Har haft Vattenfall sedan urminnes tider och gick nyligen över från förmånligt fast till rätt vanskligt timpris.

Är det stor skillnad på timpris-levererande elbolag? Ser att många tipsar om Tibber men har svårt att förstå om de faktiskt är bra eller om sekten är stark.
 
Sekten är stark.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vattenfall är billigast vad jag kan se när jag jämför. Jag kommer att byta till dem till sommaren.

Men nästa år går jag ta något annat. Rabatterna ger ju en viss förtjänst varje år och det är ju väldigt lätt att byta.
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
När jag kollade runt verkade vattenfall vara billigast. Men det var med nykunds rabatt.
Tibber är inte särskilt billiga, trotts att de påstår att de inte har påslag.
 
Bra att veta att vattenfall är billigast just nu! Hade ingen aning. Men priset skiljer sig ofta för mkt mot nord pool för att jag ska förstå hur det hela funkar. Var jämför man bäst priser mellan bolag?
 
M Mk_12345 skrev:
Bra att veta att vattenfall är billigast just nu! Hade ingen aning. Men priset skiljer sig ofta för mkt mot nord pool för att jag ska förstå hur det hela funkar. Var jämför man bäst priser mellan bolag?
mitt tips är att kolla på din faktura och se vad du hr för påslag. Är det timpris sk det ligga spotpris i grunden och sedan adderas ev. Påslag och moms.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Är det timpris sk det ligga spotpris i grunden och sedan adderas ev. Påslag och moms
Det vanligaste är att elhandelsbolagen anger "inköpskostnad", vilket inte bara omfattar spotpris utan även diverse avgifter. Här kan det skilja en hel del mellan bolagen, från enstaka ören till över tio öre, så att bara jämföra påslagen som redovisas på fakturan ger inte hela bilden.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Det vanligaste är att elhandelsbolagen anger "inköpskostnad", vilket inte bara omfattar spotpris utan även diverse avgifter. Här kan det skilja en hel del mellan bolagen, från enstaka ören till över tio öre, så att bara jämföra påslagen som redovisas på fakturan ger inte hela bilden.
Då får man väl kräva informationen av elhandelnsbolaget antingen via fakturan eller vi kundtjänst.
Har man tillgång till spotpris så räknar man enkelt ut påslaget, så gör jag.

Hur som så är påslagen inte astronomiska, om Spotpriset är 1,76 kr/KWh så har man väl typ 1,77 kr/KWh med påslaget. Men då måste man först säkerställa att man tittar på timpris och inte något månadsmedel av ditt timpris. Isåfall påverkar ju ditt förbrukningsmönster också.
 
Ett enkelt sätt att välja är att som jag vara obstinat och vilja ha el från kärnkraft. Vips så har man typ två leverantörer att välja mellan. Problem solved. ;):rofl:
 
David Wallin David Wallin skrev:
Ett enkelt sätt att välja är att som jag vara obstinat och vilja ha el från kärnkraft. Vips så har man typ två leverantörer att välja mellan. Problem solved. ;):rofl:
Var tvungen att kolla hos "vindkraftskramarna" Vattenfall och nu kan man teckna kärnkraft...
https://www.vattenfall.se/elavtal/energikallor/karnkraft/
Vete tusan när de införde det valet?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Det har dom haft länge vad jag vet?
 
useless useless skrev:
Det har dom haft länge vad jag vet?
Vet inte´? Fortum skriver även de tydligt att man får kärnkraft.
För lat för att kolla.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hur som så är påslagen inte astronomiska, om Spotpriset är 1,76 kr/KWh så har man väl typ 1,77 kr/KWh med påslaget
Som sagt, det varierar. Vattenfall som nämns i tråden ligger under två öre, Greenely på över tolv öre, många bolag ligger runt sex öre. Skillnaden här kan lätt uppväga skillnader i de påslag som redovisas på fakturan.
Sen finns det glädjande nog de bolag som faktiskt redovisar samtliga påslag utöver spotpris på fakturan men jag tror de är i minoritet.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
A alfista skrev:
Som sagt, det varierar. Vattenfall som nämns i tråden ligger under två öre, Greenely på över tolv öre, många bolag ligger runt sex öre. Skillnaden här kan lätt uppväga skillnader i de påslag som redovisas på fakturan.
Sen finns det glädjande nog de bolag som faktiskt redovisar samtliga påslag utöver spotpris på fakturan men jag tror de är i minoritet.
Åter igen. Man kan fråga vad påslaget är och man kan räkna ut det själv om du har spotpriset timme för timme. Och det var väl det som var grundfrågan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.