget ansvar
Har läst om tandläkare som debiterar staten för undersökningar som inte görs och en del tandläkare som debiterat miljoner för namn, "patienten" har över huvud taget inte ens varit på kliniken.
Så om Du vill tjäna pengar som tandläkare har Du möjlighet...
 
Om plogaren enbart tar betalt för plogningen är inte 2000kr/h dyrt. Om däremot tar betalt för beredskapen separat skulle ett pris under 1000kr/h vara rimligt. Kör man grus har man ju en helt annan möjlighet till vettig beläggning.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag tror inte att ni bara betalar för plogningen i sig utan även beredskapen. Nu kan jag inte summan i huvudet men i vårt BRF betalade vi en av Sveriges största förvaltare ca 35 000kr i snöskottning+saltning om året och här i Skåne finns det inte mycket snö att flytta på. Det blev 3 utryckningar det nämnda året. Ofta tillkommer det en utryckningskostnad och jour osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.