Snailman
Det var visst inte så lätt det här...

om man tex ska ha 2.70 i takhöjd så finns det ju utegips i mått 1200x2700, men om man låter en sådan gå från undersidan av syllen till ovansidan av hammarbandet, så blir ju takhöjden på insidan 2,70-glespanel 22mm(för elen) - paneltak ??mm sedan så går ju tjockleken på golvbeläggningen bort oxå. Så då blir det ju inte 2.70 i takhöjd, utan flera cm mindre?

Är det så här man gör?
 
Mikael_L
Nä precis, men nåt krångligt ska det väl finnas då man ska bygga hus, eller hur ;) :D

Jag tror det är svårt att komma ifrån att kapa några gipsskivor någonstanns.

Här diskuterar vi detta problem, men endast innerväggar, inget utegips är inblandat.
http://forum.byggahus.se/loesvirke/72082-reglar.html
 
Snailman
Jo, jag har väl hamnat där nånstans... men om man vill att isoleringen ska stämma ska man ju helst ha cc 600, det anger ju även gipsfabrikanterna att man ska ha för deras skivor... men 2700 blir ju lämpligen 4x600+300

Innan jag bestämmer hur jag gör så skulle jag gärna vilja veta hur husfabrikerna brukar göra?

jag har ju i mitt 20 är gamla hus lite drygt 2.40 i verklig höjd inomhus (mellan takskiva och golvyta alltså)

Har sett att det finns utegips som är 3000 oxå... ska kolla lite vad som brukar finnas hemma på brädgårdar, annars får man väl beställa hem, men inte så kul om de är mycket dyrare, att montera dem liggande istället gillar jag inte riktigt, föredrar stående skarvar framför liggande.

jag måste ju oxå bestämma hur jag gör med ytterväggen ovanför hammarbandet, om jag sätter sån där glespanel eller om jag låter panelen gå upp till råspånten på taket. och hur jag gör på gavlarna, extra långa brädor eller skarv på vägen...

så det var en stor mängd beslut man måste ta...
 
Snailman skrev:
så det var en stor mängd beslut man måste ta...
Japp, precis så är det att bygga hus!
 
Mikael_L
Men utegipsen Ska du väl ha stående :confused: Och sen cc60 mellan reglarna ...

Eller vänta nu, just det, du tänkte ha liggande 45x45or utanpå, eller hur?

Vad det gäller vägg mot tak anslutningen, visst har du tänkt ha en luftspalt under råsponten ?
 
Snailman
  • vägg1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Jaha, får säga att jag gillar det här programmet, men det är en del att lära sig, så jag får kanske ta ett steg tillbaka och ändra på hur jag skapar och namnger de olika delarna, men takstolarna duger nog som de är..:p

Man får ju oxå ta hänsyn till om man vill minimera tillkapning av isolering...

så jag kommer fram till att det inte går att få allt att stämma, så jag skulle vilja veta hur man har gjort hos några olika hustillverkare.

alltså, avstånd mellan hammarband och syll, höjd på utegipsskiva, och höjd på osb/gipsskiva på insidan, och hur högt från palatta på mark man monterat skivan, osv...
 
  • hus1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.