S
E El-Löken66 skrev:
Precis. Då jag inte är tankeläsare.
Släpp det bara nån gång
 
E
S SueCia skrev:
Släpp det bara nån gång
Du har givetvis rätt till dina "åsikter".
Men vänta dej inte att ingen skall hålla med.
 
F
useless useless skrev:
Under samma period dog 15 000 personer i Sverige av självmord.
mycket möjligt. Och det var väl ännu fler i Japan och USA tex. Du kan ju fundera på vad det beror på. Det har varit ungefär 800k migrantarbetare som byggt i kopplat till fotbolls-VM med en upprampning från noll runt 2010.

Det finns ytterst begränsad statistik på dödsorsak bland gästarbetare i och inga obduceras om det inte ligger i statens intresse.
 
Minnie Mesola
E El-Löken66 skrev:
Njaur, det kan ju stavas på olika vis. Q kommer inte direkt naturligt i min vokka.

Vad är vidrigt, landet eller arbetsförhållande?

Ungefär som tog vi in tibetanska elektriker som istället för spänning provare fick använda lillfingret och istället för skruvmejsel tumnagel.

Detta kan ju synas bra vi en första anblick men tror du verkligen någon sitter och skriver onödiga svenska regulationer som kostar multum för skoj skull?
Din "vokka"? Har du blivit Elgutten också?
Helt rätt. Förutom Katarr har vi Tjile, Nårje, Sväjts, Käkkien, kjina och Ekvadår:p.

Säkerhetsreglementet är naturligtvis en kompromiss mellan effektivitet och risk. Annars skulle den innefattat regler som hindrade arbetarna från att närma sig bygget överhuvudtaget, för det är det enda sättet att undvika arbetsplatsolyckor helt och hållet.
Vissa länder har mildare regler och andra strängare, så vem vet vad som är det rätta? Du, jag? Knappast.

Minnie
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Dvs vi får börja betala för vad saker faktiskt kostar.

oerhört dumt inlägg!
S SueCia skrev:
jag håller med, man ska inte tumma på säkerheten. Med det sagt kommer priset gå upp.
Att priset går upp nog marginellt. Har jobbat mycket i master och på tak även som instruktör. Att ta på sig helsele tar knappt en minut och rigga taksäkringsanordning kanske 15 minuter. Så det blir inte så dyrt om det är proffs som utför det.
 
  • Gilla
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
S
C chrlin01 skrev:
Att priset går upp nog marginellt. Har jobbat mycket i master och på tak även som instruktör. Att ta på sig helsele tar knappt en minut och rigga taksäkringsanordning kanske 15 minuter. Så det blir inte så dyrt om det är proffs som utför det.
Fast som jag förstår det så finns det oseriösa aktörer som kör utan ställning, dessa konkurrerar väl ganska enkelt ut firmor som kör med byggställning?
 
S SueCia skrev:
Fast som jag förstår det så finns det oseriösa aktörer som kör utan ställning, dessa konkurrerar väl ganska enkelt ut firmor som kör med byggställning?
Finns det verkligen firmor inom byggbranschen som blir utkonkurrerade idag?

Sen finns det givetvis oseriösa firmor som fuskar för att tjäna ännu mer pengar, men an stor del av 'slarvet' tror jag beror på att de som gör jobbet tycker det är för besvärligt med säkerhetsutrustning. Om de bedömer att taket är 'säkert' så struntar de i selar t.ex. då det är en del bök att hålla på med det.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Minnie Mesola
När Goldengatebron byggdes så spänndes ett stort nät upp under den, vilket gjorde att arbetarna jobbade på mycket snabbare med förvissningen om att de inte skulle dö ifall de trillade ner. Så inte bara arbetarskydd utan bron blev färdig flera månader tidigare än beräknat och till en lägre kostnad.

Staffan
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Fast som jag förstår det så finns det oseriösa aktörer som kör utan ställning, dessa konkurrerar väl ganska enkelt ut firmor som kör med byggställning?
Förtydligande det jag menade med taksäkringsanordning är med repteknik inte byggställning.
 
E
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Din "vokka"? Har du blivit Elgutten också?
Helt rätt. Förutom Katarr har vi Tjile, Nårje, Sväjts, Käkkien, kjina och Ekvadår:p.

Säkerhetsreglementet är naturligtvis en kompromiss mellan effektivitet och risk. Annars skulle den innefattat regler som hindrade arbetarna från att närma sig bygget överhuvudtaget, för det är det enda sättet att undvika arbetsplatsolyckor helt och hållet.
Vissa länder har mildare regler och andra strängare, så vem vet vad som är det rätta? Du, jag? Knappast.

Minnie
Vi är sparsamma med Q i det svenska språket. Annars hade vi ju faktiskt skrivit Q8 istället för Kuwait och sparat in på tecken, eller hur?

Nu är det bara som så att Katar är en högst normal stavning i Sverige och andra länder, var qet kommer från anar jag inte men det är inget som behövs eller tillför något, enda anledningen som jag ser är att inte blanda ihop det med katarr men detta är inget problem då man kan skriva med inledande stor bokstav och hålla sig till ett enkelt r i slutet.

I länder med stor befolkning har man typiskt stora familjer då det ofta blir mer "spill" samtidigt som det är fler munnar att föda och det är härifrån man hämtar arbetskraft till Katar, är detta något du tycker vi ska införa i Sverige? Här kostar det företaget pengar om det ruckats på säkerheten på bekostnad av arbetaren.

Tror branscherna själva är kapabla att avgöra vilken nivå på säkerhet vi ska hålla i Sverige men allt detta beror ju på vad du väger människolivets värde mot.
 
  • Haha
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
I vårt område är det nya husbyggen på gång och det jag noterat är att ingen takarbetare använder skyddssele, det är många olika firmor som håller på.

Jag tycker det ser oansvarigt och otäckt ut.
Vid ett dödsfall vem blir ansvarig och hur går det med försäkringar när man inte använder utrustning man måste ha?
Vi arbetar alltid med sele, förstår inte varför hantverkare inte använder det!

Det är okej att gå till den plats du ska jobba på utan sele.
Utan sele då gäller skyddsräcken.
Räcker med ett foto och anmäla till Arbetsmiljöverket.

Du som byggherre ansvarar för säkerheten. Du kan köra BAS P/U.
ID06 ska finnas på arbetsplatsen.
 
Min ömma moder anlitade en "firma" för att fixa saker på taket, och de arbetade utan fallsäkring. Eftersom de inte avtalat ordentligt åkte hon på ansvaret och fick en räkning på 50 kkr.
 
Minnie Mesola
kashieda kashieda skrev:
Min ömma moder anlitade en "firma" för att fixa saker på taket, och de arbetade utan fallsäkring. Eftersom de inte avtalat ordentligt åkte hon på ansvaret och fick en räkning på 50 kkr.
Av vem?

Minnie
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Av vem?

Minnie
Arbetsmiljöverket. En granne såg och anmälde.
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
F
kashieda kashieda skrev:
Arbetsmiljöverket. En granne såg och anmälde.
Hur skall man avtal då för att det skall vara entreprenörens ansvar? Det är skapligt oetiskt att man som lekman anlitar fackman och ändå har ansvaret för att säkerheten är uppfylld enligt regler som man som lekman inte har.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.