E
useless useless skrev:
Får man en stöt så går ju ström genom någon del av kroppen. Annars skulle man inte känna något.
Inte riktigt, det kan ju gå genom huden bara också.
 
A AG A skrev:
Hade då fått någon kyss av henne då?
Jag fick ju det av hennes kille
 
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Ja det var inte den kyssen man hade hoppats på... råkade komma åt en "öppen sladd" med skruvmejsel så åkte till akuten för vårdguiden sa det är mycket alvarligt. Men väl på plats så mätte dom bara min puls och så sa läkaren jag kan gå hem, inget mer med det? Man klämde lite på mig också för se om jag hade känseln...

Brukar ni åka till akuten om ni får en stöt eller är det bara slöseri på tid?
Det beror ju lite på hur hård kyss man får. Som mest har jag fått lite durr i armen under mina 25 år som elektriker och aldrig varit och kollat det. Får du däremot en strömgenomgång från exempelvis höger näve ut i vänster ben och tuppar av så kan det vara bråttom.
 
Skumpe
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Om man får strömgenomgång ska man ALLTID åka till sjukhus och begära EKG. Hjärtflimmer kan uppstå långt senare efter själva olyckan. Att läsa kommentarerna här är ganska skrämmande hur lätt man tar på en strömgenomgång.
Att få en ”stöt” i ena handen är inte samma sak som en strömgenomgång, dvs att strömmen passerar hjärtat ut i andra armen om den håller i jord.
Kom ihåg att en jordgelsbrytare löser vid 30 mA pga att då börjar det bli farligt för hjärtat och på en vanlig gruppsäkring kan det vara 10A+ vilket är direkt dödligt.
Kan du ge ett enda exempel på någon som har fått en stöt och sedan fått "hjärtflimmer långt senare" som ett resultat av stöten? Eller ens en trovärdig källa som beskriver hur det skulle gå till? Eller om det ens hänt?
 
Skumpe Skumpe skrev:
Kan du ge ett enda exempel på någon som har fått en stöt och sedan fått "hjärtflimmer långt senare" som ett resultat av stöten? Eller ens en trovärdig källa som beskriver hur det skulle gå till? Eller om det ens hänt?
Jag rättade mitt inlägg då jag hade fel info, trodde jag! Jag hade i bakhuvudet att jag någon gång läst detta.. Men om du läser inlägg senare så är det en person som beskriver just detta.
 
Skumpe
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag rättade mitt inlägg då jag hade fel info, trodde jag! Jag hade i bakhuvudet att jag någon gång läst detta.. Men om du läser inlägg senare så är det en person som beskriver just detta.
Du får nog länka källan direkt. Hittar inte någon i tråden.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Du får nog länka källan direkt. Hittar inte någon i tråden.
Fattar inte hur jag länkar men inlägg nr 51 i tråden.
 
Nissens
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Kan du få komplikationer längre fram eller om EKG såg normal ut är det att andas ut?
Eftersom du hade en jordfelsbrytare så var du aldrig utsatt för något farligt…
 
Nissens Nissens skrev:
Eftersom du hade en jordfelsbrytare så var du aldrig utsatt för något farligt…
Nja, skulle man få en kyss mellan fas och nolla hjälper ingen jordfelsbrytare i världen. Man ska inte ha en övertro på jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Nissens
Müssli Müssli skrev:
Nja, skulle man få en kyss mellan fas och nolla hjälper ingen jordfelsbrytare i världen. Man ska inte ha en övertro på jordfelsbrytare.
Eftersom ts uppger att han kom åt en fas med en skruvmejsel i en ”öppen sladd” så lär det sannolikt inte ha varit en kyss mellan fas och nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.